هنوز داغ آتش سوزی‌ها ، قطع درختان و قاچاق چوب بر دل جنگل های زاگرس از بین نرفته که هفته گذشته خبری دوستداران طبیعت و محیط زیست را بهت زده کرد؛ «کاشت خشخاش در دل بام سبز ایران»...

به گزارش خبرنگار ایلنا درختانی‌که هرسال با بی‌توجهی یکی پس از‌ دیگری نابود می‌شوند حالا باید خودشان را برای مهمان ناخوانده‌ای آماده کنند که پس از سوزانده شدن، ریشه‌شان در عمق زمین می‌خشکد.

در سال‌های نه چندان دور گفته می‌شد تریاک در مزارع افغانستان کاشت و برداشت می‌شود اما حالا در حوالی ‌شهر و روستاهای مستعد کشت آن  به عمل می‌آید.

نماینده شیراز در مجلس در این باره می‌گوید: بعضی افراد  با هدف کسب منافع با سوزاندن درختان بخش عمده‌ای از منابع جنگل‌های زاگرس را به زغال تبدیل می کنند.

علی اکبری در گفت‌و گو با ایلنا با اشاره به اینکه برای مقابله با چنین اتفاقاتی نیاز است تا دستگاه‌های نظارتی به همراه دستگاه‌های قضایی و انتظامی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند، ادامه می‌دهد: دخالت عوامل انسانی در تخریب جنگل ها تاثیر بسزایی دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه موضوع کاشت خشخاش و تریاک در این مناطق و جنگل‌ها را شنیده است،اضافه می‌کند: در ارتفاعات زاگرس و منطقه کوهمره سرخی بعضی افراد اقدام به کشت تریاک و خشخاش می کنند اما سند محکمی از این موضوع در دست نیست.

به گفته عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس  در صورت وجود خشخاش در منطقه زاگرس حجم آن گسترده نیست و در قالب لکه‌های جزیی و لابه لای درختان کشت می‌شود.

آتش

 آتش سوزی درختان در ارتفاعات رخ می دهد 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس هم با رد این ادعا به «ایلنا» می گوید: موضوع آتش زدن درختان بلوط در جنگل های زاگرس و کاشت خشخاش به هیچ وجه صحت ندارد و برای افرادی که چنین بحث هایی را مطرح می کنند متاسفم.

شهرام منتصری از برخورد جدی و قانونی با کسانی که در ارتفاعات زاگرس درختان بلوط و پوشش گیاهی این منطقه را از بین می‌برند، هشدار داد.

کاشت خشخاش صحت ندارد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اینکه تاکنون آتش زدن درختان بلوط به صورت عمدی در استان نداشته ایم ادامه می دهد: اگرچه موضوع آتش سوزی به دلیل پوشش های گیاهی مناسب در مراتع استان رخ می دهد اما این آتش سوزی‌ها به صورت عمدی اتفاق نمی افتد.

به گفته وی بیشتر آتش سوزی درختان در ارتفاعات رخ می دهد به طوری که درختان در این حوادث در امان می مانند.

با اخذ مجوز در ختان را قطع می‌کنند

پیش‌تر پرویز کردوانی پژوهشگر محیط زیست ایران در این باره گفته بود « برخی در فارس به دنبال نابودی جنگل‌ها هستند؛ درختان آنها را قطع کردند و به‌ جای آنها تریاک کاشته‌اند. با اخذ مجوز، درختان را قطع می‌کنند و حتی جای آنها تریاک کاشته‌اند، که این مورد نیز کشف شد و هر روز هم گزارش آنها به بنده مخابره می‌شود. حتی برخی از افراد برای خشک کردن درختان بلوط در میانه‌های جنگل، پای درختان گازوئیل یا پودر اوره می‌ریزند که پس از چند ماه درخت خشک می‌شود و بعد به اداره منابع طبیعی اطلاع می‌دهند که این درختان خشک شده‌اند.»

این  پژوهشگر محیط زیست همچنین معتقد است: یکی از عوامل سیل ویرانگر ایران تخریب جنگل‌های ایران است. مناطقی که جنگل‌های آنها نابود شده بودند، سیلاب‌ها خسارت‌های بسیاری را ایجاد کردند و با افزایش سرعت سیل‌ها به‌دلیل نبود پوشش گیاهی و درختان، خاک و گل‌ولای همراه سیل شدند و رسوب‌ها سدها را پر کردند، که با این خسارت‌ها هم عمر سدها کاهش یافت و هم با قدرت بالای آب، خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی تخریب شدند.

 دروغ محض است

اما از سوی دیگر  دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس این اظهارات را نشر اکاذیب خوانده و آن را کاملا غلط و فاقد پایه و اساس می داند. 

حیدر آسیابی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز افزود: دستگاه قضایی استان در حال بررسی موضوع و کشف منشاء خبر کذب و بی اساس مطرح شده است و قطعاً با عوامل خاطی، برخورد قضایی می‌کند.

گزارش: دانیال طهماسبی نژاد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.