رئیس پلیس راه شمالی فارس به کاهش ٤ درصدی متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی در جاده‌های استان در سال ٩٧ اشاره و اعلام کرد که تابستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ٩٦ شاهد افزایش ١٤ درصدی متوفیان بودیم.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، سرهنگ عبدالهاشم دهقانی چهارشنبه ٢٦ تیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فارس به دلیل دارا بودن جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی و .. همواره در طول سال پذیرای بسیاری از هموطنان در اقصی نقاط کشور است، گفت: حجم سفر و ترافیک در محورهای مواصلاتی در این شرایط افزایش می‌یابد و به همین میزان هم امکان تصادف بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: فارس از قطب‌های کشاورزی است و فصل تابستان هم زمان برداشت محصولات باغی است و به سهم خود این موضوع، حجم عبور و مرور ناوگان حمل و نقل را افزایش می‌دهد و در کنار افزایش حجم سفرها، یک ترکیب ناهمگونی را تشکیل می‌دهد.

رئیس پلیس راه شمال فارس همچنین فارس را ایده‌آل ترین کریدور ارتباطی بین استان‌های جنوبی، مرکز و شمال کشور دانست و گفت: در تابستان امسال اقداماتی اتخاذ شده تا بستری امن، ایمن و آرام برای سفر مردم در جاده‌های استان فراهم شود.

دهقانی به طرح ترافیکی تابستانه که از ٣١ خرداد آغاز شده و تا ٣١ شهریور ماه ادامه دارد، اشاره و ابراز امیدواری کرد که در تابستان امسال نسبت به سال گذشته شاهد حوادث کمتری در جاده‌های فارس باشیم.

فارس استان اول حوادث ترافیکی نیست

وی ادامه داد: اگرچه طبق آمارها گفته می‌شود که فارس رتبه اول در بحث حوادث ترافیکی دارد اما باید سایر مولفه‌های حمل و نقل را در نظر بگیریم و با اعمال سایر آیتم‌ها، رتبه ١٤ کشور را داریم.

رئیس پلیس راه شمال فارس همچنین با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال ١١ درصد میزان متوفیان کاهش داشته است، از آغاز رسمی گروه کنترل ترافیک در محورهای استان در قالب تیم‌های نامحسوس از امروز خبر داد و گفت: ٢٥ دستگاه خودرو نامحسوس وارد محورها خواهد شد و  هیچگونه اغماض و گذشتی در برخورد با متخلفان حوادث رانندگی نداریم.

وی با بیان اینکه ١٠٧ تیم گشت آشکار و ٢٦ تیم گشت نامحسوس روزانه به محورهای شمال فارس اعزام می‌شوند، اعلام کرد که محورهای نورآباد-گچساران، قائمیه-کازرون، کمربندی شیراز به طول٤٢ کیلومتر و فیروزآباد-شیراز بیشترین محورهای حادثه خیز استان را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس پلیس راه شمال فارس با تصریح بر اینکه متولی مشخصی در ایمن سازی کمربندی شیراز نداریم، خاطرنشان کرد: کمربندی شیراز در حال حاضر به دلیل احداث شهرک‌ها به یک رینگ شهری تبدیل و موجب بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.

دهقانی با بیان اینکه نگاه پلیس، ترافیکی است، لزوم تعیین تکلیف کمربندی شیراز به لحاظ ایمنی را یادآور شد و خاطرنشان کرد:  حدود ٨ درصد از تصادفات جاده‌ای استان فارس در کمربندی شیراز حادث می‌شود.

رئیس پلیس راه شمال فارس با بیان اینکه ترافیک مقوله چند وجهی اجتماعی است، افزود: انسان، راه و وسیله نقلیه هر کدام سهم خود را در حوادث دارند اما بالای ٧٠ درصد را برای انسان متصور شده‌اند.

دهقانی با بیان اینکه فارس دارای بیشترین نقاط حادثه خیز با ٢١٣ نقطه در کشور است، گفت: ١٧٠ نقطه آن به تایید راهداری کشور رسیده است.

وی همچنین با بیان اینکه بیشتر قربانیان حوادث رانندگی در سطح محورهای فارس افراد زیر ۳۰ سال هستند، تصریح کرد: بیشتر تصادفات جاده‌ای و شهری به دلیل عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی،‌ تخطی از سرعت مطمئنه، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ رخ داده است.

رئیس پلیس راه شمال فارس با اشاره به اینکه ارائه خدمات به مردم و حفظ امنیت آن‌ها مهم‌ترین رویکرد پلیس‌راه است، ادامه داد: برنامه‌های متنوعی از جمله نصب دوربین کنترل سرعت و ... برای کاهش آمار تصادفات اجرایی شده است.

دهقانی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل بیشتر خودروها مجهز به سامانه سپهتن هستند در طول مسیر توسط پلیس کنترل می‌شوند.

وی اظهار کرد: بیشترین تصادفات بین ساعت ۱۶ عصر تا ۲۴ شب رخ می‌دهد و اوج حوادث نیز در ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ داده که ناشی از خستگی و عدم توجه به جلو رانندگان است.

رئیس پلیس راه شمال فارس استفاده از مواد روان گردان در حوادث رانندگی موثر دانست و گفت: ۳۸ درصد حوادث عدم توجه به جلو، ۲۹ درصد تخطی از سرعت مطمئنه، ۱۱ درصد انحراف به چپ و ۲۲ درصد مابقی تخلفات را شامل می‌شود.

دهقانی اعلام کرد که طبق آمار ۵۸ درصد جان باختگان سر صحنه، ۵ درصد حین انتقال و ۳۶ درصد در بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.