هشت شهر و 10 روستای ایران به ثبت شورای جهانی صنایع دستی رسیده اند، گام های مثبتی که موجب شده کشور ما در جایگاه نخست جهان از این لحاظ قرار گیرد،جایگاهی که نشان از ظرفیت بالای ایران در این حوزه دارد و می توان با اتکا به آن بخش زیادی از مشکلات کشور را خصوصا در حوزه ارز آوری در شرایط تحریمی کنونی رفع کرد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر اخیر خود در ابتدای هفته جاری به شیراز وعده تکمیل پرونده این شهر به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی جهان داد.
پویا محمودیان شنبه 21 اردیبهشت در حاشیه سفر خود به شیراز در جمع هنرمندان و سرمایه گذاران حوزه صنایع دستی گفت: در سال 97 منبت آباده به ثبت جهانی رسید و در حال حاضر نیز تهیه و تکمیل پرونده شیراز به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا در حال انجام است.
او همچنین گفت: به همت اداره کل میراث فرهنگی فارس، ارزیابان شورای جهانی طی مدت حضور خود در شیراز از کارگاه ها و ظرفیت های شهر شیراز در صنایع دستی بازدید خواهند کرد و بر اساس رایزنی های صورت گرفته، مراحل جهانی شدن این شهر در دست اقدام است که در صورت انجام این مهم، شیراز، به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا شناخته خواهد شد.
متخصصین امر معتقدند که می‌توان از چنین فرصتی برای افزایش تولیدات، فروش، صادرات، اشتغال‌زایی و رونق تولید این استان بهره برد.
اگر از این فرصت ایجاد شده برای ثبت شیراز بعنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی دنیا استفاده نشود شاید دیگر هیچ زمان نتوان آن را جبران کرد و یک فرصت‌ سوزی تاریخی اتفاق خواهد افتاد.
ثبت جهانی صنایع‌دستی موجب می شود که شهرها با صرف کمترین هزینه‌ در دنیا معرفی و این مساله کمک زیادی به برندسازی این شهرها در حوزه صنایع‌دستی می کند و شهرهای ثبت جهانی شده به مقصد گردشگران خارجی بسیاری تبدیل می شوند.

**شیراز ظرفیت جهانی صنایع دستی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ایران در حال حاضر مقام اول دنیا را به لحاظ دارا بودن 8 شهر و 10 روستاهای جهانی دارد و آباده نیز آخرین شهر ایران بوده که در سال 97 بعنوان شهر جهانی منبت ثبت شده است.
حیدرعلی زاهدیان نژاد افزود: در ادامه روال ثبت جهانی میراث فرهنگی شهرهای استان فارس نشان جغرافیا ملی و بین المللی خاتم شیراز در دستور کار این سازمان قرار گرفته و ارزیابان سازمان جهانی نیز از کارگاه های این صنعت هنری در شیراز بازدید کردند و در نهایت با توجه به تنوع محصولات و رشته های صنایع دستی در استان فارس و خصوصا شهر شیراز به این جمع بندی رسیدیم که شیراز ظرفیت شهر جهانی صنایع دستی را دارا است.
وی ادامه داد: وجود ظرفیت های متنوع صنایع دستی در شیراز عاملی شد که پرونده شیراز برای ثبت سومین شهر جهانی صنایع دستی دنیا تکمیل شود و این پرونده اکنون در مراحل نهایی برای ارسال از طریق ستاد مرکزی در تهران به شورای ارزیابی صنایع دستی جهان است که امسال با پیگیری های انجام شده، شیراز نامزد سومین شهر جهانی صنایع دستی خواهد شد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس اضافه کرد: شهری که به عنوان شهر جهانی معرفی می شود توجه خاصی را در حوزه صنایع دستی از سراسر دنیا به خود جذب خواهد کرد که در نهایت به ارتقای سطح کیفی زیرساخت های خط تولید صنایع دستی و آموزش های این حوزه منجر می شود.

** رونق تولید
وی معرفی شیراز به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی دنیا را امر مهمی دانست که ضروری است همه شهروندان و مسولان این شهر به تحقق این هدف کمک کنند.
زاهدیان نژاد اظهار داشت: توریست ها و گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند قطعا برایشان مهم خواهد بود که محصولات و صنایع دستی مورد نظر خود را از چه نقطه و شهری خریداری کنند و قطعا اعتماد و اطمینان گردشگران خارجی و داخلی نسبت به خریداری محصولات مدنظر از شهر جهانی صنایع دستی بیشتر خواهد بود و باعث می شود میزان خرید صنایع دستی در این شهر افزایش چشمگیری یابد و این مساله رونق تولید را محقق می کند.
وی ادامه داد: کسب عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی برای شیراز رونق تولید،اقتصاد پویا و ارز آوری در دوره تحریم را در پی خواهد داشت چون هر توریستی که به ایران وارد شود قطعا خرید از شهر جهانی صنایع دستی را در دستور کار خود قرار خواهد داد و این مساله ارز آوری خوبی برای کشور در پی دارد بدون اینکه هزینه های زیادی نیز برای آن انجام شود.
وی اضافه کرد: جا انداختن شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی بسیار به صرفه تر از انجام صادرات با هزینه های سنگین ترانسفر و ... است چون توریست وارد کشور و شیراز خواهد شد و محصولات مورد نیاز خود را در همین شهر خریداری و با خود می برد.

** صنایع دستی در مسیر رفع بیکاری
وی صنایع دستی را یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال ،رونق تولید و کمک به توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: تلاش داریم از طریق صنایع دستی اشتغال پایداری برای جوانان ایجاد و رونق تولید و ارز آوری که از درون اتفاق بیافتد را محقق کنیم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس افزود: ترویج و توسعه فرهنگ از طریق صنایع دستی امکان پذیر است و صنایع دستی می تواند محصولی گردش محور باشد که در نهایت اثرات فرهنگی خوبی نیز به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه پرونده شیراز بعنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی در حال طی مراحل نهایی است گفت: ترجمه این پرونده هم انجام و به تهران ارسال شده و سعی داریم که تا پایان سال 98 به این هدف دست یابیم.
زاهدیان نژاد افزود: روندی که این پرونده باید طی کند بدین شکل است که در ماه های آینده ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به شیراز سفر و شرایط این شهر را به لحاظ زیرساخت ها و حوزه شهری را از نظر سیما و منظر سازی بررسی خواهند کرد و آموزشگاه هایی که در این خصوص در سطح شهر فعال هستند و همچنین کارگاه های صنایع دستی دایر نیز از شاخص های مهم در مسیر دست یابی به این هدف محسوب می شوند.
وی اضافه کرد: امتیاز دهی که ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی در سفر آینده خود به شیراز انجام خواهند داد ملاک عمل انتخاب این شهر به عنوان سومین شهر صنایع دستی جهان است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس با بیان اینکه در سال جاری ایران دو شهر و یک روستا را بعنوان شهر جهانی به شورای جهانی صنایع دستی معرفی کرده گفت: شیراز بعنوان شهر جهانی صنایع دستی و زنجان بعنوان شهر جهانی ملیله در سال 98 به شورای جهانی صنایع دستی معرفی می شوند.
وی در پاسخ به این سوال که چه زیرساخت هایی برای معرفی شیراز بعنوان سومین شهر صنایع دستی جهان مورد نیاز است که در حال حاضر در این شهر وجود ندارد،گفت: ایجاد بازارچه های دائمی و نمادهای شهری صنایع دستی از جمله مواردی است که توسعه آنها در شیراز باید به جد در دستور کار ارگان های مربوط و شهرداری شیراز قرار گیرد و همچنین نیاز است که حداقل یکی از خیابان ها یا میدان های شیراز به نام صنایع دستی نامگذاری شود.
البته هم اکنون میدانی به نام کوزه گری در شیراز هست که نماد این صنعت دستی نیز در آن قرار گرفته است.
زاهدیان نژاد با تاکید بر این مطلب که باید در مبادی ورودی ریلی ،جاده و فرودگاهی شیراز اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری متناسب با صنایع دستی مختص این شهر و استان صورت گیرد،اظهار داشت: در حوزه های آموزش زیرساخت های لازم در خصوص وجود آموزشگاه ها ،دانشگاه ها و مراکز علمی در شهر شیراز وجود دارد که کمک شایانی به کسب عنوان سومین شهر جهانی برای شیراز خواهد کرد اما جای موزه صنایع دستی در این کلانشهر خالی است که ایجاد آن در مسیر تحقق این هدف نقش کلیدی خواهد داشت.

** کیفیت و خلاقیت اولویت سازندگان صنایع دستی
وی نقش بخش خصوصی را در کنار دستگاه های دولتی برای کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی برای شیراز کلیدی و سازنده دانست و گفت: فعالان صنایع دستی می توانند با تولید محصولی با کیفیت و خلاقانه و توجه به تجاری سازی و کاربردی کردن کالاهای صنایع دستی نیز می تواند در این صنعت رونق بیشتری ایجاد کند چون شهری که بعنوان شهری جهانی معرفی می شود باید توان تولید خود را نیز به رخ جهانیان بکشد و نشان دهد که ما توانایی تولید محصولات صنایع دستی با کیفیت را داریم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس اظهار داشت: نیاز است که در شهر شیراز مکانی برای عرضه آثار فاخر صنایع دستی در نظر گرفته شود که در کنار عرضه محصولات تجاری ،محلی برای عرضه محصولات فاخر نیز در شیراز وجود داشته باشد.

** ثبت جهانی،صنایع دستی شیراز را متحول می کند
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ثبت شیراز بعنوان سومین شهر صنایع دستی جهان ظرفیتی عظیم است که می تواند صنایع دستی استان فارس و شیراز را متحول کند و در شرایط تحریمی که در حال حاضر بر کشور حاکم شده نیز به ارز آوری آسان کمک شایانی خواهد کرد.
حسین همتی افزود: از زمان ثبت جهانی منبت آباده این شهر به برندی در دنیا در این حوزه تبدیل شد و قطعا گردشگران متعددی از سراسر دنیا به این شهر سفر و از صنایع دستی این شهر خریداری می کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر اصفهان تنها شهر ایران است که جهانی صنایع دستی شده و فعالین این شهر در این حوزه از این عنوان درآمدزایی زیادی دارند و اکنون اغلب گردشگران خارجی در اصفهان خرید صنایع دستی خود را انجام می دهند و در ادامه با سفر به شیراز تنها از ظرفیت میراث جهانی و تاریخی این شهر بازدید می کنند و اگر شیراز نیز ثبت جهانی صنایع دستی شود گردشگران خارجی با این ذهنیت وارد ایران خواهند شد که بخشی از خرید خود را در این شهر نیز انجام دهند.
همتی با بیان اینکه اکنون ضروری است همه بخش های دولتی و خصوصی استان فارس برای ثبت شیراز بعنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی تلاش کنند گفت: برنامه ریزی ساماندهی کارگاه های صنایع دستی استان فارس و شیراز با کمک اداره کل میراث فرهنگی این استان انجام و بزودی اجرایی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه شیراز باید در عمل ثابت کند که شهر جهانی صنایع دستی زیبنده نام این شهر است ،افزود: شهر جهانی خاتم به نام اتحادیه صنایع دستی استان فارس ثبت خواهد شد و این اتحادیه چون برندی حقوقی است می تواند در کنار همه دستگاه های متولی کمک شایانی به بهبود و رونق صنایع دستی این استان کند.

** خاتم سازان شیرازی مس ندارند
همتی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات فعالان حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: فعالان این حوزه و خصوصا خاتم سازان شیرازی اکنون با مشکل تامین مواد اولیه روبه رو هستند.
وی تحریم ها را یکی از عوامل کمبود مواد اولیه صنایع دستی این استان و گران شدن آن دانست و افزود: در حالی که اکنون روال ثبت جهانی خاتم شیراز و سومین شهر جهانی صنایع دستی برای این شهر در حال طی شدن است اما اکنون با کمبود مس و چسب چوب که مواد اولیه ساخت خاتم است روبه رو هستیم.
این سخنان همتی در حالی بیان شد که ایران یکی از بزرگترین ذخایر مس جهان را در اختیار دارد و فارس در مجاورت استان کرمان واقع شده که یکی از بزرگترین و با کیفیت ترین معادن مس جهان در این استان قرار دارد و تامین این فلز نباید به تحریم های خارجی ارتباط چندانی داشته باشد.
وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل کمبود مس در کشور صادرات بیش از حد این فلز باشد که اکنون باعث شده نیاز داخلی برای این محصول با مشکل مواجه شود.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی فارس بیان کرد: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اخیرا میزانی مشخص مس بین فعالین صنایع دستی کشور و خصوصا استان اصفهان توزیع کرده اند اما این میزان تنها برای مصرف چند ماه کفایت دارد و بعد از آن دیگر جوابگو نیست.
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی صنایع دستی فارس اظهار داشت: سختی درتامین مواد اولیه در سال جاری بر کمیت تولیدات خاتم شیراز تاثیر منفی داشته است.
وی اضافه کرد: گبه بافان استان فارس که مرغوبترین گبه دنیا را تولید می کنند اکنون در شهرستان هایی نظیر فیروزآباد با مشکل افزایش قیمت پشم گوسفند مواجه شده اند که این موضوع در پی صادرات دام زنده بوجود آمده است.
9873 /1876
از : محمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.