دروازه قرآن و شیب تند آن همواره حادثه ساز بوده است؛ از تصادف‌های مکرر گرفته تا سیل و برخوردهای مرگبار و دلخراش کامیون و تریلرها با دیوار، ماشین، ستون برق و ... دروازه قرآن شیراز معبری پرخطر محسوب می‌شود که ظاهرا مسئولان فکری برای رفع مخاطرات آن ندارند .

  به گزارش ایسنا منطقه فارس، دروازه قرآن، یکی از قدیمی‌ترین دروازه‌های ورودی شهر شیراز محسوب می‌شود و مسیر اصلی اتصال این شهر و بسیاری از شهرها و استان‌های جنوبی و شرقی است؛ مسیری که علی‌رغم تمام زیبایی‌ها، خطرات بالقوه‌ای در آن وجود دارد .

  آخرین مخاطره‌ای که شیب تند دروازه قرآن هم در آن نقش داشت، سیل پنج فروردین نبود! اگرچه آن رویداد تلخ، مهمترین حادثه به لحاظ میزان خسارت‌های جانی و مالی در این محدوده محسوب می‌شود اما بعد از آن هم این ورودی، شاهد حوادثی بوده است و بعد از این هم چنین رخدادهایی را ثبت می‌کند .

  آخرین رخداد دروازه قرآن، مربوط به برخورد یک کامیون با پایه ستون برق فشار متوسط بود، حادثه‌ای همراه با خوش شانسی سرنشینان آن خودرو و البته مردمی که در آن زمان عابر مسیر بودند .

  شاید اگر این ورودی شیراز در ایام تعطیل پایان هفته و در طول اغلب ساعت‌های روز با ترافیک سنگین مواجه نبود و پلیس راهور ممنوعیت شدید ورود خودروهای سنگین را از کیلومترها قبل اجرا و بر آن اصرار نمیکرد، در این روزها و ساعت‌ها هم شاهد حوادث بودیم که قربانیان زیادی می گرفت .  

حافظه تاریخی مردم شیراز چندین حادثه بزرگ و پر خطر را با نام دروازه قرآن و قبل از اینکه سیل پنج فروردین بر آنها سایه بیندازد، به خاطر داشته و دارند؛ حوادثی که در آن خودروهای سنگین حامل موادسوختی، به دلیل عمل نکردن سیستم ترمز یا بی احتیاطی راننده و شتاب فراوان، با دیوار منازل یا ساختمان‌ها برخورد کرد یا واژگون شد .  

شاید بدترین آن حادثه برق گرفتگی راننده یک کامیون بعد از برخورد خودرویش با ستون برق فشار متوسط و افتادن کابلی که برقی با فشار 20 کیلوولت از آن عبور میکرد، روی خودرو بود .  

یکی از ساکنان میدان ابوالکلام، هنوز شبی را که یک کامیون با سرعت با دیوار خانه همسایه آنان برخورد کرد و باعث شد تا مدت‌ها تمام اعضای واحدهای مسکونی آن محدوده، جرات ماندن در خانه را نداشته باشند، به خوبی بیاد می‌آورد .

  بعد از حدود سه دهه از آن رخداد هراس آور، او همچنان از بیاد آوردن آن خاطره، مضطرب می‌شود و از شب‌هایی می گوید که نا آرامی به جان تمام اهالی محله افتاده بود.  

این شهروند به خاطر دارد که مسئولان شهر در آن زمان، باغچه‌ای را پشت دیوار همجوار خیابان و میدان ابوالکلام ساختند تا اگر تریلر و کامیونی قصد برخورد داشت، به دیوار نرسیده متوقف شود .

رئیس پلیس راهور شیراز در گفت‌وگو با ایسنا منطقه فارس، به وضعیت خاص ورودی دروازه قرآن شیراز به واسطه شیب تند و تردد سنگین آن اشاره و خاطرنشان کرد: از گذشته تاکنون دغدغه خاصی بر تردد و سرعت وسایل نقلیه در این ورودی وجود داشته است .

سرهنگ سلیمی ادامه داد: تلاقی حرکت کامیون ها با سایر خودرودها، وجود عابرین پیاده و همچنین مهمانانی که به دلیل استقرار جاذبه گردشگری در ورودی شیراز تجمع می کنند، موجب شده بود تا از قدیم حرکت کامیون ها در پل شهید اسکندری مدیریت شود و اجازه تردد و ورود به سطح شهر به آنها داده نشود .

وی عنوان کرد: اگر کامیون و خودرو سنگینی سهوا یا عمدا از مسیر دروازه قرآن و در ساعت‌هایی که تردد این خودروها ممنوع اعلام شده، قصد ورود به شهر داشته باشد، در محدوده پل شهید اسکندری متوقف شده و از زیرگذر زیباشهر به سمت کمربندی از طریق دور برگردان هدایت می‌شود.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد که ورود کامیون‌ها از مسیر دروازه قرآن به شیراز در روزهای عادی از ساعت 6 صبح تا 22 و در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها از 6 صبح تا 12 شب امکانپذیر بوده و در غیر از این ساعتها، ممنوعیت دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شیراز گفت: البته در میان کامیون‌ها و خودروهای سنگین تنها خودروهای حامل سوخت، دارو، مرسولات پستی و مواد غذایی فاسد شدنی امکان ورود از دروازه قرآن به سطح شهر با آموزش و هشیاری کامل دارند .

سلیمی تاکید کرد: باید نیاز سنجی شود و سازمان حمل و نقل درون شهری پاسخگوی این مهم باشد که آیا در حال حاضر ظرفیت بارگیری خودروهای سنگین در پایانه بار قبل از ورودی دروازه قرآن وجود دارد که کامیون حامل بار در این پایانه مستقر و بار خود را توسط وانت به سطح شهر منتقل کنند یا نه؟ .

وی با یادآوری این موضوع که در صورتی که کامیون ها از پل شهید اسکندری عبور کنند راه برگشتی نیست، گفت: دو باند زیرگذر زیباشهر باز شد تا امکان دور زدن مجدد برای این کامیون‌ها وجود داشته باشد، البته در صورت بروز چنین اقدامی، ابتدا اعمال قانون خواهد شد و سپس با گرفتن مدارک خودرو از راننده، پس از دور زدن و رسیدن به نقطه خروجی ابتدایی، مدارک به راننده برگشت داده می شود .

رئیس پلیس راهور شیراز همچنین پیشنهاد کرد که هرچه سریعتر لوپ‌های بزرگراه شیراز-خرامه ها احداث شود  و در این باره عنوان کرد: اگر جاده خرامه به سمت خروجی شیراز افتتاح شود، قطعا ورود کامیون‌ها به حداقل می‌رسد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در خصوص وجود طرحی برای اصلاح هندسی و ارتقاء ایمنی ورودی دروازه قرآن به ایسنا گفت: احداث یک پل عابر پیاده در حال حاضر در این کمیسیون در دست بررسی قرار دارد .

نواب قائدی با اشاره به طراحی یک زیرگذر نیز برای مسیر عبور سیلاب در ورودی شیراز نیز عنوان کرد: از این زیرگذر در مقاطعی که بارندگی وجود ندارد برای تردد و کاهش ترافیک در دروازه قرآن استفاده خواهد شد .

وی ادامه داد: باید محدودیت‌هایی در اطراف میدان قرآن به دلیل تداخل مسافر، شهروندان شیرازی و خودروها ایجاد شود اما اعمال این محدودیت‌ها، ابتدا منوط به ساماندهی ورودی است که این مهم نیز در دست بررسی قرار دارد .

عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: به دلیل وجود جاذبه گردشگری در ورودی دروازه قرآن، مباحث میراثی نیز مطرح است و به همین دلیل با هماهنگی با اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس باید تصمیماتی اتخاذ شود .

قائدی تاکید کرد که در حال حاضر اولویت شورای شهر در ساماندهی ورودی شیراز از سمت دروازه قرآن، اجرای طرح جامع سیلاب است که با نظر مشاور در حال انجام است .

به گزارش ایسنا، ورودی دروازه قرآن شیراز، نه امروز بلکه از سال‌ها قبل یکی از مناطق گردشگری محسوب شده است؛ وجود نماد تاریخی دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی و گهواره دید در این محدوده، به علاوه فضای سبز و نورپردازی و کوه‌آرایی طراحی و اجرایی شده توسط شهرداری، جاذبه‌های فراوانی برای جلب گردشگران ایجاد کرده است.

تردد اتوبوسها و خودروهای سواری مسافربری از این مسیر برای دسترسی به جاده شیراز اصفهان، حضور مسافران در این نقطه را نیز رقم زده است، از دیگر سو، توقف متراکم خودروهای سواری و پارک دوبل و سوبل این خودروها، عواملی موثر در غیر ایمن و پرترافیک کردن این محور شریانی شیراز محسوب می شود.

قرار گرفتن تنها لونا پارک شیراز در این محدوده و اینکه دروازه قرآن تنها مسیر ارتباطی بین شمال شرق و غرب شیراز محسوب می‌شود، وضعیتی خاص به این محور بخشیده است.

معطوف شدن توجه مسئولان به ضرورت ایمنسازی تردد در محور دروازه قرآن و کنترل و بهینه سازی وضعیت ترافیک خودرویی و رفع مخاطرات ایمنی برای عابران پیاده که عمدتا در ساعت‌های مختلف از فضای سبز موجود برای نشستن و از دیگر فضاها برای بازدید استفاده می‌کنند، اهمیت فراوانی دارد.

انتظار بسیاری از شهروندان این بود که تقاطعی مناسب در این ورودی احداث می‌شد که هم جلوه بصری مناسبی داشت و هم ایمنی را برای عابران پیاده و سرنشینان خودروها فراهم می‌کرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.