دبیرخانه جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک، با حضور مسئولان و هنرمندان در شیراز گشایش یافت.

به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از شهرداری شیراز، دبیرخانه جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک، با همکاری شورا و شهرداری شیراز و فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در شیراز افتتاح شد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در مراسم گشایش دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی گفت: شورای اسلامی و شهرداری شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی فارس از مدت‌ها قبل در صدد برگزاری یک جشنواره مختص تئاتر خیابانی با تمرکز بر فرهنگ شهروندی در شیراز بودند .

ابراهیم گشتاسبی‌راد افزود: اهداف این جشنواره ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، حفظ محیط زیست و آموزش مفاهیم ارزشی برای کودکان است که با محورهای حفظ ریشه‌‌های فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، شهر سبز پایدار و شهروند فرهنگ مدار، ارتقاء سطح دانش شهروندی کودکان و آگاهی از حقوق شهروندی، تقویت و رشد آگاهی و اعتماد به نفس در کودکان، پیوند کودک و شهر، ترویج فرهنگ کتابخوانی و مشارکت مسئولانه کودکان در این امر، کودک و مشارکت مسئولانه در آموزش فرهنگ شهروندی مورد تاکید قرار گرفته است .

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز با بیان اینکه موضوع جشنواره آزاد است، عنوان کرد: پرداختن به مضامین اخلاقی، توجه به شعار سال 98، کودک و آسیب‌های اجتماعی، حقوق کودک و نوجوان و تزریق روحیه نشاط و امیدواری در قالب آثار خلاقانه با در نظر گرفتن فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی مورد توجه و اولویت خواهد بود .

گشتاسبی‌راد افزود: امیدواریم با حضور گروه‌های خلاق در این زمینه شاهد برگزاری نخستین دوره جشنواره‌ای باشیم که با برنامه‌ریزی‌ها و دورنمایی که برای آن در نظر گرفته شده است در آینده نزدیک بتواند به عنوان یکی از رویدادهای مهم هنرهای نمایشی در کشور، نام شیراز و هنرمندان فارس را ماندگار نگه دارد .

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در خصوص زمان‌بندی جشنواره که در 7 محور با موضوع آزاد برگزار می‌شود گفت: مهلت ارسال آثار 10 مردادماه و تاریخ اعلام گروه‌های منتخب در مرحله نهایی جشنواره 15 مرداد است و جشنواره 23 تا 26 مردادماه برگزار می‌شود .

وی تاکید کرد: حمایت از رویدادهای فرهنگی و هنریِ شاخص، بخش جدایی‌ناپذیر مدیریت شهری است که امیدِ آن داریم این گام بلند در مسیر توسعه فرهنگ شهروندی با همیاری و همدلی اهالی فرهنگ، هنر و مدیران، در آینده به رویدادهای گسترده‌تری در راستای تحقق جایگاه واقعی شیراز در عرصه فرهنگ، هنر و تمدن تبدیل شود.

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نیز در این آئین با ابراز خرسندی از اینکه ارتباط بین شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته و دارد، گفت: از زمانی که برخی دوستان در شهرداری به کار گرفته شدند اتفاقات خوبی در حوزه هنر افتاده و امیدواریم روز به روز بهتر شود و ثمره آن برای هنرمندان عزیز است .

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های بنده این بود که بتوانیم یک برنامه ملی و یا فراملی را در استان فارس پایه‌گذاری کنیم، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس به تنهایی توانایی این کار بزرگ را ندارد مگر اینکه دیگر دستگاه‌های فرهنگی و هنری شهر هم به کمک بیایند تا این اتفاق مهم در استان پهناور فارس رخ دهد و امروز این اتفاق ارزشمند رقم خورد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تاکید بر اینکه هنرهای نمایشی یکی از تاثیرگذارترین هنرها است که می‌تواند برای انتقال مفاهیم به جامعه خوب کار کند و تاثیر خودش را بگذارد و پیام آوری خود را دارد، خاطرنشان کرد: ما با تمام توان در کنار هنرمندان هنرهای نمایشی و سایر رشته‌های هنری هستیم که بتوانیم برنامه‌های بسیار خوبی را برای استان فارس رقم بزنیم .

سهرابی بیان کرد: فارس حرمت فرهنگ‌وران و بزرگان هنر این دیار را می‌داند و امیدواریم امروز که این کار شروع شده در ادامه آن دیگر برنامه‌های بزرگ فرهنگی و هنری با کمک شهرداری رقم بخورد و هنرمندان فارس همواره سربلند بمانند .

لیلا دودمان، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، نیز در این آئین با تاکید بر اینکه نقش استفاده از ابزار هنر برای انتقال پیام به جامعه، به‌ویژه کودکان، انکارناپذیر است، گفت: در این میان هنرِ تئاتر با توجه به جذابیت و گستردگی، در میان سایر هنرها یکه‌تازی می‌کند .

وی خاطرنشان کرد: امروز فرزندان ما نیازمند آگاهی و آزادی هستند و باید دانست که با روش‌های سنتی و ادبیاتِ تعلیمیِ کلاسیک نمی‌توان با نسل چهارم و پنجم سخن گفت .

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه کودکان در دنیای‌معاصر با توجه به رشد دنیای‌مجازی و دسترسی آنها به آگاهی‌های سطحی، با نسل‌های گذشته تفاوت‌های جدی دارند، گفت: تنها با استفاده از راه‌های جامعه‌شناسانه می‌توان آن‌ها را در مسیر رشد و آگاهی قرار داد و استفاده از هنر، به‌ویژه هنرهای‌نمایشی یکی از این راه‌های میان‌بر است .

دودمان بیان کرد: هنرهای نمایشی با انتقال غیرمستقیم اطلاعات زمینه‌ساز آموزش‌های اخلاقی پایدار برای کودک خواهد بود و او را برای حضور در جامعه آماده می‌کند. تئاتر کودک، برخوردهایِ عینی کودک را با واقعیت دنیای پیرامونش، بیشتر و بیشتر می‌کند تا به‌وسیله آن‌ها به بینش درستی از زندگی برسد .

وی تاکید کرد: آموزش‌های شهروندی که پایه اساسیِ زندگیِ کودک در آینده است نیز می‌تواند با بهره‌گیری از هنر ششم به بهترین شکل آموزش داده شود .

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه هنر تئاتر به‌عنوان یکی از روش‌هایِ‌ مهم‌ تعلیمی در هزاره‌ی سوم، می‌تواند در آموزش نکات اخلاقی و تحولِ نیکویِ شخصیتِ کودکان کارآمد واقع شود، گفت: کودکان، بسیاری از درد دل‌ها، محرومیت‌های عاطفی، خشم، مهر، نفرت، وفا و عطوفت خود را کودکانه در ارتباط با نمایش‌های کودک و عروسک‌ها می‌بینند و به همین جهت است که می‌توان از هنر نمایش و تئاتر در آموزش و  بهبود شخصیت این قشر بهره فراوان برد .

دودمان ادامه داد: نمایش کودک تخیل را شکوفا می‌کند، تمرکز را بالا می‌برد و مهارت‌های ارتباطی با بهبود می‌بخشد و همین‌جاست که اعتمادبه‌نفس کودک را شکل می‌دهد .

به گفته وی «جشنواره ملی تئاتر خیابانی شهروند کودک» بر مبنای همین اندیشه شکل‌گرفته است تا با پرهیز از مستقیم گویی و ایجاد حساسیت در جامعه، زندگی کودکان را در مسیر شهروندی فرهنگ مدار قرار دهد .

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه روزگارِ تحکم و آموزش‌های خشک و اجباری به سر آمده است و اکنون نیازمند آن هستیم که در آموزش‌هایِ شهروندی طرحی نو دراندازیم و در این میان دستِ یاری به‌سوی هنرمندان تئاتر دراز کردیم، اظهار کرد: اقدام هنرمندانی که به‌ویژه در عرصه تئاترِ خیابانی بدون هیچ ادعایی و با کمترین توقع به میدان آمده‌اند تا برای شهرشان کاری کنند و در مسیر توسعه فرهنگ شهروندی و احیای حقوقِ کودکان گام‌های بلندی بردارند بسیار ارزشمند و در خور تقدیر است .

دودمان بیان کرد: جشنواره ملی تئاتر کودک که اولین دوره خود را در شیراز و گستره ملی تجربه می‌کند در شیراز مدعی عنوان دوستدار کودک است، باید به جریانی جدی و عمیق برای آموزش‌های شهروندی در سطح کشور تبدیل شود و بتواند الگویی پایدار در این زمینه پدید آورد .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.