دکتر علی بهادر روز یکشنبه در دیدار مدیر کل صدا و سیمای استان فارس با تشریح اهداف طرح و پویش ملی مقابله با فشار خون بالا افزود: با توجه به موارد شناسایی شده گذشته در استان فارس پیش بینی می شود نزدیک به 100 هزار مورد با فشارخون بالا در این بسیج ملی شناسایی شوند.
دکتر بهادر با بیان اینکه سلامت جامعه تغییر نمی کند، مگر اینکه تک تک افراد جامعه با تغییر شیوه زندگی، در سلامت خود بیشترین اثر را داشته باشند، بر نقش کارآمد رسانه ها در افزایش آگاهی مردم و با مشارکت مجموعه سلامت تاکید کرد.
وی این امر را موجب کاهش هزینه های بهداشت و درمان و صرفه جویی در خرید و راه اندازی تجهیزات پزشکی و دارویی پرهزینه دانست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز 48 درصد مرگ و میر در استان فارس را ناشی از بیماری های مرتبط با فشارخون بالا برشمرد و بسیج ملی کنترل فشارخون و اهداف پیش بینی شده برای این اقدام ملی را معرفی کرد.
بهادر در ادامه به شمار مرگ های سالانه ناشی از فشار بالا اشاره کرد و افزود: شمار مرگ ها از 7.2 میلیون نفر در سال 1990، به 10.7 میلیون نفر در سال 2015 رسیده و به عبارتی، مرگ های ناشی از فشار خون در جهان طی 25 سال بیش از 48 درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به پیش بینی 145 مرگ در هر 100 هزار نفر بر اثر فشار خون گفت: بر اساس پیش بینی مطالعاتی ، مرگ و میر سالانه ناشی از فشار خون از 135 مرگ در هر 100 هزار نفر در سال 1990 به 145 مرگ در هر 100 هزار نفر در 2015 رسیده است
بهادر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای پیشگیری را مهمترین جنبه همکاری رسانه ها در این پویش دانست و گفت: هر تبلیغی که برای افزایش آگاهی و سلامت مردم اطلاع رسانی می شود، می تواند به عنوان عامل کاهش دهنده در هزینه ها و پیشگیری از هرگونه بیماری تاثیرگذار باشد.
وی به عوامل بیماری زایی همچون آلودگی های آب و هوا و سموم کشاورزی و همچنین نقش تغذیه مناسب در کاهش بیماری و پیشگیری از چاقی اشاره کرد و خواست تا با همکاری و درک متقابل تلاش شود اعضای جامعه به عنوان مهمترین سرمایه کشور، تندرست و سالم باشند.
سید تقی سهرابی مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس نیز در این دیدار نسبت به اجرای برنامه های مشترک ملی از جمله بسیج ملی کنترل فشارخون اعلام آمادگی کرد و با تاکید بر اینکه رسانه ملی باید آموزش محور بوده و برای اطلاع رسانی به مخاطب از ابزارهای مناسب استفاده کند، گفت: معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیمای مرکز فارس دارای ظرفیت مناسبی برای افزایش آگاهی مردم در پیشگیری از بیماری ها و اطلاع رسانی در این پویش ملی است و باید از این ظرفیت، با پیوند بین فضای نوین و فضای سنتی، به بهترین نحو استفاده شود.
بسیج ملی کنترل فشارخون از 27 اردیبهشت آغاز شده و تا 15 تیر با ارائه خدمات غربالگری ادامه دارد.
6113
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.