« بهار فصل هرس درختان نیست زیرا این فصل،زمان باروری گیاه و پرندگان است . » این جمله‌ای است که یکی از مسئولان محیط زیست استان فارس در واکنش به هرس درختان شیراز گفته است این در حالی است که شهرداری شیراز بر این باور است « هرس درختان با هدف جلوگیری از سقوط آنها در اثر وزش باد باید در طول سال انجام شود ».داستان اما از آنجا شروع شد که پنجشنبه گذشته عکس‌هایی از تخریب ده‌ها لانه پرنده قرار گرفته بر روی زمین به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و واکنش فعالان و دوستداران محیط زیست را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اماجرا چه بود : ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 19 اردیبهشت نیروهای اجرایی شهرداری شیراز به  منظور هرس درختان به خیابان مجاور اداره کل حفاظت محیط زیست فارس مراجعه کرده و  با قطع شاخ و برگ درختان خسارتی به لانه، تخم و جوجه‌های پرندگان  وارد می‌سازند. پس از  این اتفاق نیروهای محیط زیست به این موضوع اعتراض کرده و ماجرا به نیروی انتظامی  کشیده می شود. هرچند در آن موقع کار از کار گذشته بود و پرندگان خانه خراب شده بودند.

صحنه سازی بود

شهردار منطقه یک شیراز چند ساعت پس از آن در واکنش به خبر اداره محیط زیست استان که هرس درختان را از سوی شهرداری کاری عبث  و بی‌موقع اعلام کرده بود به رسانه‌ها  گفت: «موضوع تخریب لانه پرنده‌ها در خیابان اردیبهشت صحنه‌سازی بیش  نیست. زیرا ماموران شهرداری اجازه ساخت آسانسور در ساختمان اداره کل حفاظت از محیط زیست  را ندادند آنها هم به تلافی چنین موضوعی را مطرح کردند. »

حمیدرضا اسماعیلی افزود: در پی رشد و سنگین شدن درختان هرس آنها در طول سال باید انجام شود تا خطرات ناشی از باد و سقوط درختان مشکلی را در سطح شهر  بوجود نیاورد.

از طریق دادگستری موضوع را پیگیری می‌کنیم

ماجرا اما به اینجا ختم نمی‌شود و آن طور که مدیر کل محیط زیست فارس می‌گوید: «هرس کردن درختان در خارج از فصل و ویران کردن لانه پرندگان یک تخلف آشکار است.»

سعید محمودی در گفت و گو با «ایلنا » با بیان اینکه در حال پیگیری و بر‌آورد میزان خسارت این حادثه هستیم ،گفت: با توجه به اینکه برخورد با چنین اتفاقاتی جزو وظیفه ذاتی سازمان محیط زیست محسوب می شود بنابراین برای بررسی و شناسایی این موضوع از طریق دادگستری  پیگیر موضوع هستیم.

وی افزود: تاکنون واحد حقوقی سازمان محیط زیست فارس در حال بررسی و کار بر روی دادخواست ضرر و زیان این اتفاق است.

مدیر کل محیط زیست فارس با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان و تعداد پرنده های آسیب دیده در دسترس نداریم ادامه داد: در هر لانه 5 الی 6 تخم از گونه‌های مختلف پرندگان مانند گنجشکان، بلبل خرما، کلاغ، چکاوک و تعداد زیادی پرندگان بوده است.

1cc3658f-9bf8-4e96-8d3d-82b3f5ed758a

محمودی گفت: فکر می کنم که حدود 20 الی 30 لانه پرنده از بین رفته است  و هنوز آمار دقیقی از این بخش به دست ما نرسیده است این در حالی است که تعداد تخم‌ها و جوجه‌های از بین رفته از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

50 الی 60 لانه پرنده بر روی هر درخت

وی با بیان اینکه تعداد زیادی جوجه در این حادثه دلخراش از بین رفتند اظهار کرد: انواع گونه های پرندگان در فصل بهار در تمام نخل های سطح شهر لانه دارند به طوری که در هر درخت حدود 50 الی 60 لانه پرنده وجود دارد.

مدیر کل محیط زیست فارس گفت:با توجه به اینکه در بسیاری از حوزه ها مانند آلودگی هوا ، پسماند فاضلاب و ...تعامل مناسبی را با شهرداری داریم اما نباید فراموش کرد که شهرداری شیراز می توانست با دعوت یک کارشناس و فعال حوزه محیط زیست در صحنه از این اتفاق ناگوار جلوگیری کند.

محمودی با اشاره به اینکه شهرداری هیچگونه مکاتبه و نامه‌ای را مبنی بر هرس درختان با سازمان محیط زیست استان فارس انجام نداده است بیان کرد: اگرچه شهرداری شیراز هم مایل به بروز چنین اتفاقی نبود اما آن ها همواره فکر نمی کردند چنین اتفاقی در سطح شهر رخ دهد.

براساس مشاهدات عینی افرادی که در صحنه حضور داشتند پرنده‌های مادر در زمان قطع درختان به دلیل تخریب لانه هایشان به نشانه اعتراض و ناراحتی بسیار سر و صدا می کردند.

هرس درختان فصل زمستان است نه بهار

احسان سمیع زاده فعال محیط زیست در استان فارس نیز در گفت و گو با «ایلنا » در واکنش به  تخریب لانه های پرنده ها توسط ماموران شهرداری شیراز، گفت: طبق بازرسی هایی که انجام شده سازمان محیط زیست شکایتی را تنظیم کرده  و تحویل مراجع قانونی داده است تا مقصران این حادثه به سرعت شناسایی شوند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه هرس درختان توسط نیروهای شهرداری شیراز بیانگر کوتاهی این سازمان است افزود: همکاران محیط زیست همواره بر این باورند که شهرداری شیراز در فصل های خارج از هرس اقدام به هرس درختان در شیراز کرده است و  اگر درختان نخل موجود در سطح شهر بنا به دلایل متعددی برای شهروندان ایجاد خطر می کنند؛ هرس آنها باید در فصل زمستان انجام می گرفت. 

 پرنده های نادری آسیب دیدند

وی با اشاره به اینکه پرنده های بسیار نادری در این اقدام دچار آسیب شدند گفت: نباید فراموش کرد که وجود این گونه از پرندگان در سطح شهر شیراز مایه خوشحالی و خوشبختی است .

سمیع زاده گفت: با توجه به اینکه شهرداری شیراز بنا به دلایل متفاوت اقدام به هرس کردن درختان در سطح شهر کرد اما آنها می‌توانستند به محض مشاهده لانه، تخم پرندگان و جوجه های آن ها  از این اقدام دست بکشند.

سمیع زاده ادامه داد: ماموران شهرداری باید قبل از هرس درختکاران از مقامات شهرداری و محیط زیست کسب تکلیف می‌کردند.

وی بیان کرد: براساس مشاهدات عینی افرادی که در صحنه حضور داشتند پرنده‌های مادر در زمان قطع درختان به دلیل تخریب لانه هایشان به نشانه اعتراض و ناراحتی بسیار سر و صدا می کردند.

این فعال محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست و شهرداری شیراز باید در حفاظت و صیانت از انواع گونه های پرنده ها اقداماتی را انجام دهند که دیگر شاهد این نوع موارد  نباشیم.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه از  این مسئله که بگذریم،هوای پاک فعلی شیراز به دلیل وجود درختان در باغ‌ها و کوه‌های  اطراف است ،گفت: ادامه چنین روندی در سطح شهر شیراز باعث می شود که در آینده‌ای نه چندان دور هوای شیراز هم مانند اصفهان و مشهد و تهران و ......  آلوده شود.

فیلم‌های اتفاق  به مرجع قضائی ارائه می‌شود

روابط عمومی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان امروز 21 اردیبهشت ضمن تکذیب گفته‌های معاون شهرداری منطقه یک شهرداری شیراز، اعلام کرد که در صورت نیاز و دستور مقام محترم قضائی فیلم‌های این اتفاق به مرجع قضائی ارائه می‌شود و  به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

از سوی دیگر پیگیری‌های خبرنگار« ایلنا» برای گفت وگو با معاون اجرایی شهرداری منطقه یک شیراز  به نتیجه نرسید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.