در روزهای گذشته فیلمی توسط پدری داغدیده از وضعیت جاده خرامه -شیراز منتشر و به سرعت در فضای مجازی پخش شد به گونه‌ای که حتی وزیر راه و استاندار فارس نیز دستور مشخص‌شدن مقصران این حادثه ناگوار و رسیدگی به وضعیت جاده مذکور را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پدر داغدیده دو روز بعد از تراژدی رخ‌داده برای جگرگوشه اش، با خودرو به همان محلی رفته که دختر 20 ساله‌ تصادف کرد؛ جاده خرامه - شیراز. با اندوهی وصف‌ناپذیر از جاده‌ای فیلم می‌گیرد که ناگهان باریک شده و نبود علائم هشداردهنده کافی و نور مناسب برای هشدار به راننده، موجب برخورد شدید خودروی فرزند به بلوک‌های سیمانی کنار جاده شده است.

وزیر راه باید پاسخگو باشد

در همین رابطه حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به وضعیت نامناسب جاده‌های استان فارس گفت: در نخستین جلسه مجلس از وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت نامناسب جاده‌های فارس سئوال می‌کنم.

افضلی افزود: وزیر راه و شهر سازی باید نسبت به حادثه ناگوار جاده خرامه- شیراز پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه استان فارس در حوزه راه و محور های مواصلاتی نسبت به دیگر استان ها به شدت عقب افتاده است، گفت: نبود یک متر آزاد راه در فارس از گذشته تاکنون بیانگر این موضوع بسیار مهم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: طبیعی است زمانی که مسایل فنی و هندسی راه های استان متناسب با ترافیک و تعداد خودروها نباشد چنین اتفاقات ناگواری پیش می آید.

نماینده مردم اقلید در مجلس با بیان اینکه پایین بودن استانداردهای خودروهای کشور سبب شده که شاهد حوادث جاده ای ناگوار در استان باشیم، افزود: علیرغم فریاد نمایندگان در این بخش اما هیچ اتفاقی در سال‌های گذشته رخ نداده است.

افضلی با بیان اینکه در نظر نگرفتن یک راهکار جدی و عملیاتی باعث افزایش چنین اتفاقات و حوادث ناگواری می شود ادامه داد: باید بپذیریم که حوزه راه و محورهای مواصلاتی استان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

تذکر نماینده شیراز در اسفندماه گذشته به مدیران کل راه و برق منطقه‌ای درباره جاده خرامه- شیراز

از سوی دیگر نماینده شیراز در مجلس نیز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به کم‌کاری‌هایی که در سال‌های گذشته در ارتباط با وضعیت راه‌ها و جاده‌های فارس صورت گرفته است، افزود: هرچند در چند سال اخیر وضعیت جاده‌های استان کمی بهبود یافته است، اما این شرایط کافی نیست و با توجه به کمبود منابع اعتباری عمرانی، توفیق چندانی در زمینه بهبود وضعیت جاده‌های فارس نداشته‌ایم.

مسعود رضایی سپس با اشاره به بازدید اسفندماه گذشته خود از منطقه سعدی افزود: در جریان این بازدید یکی از اهالی وضعیت خطرناک این جاده را مطرح کرد و من از آن محل بازدید کردم.

رضایی افزود: من همان‌جا به‌صورت تلفنی با مدیر کل راه و شهرسازی فارس و مدیرکل توزیع برق استان صحبت کردم و ضمن هشدار به آنها، خواستار رسیدگی به وضعیت جاده خرامه - شیراز شدم.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه میزان روشنایی جاده مذکور نیز مشکل داشته است و ورودی باریک جاده امکان تصادف را افزایش داده است، خاطرنشان کرد: از مسئولان استانی خواستار رسیدگی به این تصادف شده‌ایم و باید بر اساس واقعیات مقصران این حادثه دلخراش معرفی شوند تا از بروز حوادث مشابه پیشگیری شود.

خودروهای داخلی ایمنی زیادی ندارند

مسعود رضایی در بخش‌دیگری از گفت‌وگوی‌خود با ایلنا با اشاره به اینکه‌بخش بزرگی از تصادفات در جاده‌های کشور به خاطر نقص و عیب در خودروسازی است، افزود: خودروسازان ما به سمت کیفیت پیش نرفته‌اند و خودروهای تولیدی ما ایمنی لازم را ندارند. مشابه بسیاری از تصادفاتی که امروز در جاده‌های کشور منجر به مرگ می‌شود، اگر با خودروهایی مانند لکسوز یا پرادو صورت گیرد نهایتاً منجر به شکستی جزیی در سرنشینان می‌شود، اما متأسفانه خودروهای ما کیفیت ندارند و با کوچک‌ترین برخورد منجر به معلولیت یا مرگ سرنشینان می‌شود.

خرامه

گزارش کارشناسی حادثه تصادف خرامه شیراز سریعاً اعلام می‌شود

بهرام پارسایی دیگر نماینده شیراز نیز با اشاره به بازدید خود و جمعی از مسئولان از محل حادثه تصادف جاده خرامه به شیراز گفت: امروز به همراه مدیرکل راه استان فارس، معاون عمرانی استاندار، افسر راهنمایی حادثه تصادف منجر به فوت دختر جوان و پدر متوفی در محل حادثه حاضر شدیم.

وی افزود: محور شیراز به خرامه یک کمربندی در شمال شرقی شیراز است که چند سال است روی آن کار می‌کنند ولی به علت نبود بودجه روند کار کند است. محل تصادف هم تقریباً پرتردد بوده و همان‌طور که در ویدئوی منتشر شده مشخص است جاده از حالت اتوبانی به جاده دوطرفه تبدیل می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان این‌که بعد از وقوع این حادثه یک سری تابلوی جدید در محل حادثه نصب شده اظهار کرد: یک سری تابلوها نیز پیش از تصادف وجود داشت؛ یکی از این تابلوها حدود ۲۰۰ متر قبل از محل حادثه حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر را اعلام می‌کند؛ بلافاصله بعد از آن تابلوی دیگری سرعت ۵۰ کیلومتر را اعلام کند و بعد از آن تابلوی فسفری رنگ هشدار می‌دهد جاده دو طرفه می‌شود و همچنین یک تابلو سرعت‌گیر نشان می‌دهد البته سرعت‌گیرها کنده شده بود.

وی ادامه داد: بعد از این تابلوها اتوبان به جاده دوطرفه تبدیل می‌شود؛ به‌نحوی‌که راننده برای رفتن به جاده دو طرفه به یک انحراف به چپ نیازمند است. بلوک‌های سیمانی معروف به بلوک نیوجرسی راه مقابل را مسدود کرده و این همان‌جایی است که تصادف رخ داده است. در واقع به علت همین مسیر انحرافی و این‌که ناگهان جاده دو طرفه می‌شود راننده دچار سردرگمی می‌شود.

اگر 206 دختر متوفی ایربک استاندارد داشت...

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان این‌که طبق آمار پزشکی قانونی سالانه ۱۳ هزار نفر و روزانه ۵۰ نفر به علت تصادف جان خود را از دست می‌دهند، گفت: اگر خودروی ۲۰۶ متوفی در ستون بغل خود طبق استاندارد جهانی ایربک داشت ما شاهد نجات این دختر ۲۰ ساله بودیم. یک روز قبل از این حادثه، در نقطه‌ای دیگری از شیراز حادثه‌ای رخ داده که باعث شد سه نفر در دم جان باختند. در این حوادث همه به دنبال این هستند که راننده مقصر است یا جاده؛ درحالی‌که صنعت خودروی دنیا به سمت صنعت بدون مرگ پیش می‌رود و اگر این خودرو ایمن بود حتی اگر راننده و جاده مقصر بودند سرنشین از بین نمی‌رفت.

علت حادثه فوتی جاده خرامه به شیراز از نظر رئیس پلیس‌راه

از سوی دیگر رئیس پلیس‌راه شمالی استان فارس اعلام کرد که علت حادثه فوتی جاده خرامه به شیراز، عدم توجه راننده به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه و ضعف علائم هشداردهنده در محل حادثه بوده است. سرهنگ عبدالهاشم دهقانی اعلام کرد: رعایت سرعت مطمئنه و نصب علائم هشداردهنده کافی در جاده‌ها می‌تواند از بروز چنین حوادث جبران‌ناپذیری ممانعت کند.

ورود دستگاه قضایی به حادثه تصادف جاده خرامه شیراز

رئیس‌کل دادگستری استان فارس نیز با اشاره به تصادف جاده شیراز به خرامه، گفت: در این خصوص، پرونده قضایی در دادسرا تشکیل و دستورات لازم برای بررسی علل وقوع حادثه صادر شده و موضوع با سرعت و جدیت در دست بررسی است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید کاظم موسوی ضمن ابراز تأسف از وقوع حادثه تصادف جاده شیراز به خرامه خاطرنشان کرد: پس از بررسی مسائل فنی و اخذ نظرات کارشناسی چنانچه تخلف، سهل‌انگاری یا قصور شخص، اشخاص یا متولیان امر در وقوع این حادثه محرز شود؛ دستگاه قضایی با قاطعیت برخورد قانونی را در دستورکار قرار خواهد داد.

گزارش: احسان اکبرپور

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.