به گزارش ایرنا مهدی اعیان منش سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود:اجرای طرح بانکت سازی(جوی و آب گیری) در اطراف درختان انجیر باعث مهار آب های روان حاصل از بارندگی شد.
وی ادامه داد:همچنین از طرح سکوبندی در مسیر جریان آب بارندگی در رودخانه ها که به منظور حفظ آب و جلوگیری از فرسایش خاک طراحی شده باعث ذخیره آبها در سفره های زیر زمینی و استفاده در سال های خشکسالی شد.
اعیان منش اضافه کرد: این طرح برای همه درختان انجیر استهبان اجرا شده حتی در شیب های تند کوه و هر درخت انجیر با اجرای این طرح می تواند حداقل پنج متر مکعب آب در خود جای دهد که در سال های گذشته موارد بسیاری از بارندگی های 500 میلی متر وجود داشته که باعث جلوگیری از سیلاب ها شده و هیچ حادثه ای رخ نداده است.
وی وجود حوضچه های تغذیه مصنوعی در مسیر رودخانه ها را که گوراب خوانده می شود از دیگر عوامل مهار سیلاب دانست و گفت: گوراب‌ها راهی برای کاهش قدرت شکننده سیل هستند و در دهانه آبراهه ها که از کوه سرازیر شده ساخته می‌شوند و آب‌هایی که از کوه جاری می‌شود پیش از رسیدن به روستا‌ها و زمین‌های کشاورزیِ پایین دست در گوراب‌ها ذخیره می‌شوند.
مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: شهرستان استهبان سال هاست با این روش از گزند سیل در امان مانده است و هر گوراب می تواند بیش از یک میلیون متر مکعب آب در خود جای دهد.
وی اظهار داشت: کمترین فرسایش خاک را در استهبان شاهدیم واگر همه مردم ایران در بحث خشکسالی و سیل مانند این شهرستان عمل می کردند کمتر دچار حادثه و خسارت می شدند و این توفیق و پیش رفت مرهون زحمت و تلاش مردم این دیار است که با استفاده از منابع بهترین بهره وری دارند.
استهبان در 160 کیلومتری شرق شیراز است.
ع پ / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.