رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد از ثبت اثر تاریخی؛ قلعه گبری شیرینو واقع در بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.

مسعود تقی زاده با اعلام این خبر به خبرنگار ایلنا در لامرد گفت: این اثر تاریخی مربرط به دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است که پس از طی مراحل قانونی به شماره ثبت ٣٢١٧٩ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

وی ادامه داد: قلعه گبری شیرینو از جمله قلعه‌های بخش مرکزی شهرستان لامرد است که در ارتفاعات جنوبی شهر لامرد و در تنگه ای موسوم به تنگه شیرینو در شرق شهر لامرد قرار دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لامرد گفت: با توجه به بررسی‌های سطح الارضی و جمع آوری و مقایسه سفال ها و معماری قلعه توسط کارشناسان می‌توان قدمت این قلعه را به اواخر دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی تخمین زد. معماری خاص و شیوه جمع آوری آبهای سطحی و تعبیه حوضچه های آب در پایین سطح قلعه که کنار دیواره شمالی این قلعه واقع شده از  ویژگی های  این اثر تاریخی است و سفال های جمع آوری شده از این قلعه، عمدتا از نوع خمره و ظروف نگهداری آذوقه می باشد.

تقی زاده با بیان اینکه کاربری دقیق این اثر تاریخی نیاز به بررسی و کاوش های باستان شناسی دارد اظهار کرد: دره شرقی که قلعه بر آن مشرف است به عنوان گذرگاه و محل ورود به قلعه می باشد و این دره با توجه به ساختار سنگی آن به عنوان محلی مناسب برا ایجاد سد و ذخیره آب در آن دوره تاریخی بوده است.

وی ضمن تشکر از همکاری گروه کارشناسان و تیم باستان شناسی در ثبت این اثر تاریخی، افزود: این اثر تاریخی-فرهنگی در سال ۹۵ توسط کارشناسان شناسایی شد و پرونده ثبتی آن در اواخر سال ۹۷ به اداره کل میراث استان ارسال گردید و در نهایت ثبت آن در آخر دی ماه سال گذشته به پایان رسید.

تقی زاده در ادامه گفت: تعداد ٢١ اثر تاریخی شاخص در شهرستان لامرد با تلاش محققین، باستان شناسان و کارشناسان شناسایی شده و مراحل نهایی ثبت آن رو به پایان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.