صادق تبریزی از هنرمندان پیشگام و موثر در جنبش سقاخانه بود. او که در سن ۷۹ سالگی در سال ۱۳۹۶ از دنیا رفت، در آغاز علاوه بر نقاشی ایرانی، در زمینه سفال و سرامیک فعالیت می‌کرد و بسیاری از خط‌نگاره‌هایش را نخستین بار روی قطعات سرامیک در کارگاه سرامیک‌سازی اداره هنرهای زیبا اجرا کرد.

این هنرمند در ادامه، تجربیات متفاوتی با تکنیک کولاژ و با استفاده از انواع قطعات تزیینی و ترکیب آن‌ها با نقوش ایرانی، فیگورهای مینیاتوری و رنگ‌های زنده داشت.

او به استفاده از عناصر نوشتاری و فرم‌های خوشنویسی ایرانی روی آورد و در ادامه این خطوط را در ترکیبی چشم‌نواز و شاعرانه با سنت نگارگری با نیم‌نگاهی به نقاشی‌های قهوه‌خانه ادغام کرد.

این هنرمند با اغراق در ابعاد آدم‌ها و جانوران، برخلاف مینیاتورهای ظریف نسخه‌های مصور کهن، به روایتی تازه از همنشینی خط و رنگ در گستره بوم و نوآوری در نقاشی رسید و همین امر او را از خیل نقاشان مینیاتوریست سنتگرای هم‌عصرش جدا کرد.

گیزلا وارگا سینایی نیز نقاش ۷۵ ساله متولد اروپای شرقی است که همسر کارگردان سینما خسرو سینایی است. او فرهنگ و هنر ایرانی را دستمایه‌ای برای بیان دنیای ذهنی و تصویری خویش قرار داده است.

اسطوره، محور اصلی نقاشی‌های گیزلا سینایی است؛ اما اساطیر فرهنگ کهن ایرانی در آثار او رنگی شاعرانه به خود می‌گیرند و در فضایی برآمده از تجربه‌های زیسته هنرمند بازآفرینی می‌شوند.

مجموعه‌ای که از این نقاش در نگارخانه سروناز به‌نمایش درآمده است، "با خیام" نام دارد که هر یک از آن‌ها از یک رباعی از خیام الهام گرفته شده است.

مدیر گالری سروناز در حاشیه این نمایشگاه به ایرنا گفت: این دو مجموعه شامل تعداد محدودی از بهترین آثار هنرمندان یادشده است که توسط مازیار مصور رحمانی چاپ شده است و برای اولین بار در شیراز رونمایی می‌شود.

هستی خالدی با بیان اینکه آثار به نمایش‌درآمده در این نمایشگاه اصلا دیده نشده یا کمتر دیده شده است، افزود: مجموعه آثار مستقیماً با انتخاب هنرمند، صورت گرفته است.

او همچنین درباره اهمیت آثار این نمایشگاه گفت: آثار هنرمندی همچون استاد تبریزی دیگر در دسترس نیست و این نمایشگاه اتفاق بسیار خوبی در مقوله چاپ آثار باارزش به شمار می‌رود.

خالدی بیان داشت: مصور رحمانی چاپ دیجیتال روی کاغذ دست‌ساز را برای ارائه این آثار برگزیده است که با امضای اصل هنرمند ارائه می‌شود.

این نمایشگاه از ۴ مردادماه آغاز شده است و تا ۱۰ مردادماه به مدت یک هفته در گالری سروناز شیراز ادامه دارد.

۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.