دکتر علی بهادر شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: فشارخون بالا به عنوان بیماری­ خاموش و عامل اصلی برای بسیاری از بیماری­ های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم است.
وی ادامه داد:پیامدهای این بیماری شامل حملات قلبی، سکته ­های مغزی، مرگ و میر و معلولیت ­های مختلف است و هزینه­ های سنگینی را بر دوش بیماران، خانواده­ ها، جامعه و دولت تحمیل می­ کند.
بهادر بیان کرد:اغلب افراد از بیماری فشارخون بالا آگاهی ندارند و به دلیل همین بی اطلاعی، مراقبت های منظمی دریافت نمی کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر لزوم استفاده از تمام توانمندی ها در اجرای بهینه پویش ملی کنترل فشار خون بالا تاکید کرد و افزود: بیماری پرفشاری خون، اولین عامل خطر در مرگ و ایجاد ناتوانی در جهان و ایران است.
بهادر گفت: 22 درصد از جمعیت تحت پوشش خدمات این دانشگاه در استان فارس از بیماری پُرفشاری خون رنج می برند و در این استان علت حدود 47 درصد مرگ ها، بیماری های قلبی عروقی ناشی از پرفشاری خون شناخته شده است.
وی ادامه داد: 56 درصد از این بیماران شناسایی و دارای پرونده الکترونیک شده اند.
در این موارد، آمار مشخصی که بیانگر شمار مبتلایان باشد، عنوان نشد.
بهادر گفت: وزارت بهداشت اجرای طرح بسیج ملی را با مشارکت و تعامل تمام دانشگاه ‌های علوم پزشکی کشور برنامه ریزی کرده است که در این بررسی به شناسایی و مراقبت مهم‌ترین عامل خطر بیماری قلبی عروقی، یعنی فشارخون بالا پرداخته می ‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیرازافزود: افزایش میزان شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا ، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا است، گروه هدف این طرح تمام افراد 30 سال و بالاتر از 30 سال ایرانی و غیر ایرانی ساکن در کشور، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه های سنی هستند.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته 97 هزار هموطن به دلیل فشار خون بالا در کشور جان خود را از دست داده اند، راه اندازی درمانگاه و کلینیک تخصصی فشارخون بالا و دیابت در بیمارستان ها را وعده داد و گفت : مراکز درمانی باید مجهز به درمانگاه و کلینیک تخصصی فشارخون و دیابت باشند و این موضوع به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در اعتباربخشی بیمارستان ها محسوب می شود.
بهادر با بیان اینکه تلاش می شود در آغاز با شعار 'هر خانه، یک پایگاه سلامت ' به آموزش بانوان و مادران به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اقشار در مهار فشارخون بالا و بیماری های غیرواگیر، گام برداشته شود گفت: آمار نشان می دهد فشارخون بالا در زنان بالاتر از مردان است.
وی بدون ذکر آمار گفت : دلیل بالا بودن تعداد آمار و ارقام فشارخون در بانوان، به دلیل مشارکت آنان در برنامه های پرسشگری مراکز بهداشت و پایگاه های سلامت است.
این طرح از 27 اردیبهشت آغاز می شود و تا 15 تیر سال جاری در دو مرحله ادامه دارد، مرحله آموزش و اطلاع رسانی از بیست و هشتم اردیبهشت تا پایان برنامه و مرحله غربالگری از 17 خرداد تا 15 تیر سال جاری اجرا می شود.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.