افزایش روزانه قیمت بسیاری از محصولات مصرفی از جمله خودروها باعث شده اگر فردى اتومبیل خود را امروز بفروشد و فردا دوباره همان را بخرد نه تنها سودی نخواهد برد که متضرر می شود، بعضی نیز در این هیاهو فرصت را مناسب دیده و خودروهاى احتکار شده در انبارها را به بهایى گزاف به مصرف کننده می فروشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در دو هفته اخیر با رشد قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی،عملا معاملات بازار خودرو قفل شده و خریداران دست از خرید کشید‌ه‌اند.

زارع یکى از نمایشگاه‌داران اتومبیل شیراز در گفت‌و گو با ایلنا گفت: از اسفند ماه سال گذشته شهروندان به دلیل سود هنگفت در معاملات اتومبیل سرمایه‌هایشان را از بانک خارج کرده  و به خرید خودرو روی آورده‌اند.

 به گفته وی مردم به دلیل افزایش لحظه‌اى و بدون حساب و کتاب قیمت‌ها از سرمایه گذارى و سپرده‌گذارى در بانک ها هراس دارند.

زارع با اشاره به اینکه خرید و فروش خودروهاى معمولى سودى براى نمایشگاه‌داران ندارد،افزود:‌ دلالان تعیین کننده قیمت خودروها شده‌اند و نمایشگاه‌داران هیچ نقشى در تعیین نرخ اتومبیل‌ها ندارند. به طوری که خریدار واقعى در بازار خودرو شیراز وجود ندارد و تنها کسانی که در بخش خودرو فعالیت دارند، اقدام به خرید و فروش مى کنند.

فروشنده ها از قرار داد خود سرپیچى مىکنند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل شیراز هم با بیان اینکه قیمت خودرو به صورت ثانیه‌اى و لحظه‌اى افزایش پیدا مى‌کند، گفت: در حال حاضر بازار خودرو در شیراز در یک شوک بی سابقه قرار گرفته است.

هدایت الله باقرى در گفت و گو با «ایلنا » خرید و فروش خودرو در بازار را به شدت کاهشی اعلام کرد و ادامه داد: اگرچه خریداران زیادى در بازار اتومبیل وجود دارد اما آنها هم  با دیدن قیمت هاى نجومی بازار از خرید منصرف مى شوند.

وى گفت: قیمت خودرو طى ماه هاى گذشته با افزایش بیش از 100 درصدى مواجه بوده است، بنابراین دیگر براى مردم توجیهى ندارد که سرمایه خود را در بانک ها نگه دارند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز با بیان اینکه قیمت خودروهاى خارجى و ایرانى به ترتیب با افزایش 60 و 50 درصدى مواجه هستند، افزود:‌در حال حاضر بیش از اندازه خریدار در بازار وجود دارد اما فروشنده اى نیست و این موضوع سبب  فسخ  بیشتر معاملات شده است.

خودرو

خودروی 100 میلیونی 500 میلیون تومان

رزمى نایب رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل شیراز  نیز در گفت و گو با« ایلنا» گفت:  هزینه گمرکى ها و شماره گذارى و دیگر مسایل سبب شده که قیمت خودروها 4 الى 5 برابر گران‌تر از دیگر کشورها باشد؛ براى مثال قیمت خودرویى که در دیگر کشورها حدود 100 میلیون تومان است زمانى که وارد ایران مى‌شود به بیش از 400 الى 500 میلیون تومان مى رسد.

جواد رزمی افزود:  کاهش هزینه هاى گمرکى و وارداتى خودرو باعث رونق در بازار خودرو مى شود.

وى با اشاره به اینکه وضع خودرو در بازار شیراز بسیار اسفناک است، ادامه داد:  به دلیل نوسانات قیمت، مردم جرات نمى کنند به خرید و فروش خودرو بپردازند و ادامه چنین روندى در آینده‌اى نه چندان دور باعث مى شود که تعداد نمایشگاه‌هاى اتومبیل در شیراز به کمتر از نصف برسد.

گلایه سایت‌های آگهی از اتحادیه نمایشگاه‌داران

از سوی دیگر ،جنجال حذف قیمت‌ها در سایت‌های فروش خودرو طی هفته گذشته با واکنش‌های متفاوتی روبرو بود.سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی  با اشاره به عدم همکاری اتحادیه فروشندگان خودرو با سایت‌های آگهی برای کنترل قیمت‌گذاری منصفانه در آگهی‌های فروش خودرو اظهار کرد: پس از حذف قیمت از آگهی‌های فروش خودرو، با هماهنگی انجام شده مقرر شد تا اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، هر روز لیستی از قیمت خودروها به ما بدهد و سایت‌های آگهی دهنده بر اساس این لیست، اقدام به کنترل درج قیمت در آگهی‌های فروش خودرو کنند تا دلالان نتوانند قیمت‌های کاذب در بازار ایجاد کنند.

رضا الفت‌نسب افزود:اما متاسفانه سایت‌های آگهی دهنده با هزینه خودشان، در قراردادی با حدود 500 نمایشگاه خودرو از نقاط مختلف استان ، قیمت‌ روزانه انواع خودروها را استعلام  و اطلاع رسانی می‌کنند.

توجیه خودروسازان  قابل دفاع نیست

از سویى، نماینده شیراز هم معتقد است توجیه خودروسازان در نداشتن قطعات خودرو به هیچ وجه قابل دفاع نیست و به ایجاد تنش در بازار کمک مى کند.

علی اکبرى در گفت و گو با «ایلنا» افزود: اگرچه بسیارى از کارخانه هاى خودروسازى بر این باورند که به دلیل نداشتن و وارد نکردن قطعات با مشکلاتى مواجه هستند، اما به عقیده بنده این دلیل نمى‌تواند قابل قبول باشد.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذارى خودروها هم نتوانسته پاسخگوى نیاز مردم باشد، بیان کرد: وجود رانت و دست هاى فراوان در این صنعت سبب شده مشکلات این صنعت به  راحتى قابل حل نباشد.

نماینده مردم شیراز ادامه داد: اگر مسئولان خواستار بهبود و رونق در بازار و صنعت خودرو داخل کشور هستند، مى‌توانند با تعطیلى کارخانه‌هاى خودروسازى، شرایط واردات خودروهاى دسته دوم را از دیگر کشورها فراهم کنند.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.