آبگیری تالاب‌های فارس در فروردین‌ماه امسال، زمینه‌ساز بازگشت پرندگان مهاجر به طبیعت استان شد و فلامینگوها و درناها و مرغ‌های دریایی، بار دیگر به بختگان و مهارلو بازگشتند تا صباحی چند، مهمان زیست‌بوم‌های فارس باشند.

این خبر را مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست فارس به ایلنا اعلام می‌کند و می‌گوید: در بازدید هوایی هفته گذشته با رئیس سازمان حفاظت از محیطز‌یست کشور و استاندار فارس از تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس، بازگشت درناها و فلامینگوها را از نزدیک مشاهده کرده‌اند.

سعید محمودی با اشاره به اینکه آبگیری اخیر تالاب‌های فارس سبب شده است که حجم قابل‌توجهی از مساحت خشک این تالاب‌ها بازیابی شود، می‌افزاید: اکوسیستم تالاب‌های فارس به‌گونه‌ای است که در فصل گرما بخشی از حجم تالاب به‌سبب گرمای هوا تبخیر می‌شود، اما همین فرایند تبخیر نیز موجب احیای پوشش گیاهی و به‌عنوان مثال اثرگذاری بر انجیرستان‌ها و باغ‌های اطراف تالاب بختگان می‌شود.

محمودی در ادامه با اشاره به اینکه تا احیای 100 درصدی تالاب‌های فارس فاصله داریم، می‌گوید: اگر بارش‌های اخیر در چندسال پیش‌رو نیز ادامه یابد و حق‌آبه تالاب‌ها تأمین شود، با مدیریت صحیح کشاورزی و چاه‌های اطراف تالاب، می‌توان امیدوار بود که 14 تالاب استان فارس احیا شود.

بیشترین اعتبار احیای تالاب‌ها در میان استان‌ها کشور به فارس اختصاص یافت

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه در سفر اخیر عیسی کلانتری به فارس طرح هم‌سنگ‌سازی احیای دریاچه بختگان با دریاچه ارومیه تأیید شد، خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون دانشگاه صنعتی شریف به‌همراه دانشگاه شیراز مطالعات پایه بر روی احیای تالاب بختگان را در دست انجام دارند و امیدواریم که به‌زودی شاهد تخصیص اعتبارات هم‌سنگ احیای دریاچه ارومیه با تالاب بختگان باشیم.

9

سعید محمودی در ادامه می‌افزاید: در سال 98 اعتبارات احیای تالاب‌های فارس افزایش قابل‌توجهی داشته است و استان فارس به‌لحاظ میزان اعتبارات تخصیص‌یافته در میان استان‌های کشور، پس از دریاچه ارومیه که یک پروژه ملی است، بیشترین اعتبارات را برای احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های استان خواهد داشت.

محمودی می‌گوید میزان اعتبار برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های استان هم‌اکنون در حال بررسی در سازمان برنامه‌وبودجه کشور است و به‌زودی اعتبار نهایی تخصیص‌یافته ابلاغ خواهد شد.

افزایش احتمال آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع فارس در پی رشد پوشش گیاهی

بارش‌های فراوان در فروردین‌ماه، جز افزایش آبگیری تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس، موجب رشد قابل‌توجه پوشش گیاهی نیز شده است، رشدی که به گفته سعید محمودی در 15 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این موضوع از یک‌سو موجب سرسبزی و طراوت طبیعت شده است، اما از سوی دیگر نگرانی‌ها پیرامون افزایش احتمال آتش‌سوزی‌ها در سط جنگل‌ها و مراتع در فصل گرما را نیز افزایش داده است.

موضوعی که به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست فارس موجب نگرانی در میان دستگاه‌های مسئول شده است و از همین‌رو اداره‌کل حفاظت از محیط‌زیست با همکاری ستاد بحران استان در تلاش است تا ابتدا از وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها پیشگیری کند.

از سوی دیگر نیز سعید محمودی می‌گوید تجهیزات اطفای حریق بیشتری در اختیار محیط‌بان‌ها قرار گرفته است و همچنین همکاری بالگردهای مخصوص اطفای حریق نیز برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی‌های احتمالی در فصل گرما در نظر گرفته شده است. محمودی با اشاره به اینکه در سال 97 میزان آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان فارس نسبت به سال 96 بیش از 90 درصد کاهش داشته است، می‌افزاید: مراتع اطراف جاده‌ها، جنگل‌های کازرون و جنگل‌های پاسارگارد در معرض بیشترین احتمال آتش‌سوزی در فصل گرما قرار دارند و از این رو مردم، عشایر، کشاورزان، دامداران و مسئولان باید در برابر احتمال وقوع آتش‌سوزی آماده باشند و از طبیعت محافظت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.