به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر کامران باقری لنکرانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: براساس آمارها در کشور بیش از سه هزار نقطه حادثه خیز جاده ای وجود دارد ، در سال گذشته 17 هزار و 183 نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند که بیشترین علت این سوانح، وجود نقاط حادثه خیز است.
دکتر لنکرانی در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی ایمنی راه ها افزود: در کل کشور 24 درصد مرگ و میرها مربوط به موتورسواران است ، آمار 30 هزار کشته تصادفات در سالهای گذشته اینک به 17 هزار نفر در سال کاهش یافته است .
وی با بیان اینکه متاسفانه همچنان شاهد جایگاه نخست استان فارس در تلفات جاده ای هستیم گفت: فارس، با بیش از یک هزار و 350 مورد فوتی در حوادث جاده ای، قبل از استان تهران و به عنوان استان اول در تعداد کشته های تصادفات جاده ای معرفی شده است.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیشترین مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در سنین 20 تا 40 سال رخ می ‌دهد، این مسئله را قابل اهمیت دانست و ادامه داد: در مورد حوادث ترافیکی در مورد عابران پیاده، افزایش مرگ و میر عابران در کلان‌ شهرها را شاهد هستیم و این یعنی کلان ‌شهرها برای عابران امن نیست.
این مقام مسوول با بیان اینکه هم ‌اینک تنها 15 درصد موتور سواران از کلاه ایمنی استفاده می‌ کنند، بر لزوم اصلاح رفتارهای پرخطر رانندگی تاکید کرد و گفت: در سال گذشته 24درصد مرگ و میر حوادث ترافیکی را موتورسواران تشکیل دادند که این عدد در فارس به عدد27درصد می رسد و این موضوع نگران کننده است.
لنکرانی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر، شرایط نسبت به 15 سال پیش بسیار تغییر کرده گفت: ما از یک قله حدود 30 هزار مرگ و میر سوانح در سال 84 به یک دستاورد مهم رسیده ایم و مرگ و میر ثبت شده به حدود 17 هزار مورد کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه همچنان مردم کشور ما با مرگ خیلی زودرس مواجه هستند افزود: مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی مرگ زودرس و مرگ خیلی زودرس است ، سن تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در کشور زیر ۴۰ سال است.
لنکرانی اظهار داشت: از سال ۸۵ روند مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی کاش یافت اما از سال ۹۶ این روند کاهنده متوقف شد ، مرگ میر ناشی از تصادفات در سال ۹۶ رقمی حدود ۱۶ هزار و ۹۸۴ نفر بوده است.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در بحث مصدومین نیز در سال ۹۶ حدود ۳۳۵ هزار و ۹۹۵ نفر مصدوم در تصادفات کشور به ثبت رسید و در سال گذشته این تعداد به ۳۶۷ هزار و ۴۴۰ نفر رسید.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به حوادث ناشی از سیلاب در جاده‌ های کشور که به دنبال آن کاهش سفرهای نوروزی رقم خورد هم اشاره و یادآور شد: بیش از 860 نفر امسال در حوادث رانندگی نوروزی جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته33درصد کاهش داشته است.
8 تا 14 ماه مه به عنوان هفته جهانی ایمنی راه‌ها توسط سازمان بهداشت جهانی نام‌گذاری شده است که مصادف با 18 تا 24 اردیبهشت است.
6113
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.