اگرچه امروزه کسب وکارها به سمت آنلاین و استارتآپ حرکت می کنند، اما اتحادیه و اتاق اصناف شیراز هنوز با این موضوع فاصله داشته و نتوانسته‌اند در بخش نوآوری و ارتباط با سایر دستگاه‌ها تعامل مناسبی را برقرار کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،اصناف قدیمی که به صورت سنتی در حال فعالیت هستند هنوز نتوانسته اند خود را با تکنولوژی های روز همراه کنند و از تکنولوژی روز عقب مانده‌اند.

مدیریت ناکارآمد تشکل‌های صنفی باعث شده اصناف نتوانند نقش واقعی خود را در عرصه اقتصادی کشور بازی کنند. متاسفانه اتحادیه ها وظایف خود را محدود به صدور تمدید پروانه کسب می‌بینند و کمتر برنامه کوتاه یا بلندمدتی برای ارتقای وضع واحدهای صنفی ندارند.

به گفته « قدرت » یکی از فعالان اصناف شیراز  در حال حاضر به دلیل مشکلات عدیده ای که در بازار وجود دارد اصناف با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

این کاسب اهل شیراز می‌افزاید: با توجه به اینکه کارخانجات و واحدهای تولیدی به صورت  دلخواه بر روی محصولات قیمت گذاری می‌کنند، این مهم سبب شده در شرایط فعلی مشکلات مغازه ها و اتحادیه تا حدی فراتر رفته و اختیار هرگونه کنترل قیمت، نظارت، به طور کل از مغازه داران و اصناف سلب شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم به ناچار با گرانی بیش از حد قیمت محصولات کنار آمده‌اند، ادامه می دهد: اصناف و اتحادیه ها هیچ نقشی  در رابطه با گرانی و افزایش قیمت محصولات ندارند.از طرف دیگر افزایش 6 الی 7 برابری قیمت‌ها باعث شده مردم در شرایط دشواری زندگی کنند.

فشار مضاعف دولتمردان بر روی اصناف

 رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با بیان اینکه اصناف بزرگترین تشکل داخلی در کشور محسوب می شوند، می‌گوید: اصناف حدود یک سوم جمعیت درون کشور را تشکیل می‌دهند و به عنوان یک تشکل قوی توانسته‌اند در تمام صحنه‌ها پیش قدم باشند.

سید محمدحسین مستغنی در گفت‌و گو با ایلنا می‌افزاید: با توجه به اینکه دولتمردان اذعان دارند که در بسیاری از موارد کاری به اصناف ندارند اما در واقعیت به دلیل اینکه نمی‌توانند نظرات خود را به صورت مستقیم به ادارت دولتی برسانند به سراغ اصناف می روند و بر روی این قشر فشار می آورند.

1418047

 کسب وکارها به سمت استارت‌آپ ها می روند

خسرو فروغان یکی از فعالان اصناف هم در‌باره فعالیت اتحادیه‌ها و صنوف شیراز در چند سال گذشته می گوید: با بررســی قدمت اصناف و فعالیت این بخش متوجه می‌شویم که این قشر فعالیت اقتصادی و نقش‌آفرینی در مســائل سیاسی داشته و توانسته در بسیاری از موارد تأثیرگذار باشد؛ اما امروزه دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که بر رفتار این قشر نظارت می کنند و بخشی از تصمیم گیری های اصناف توسط این دستگاه ها انجام می شود؛ بنابراین هم اکنون اتاق اصنــاف به عنوان یــک پارلمان بخــش خصوصی کامل نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در گفت و گو با ایلنا می افزاید: حاکم بــودن تفکر ســنتی در پیکره اتاق اصناف و اتحادیه‌ها از مشــکلاتی اســت که تشکل های صنفی و اتــاق اصناف با آن دســت وپنجه نرم می کند.

وی تصریح می کند: امروزه کسب وکارها به سمت آنلاین و استارتآپ حرکت می کننــد، اما اتحادیه و اتاق اصناف با این موضوع فاصله دارند و اصناف فارس نتوانسته در بخش نوآوری و ارتباط با سایر دستگاه‌ها تعامل مناسبی را برقرار کند. بر اســاس آمار، بیشترین سهمی که کسبه از دست داده اند مربوط به فروشگاه‌های آنلاین بوده و تنها درصد کمی مربوط به فروشــگاههای زنجیره ای اســت.

فروغان تصریح می کند: سهم درآمد فروشــگاه‌های آنلاین فارس در برابر فروشگاه‌های مجازی کشــور 2 درصد است و 98 درصد پول هایــی که مردم فارس برای خرید به فروشــگاه های آنلاین می پردازند به خارج از استان تعلق دارد.

عرضه و تقاضا در مسائل مختلف باهم تفاوت دارد

در ادامه رزمی نایب رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل شیراز هم می گوید: به دلیل نظارت ضعیفی که در بخــش عرضه وجود دارد و به تبع آن قیمت ها افزایش پیدا می کنند، شــاهد یک هرج و مــرج در بازار می شــویم.

 جواد رزمی در گفت و گو با ایلنا می افزاید: دولت باید برای کنترل بازار تمام تلاش خود را در بخش نظارت بازار انجام دهد. کســب وکارهایی هم که به صورت فیزیکی در شــهر فعالیت می کنند با مسائل و مشکلات عدیده ای مانند تجاری شدن تمام واحدها در کنار خیابان های شیراز، دست وپنجه نرم می کنند.

وی بیان می کند: در حال حاضر در شیراز درصد پایینی از مغازه داران شیراز مدرک تحصیلی شان با شغل انتخابی آنها ارتباط دارد و بیشتر افرادی که از گذشته تاکنون در بازار فعالیت می کنند مدرک دیپلم دارند. 

رزمی تصریح می کند: در چند سال اخیر به دلیل شرایط نامطلوبی که در بخش اقتصادی و اشتغال به وجود آمده، جوانان به ناچار به مغــازه داری رو می آورند و البته افرادی در این بخش موفــق بوده اند که به صورت ارثی و به واسطه اجداد و پدران خود وارد بازار شده اند. زیرا اصناف قدیمی که به صورت سنتی در حال فعالیتند هنوز نتوانسته‌اند خود را با تکنولوژی‌های روز همراه کنند و از تکنولوژی روز عقب مانده اند.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.