به گزارش ایرنا ، کارشناسان و متخصصان تغدیه و علوم پزشکی معتقدند: در ماه مبارک رمضان زمان غذا خوردن در سه مرحله سحر، افطار و شام باید رعایت شود، لازم است این سه مرحله کاملاً از هم مجزا باشند.
دو زمان سحر و افطار تقریباً مشخص شده است. در سحر لازم است که طوری برنامه‌ریزی شود که علاوه بر زمان کافی برای ذکر و دعا و عبادت، زمان کافی برای غذا خوردن نیز در نظر گرفته شده باشد.
به گفته کارشناسان یکی از موارد اشتباه غذایی در این مرحله، تسریع در غذا خوردن در وقت سحر است که اثر خود را بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش شما نشان خواهد داد.
سنگینی معده، طی نشدن روند طبیعی مراحل هضم غذا در طول روز، ترشی معده و در ادامه آن ناراحتی‌های معده و روده از عواقب این کار به شمار می‌روند.
نکته دیگر در مورد تغذیه در ماه رمضان این است که باید به زمان صرف افطار و شام توجه داشت. نبایستی بدون در نظر داشتن حجم غذای خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد.
صرف افطار می‌بایست در اولین فرصت ممکن صورت گیرد تا تداخلی با زمان شام خوردن پیش نیاورد. فاصله زمانی افطار و شام باید آن ‌قدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد.
زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد و نباید با شکم پر به رختخواب رفت.
عاطفه کهنسال کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، توصیه هایی برای صرف وعده سحری به روزه داران کرد ، وعده ای که می تواند ویژگی یک صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد؛ افرادی که غذای سرد می خورند می توانند در سحری وعده ای مشابه صبحانه و کسانی که به غذای گرم عادت دارند می توانند وعده ای مانند ناهار میل کنند.
این کارشناس امور تغذیه گفت: بسیاری از افراد معتقدند هنگام سحری باید از مواد غذایی که انرژی بالایی دارند استفاده کنند تا در طول روز احساس گرسنگی نکنند، به همین دلیل خوردن غذاهای چرب را ترجیح می دهند، اما باید بدانیم که به دنبال مصرف مواد غذایی خیلی چرب، تشنگی شدید و مشکلات بسیاری ایجاد می شود.
کهنسال ادامه داد: عده ای نیز مواد قندی را ترجیح می دهند که باید این نکته را یادآوری کرد که مصرف مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده، باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون می شود، با توجه به اینکه این هورمون قند خون را کاهش می دهد، ممکن است عوارضی چون سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی برای فرد به وجود آید.
وی بهترین سحری را انواعی مواد غذایی معرفی کرد که بتواند هم انرژی روزانه را تامین و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهم تر از همه اینکه باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.
این کارشناس تغذیه برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در طول روز پیشنهاد داد: از تمام گروه های غذایی در وعده سحری استفاده شود که بتواند هم انرژی روزانه را تامین و هم از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند و مهم تر از همه اینکه باعث ایجاد تشنگی شدید نشود.
کهنسال گفت: مصرف میوه و سبزی تازه، علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد مغذی، مقدار فیبر بالایی را نیز به بدن می رساند که هم از یبوست جلوگیری می کند و هم قسمتی از آب موردنیاز بدن را تامین می کند.
وی بیان کرد: در وعده سحر از مواد دارای کلسیم مثل پنیر و شیر استفاده کنیم، نان های سبوس دار نیز گزینه بسیار مناسبی برای وعده سحری هستند.
به گفته این کارشناس تغذیه، در وعده سحری می توان سالادی متشکل از سبزی های برگ سبز مانند کاهو، خیار و سبزی های معطر، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، لیموترش و همچنین هویج رنده شده یا جوانه گندم همراه با مواد غذایی دارای ویتامین C به همراه یک یا دو عدد گردو یا اندکی روغن زیتون استفاده کرد.
این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: نوشیدن مقدار زیاد چای در وعده سحری برای رفع تشنگی به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا افزایش دفع ادرار و از دست رفتن املاح معدنی بدن را به همراه دارد، برای جلوگیری از بروز تشنگی، مصرف آب، چای کمرنگ، آبمیوه، میوه ها و سبزی های آبدار و به ویژه شیر کم چرب در افراد مسن، بسیار اهمیت دارد.
رضیه شناور مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم به سردردهای خفیف، تهوع، به هم خوردن نظم خواب، بی خوابی، خستگی روزانه و دردهای اندک عضلانی در طی پنج تا هفت روز نخست ماه رمضان اشاره کرد و آن را از جمله شرایط طبیعی روزه داری دانست.
مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برخی از اتفاقاتی که در روزهای نخست روزه داری پیش می آید، به تدریج برطرف می شود و خطری برای سلامتی فرد به وجود نمی آورد.
شناور از مشکلات رایج در زمان روزه داری به یبوست اشاره کرد که از علت های ایجاد آن می توان به مصرف زیاد غذاهای تصفیه شده مثل نان تهیه شده از آرد سفید و کاهش مصرف آب، میوه و سبزی اشاره کرد.
وی بیان کرد: برای جلوگیری و حل این مشکل می توان به مصرف نان های سبوس دار، افزایش مصرف میوه و سبزی و همچنین آب و میوه های خشک مانند آلوی خیس شده توصیه کرد، همچنین اضافه کردن کمی روغن به غذا یا مصرف خاکشیر یا گل محمدی با آب ولرم در سحر و افطار، به رفع این مشکل کمک می کند.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: افت فشار خون از دیگر مشکلات رایج در ماه رمضان است که از دلایل ایجاد آن می توان به مصرف کم مایعات و املاح کافی اشاره کرد و راه درمان آن، خنک نگه داشتن بدن فرد، افزایش مصرف مایعات و املاح کافی در وعده سحر است.
وی سوء هاضمه را نیز مشکلی عنوان کرد که به دلیل مصرف زیاد غذاهای چرب، سرخ کردنی و ادویه دار، غذاهایی مثل تخم مرغ، کلم، عدس و نوشابه های گازدار ایجاد می شود.
وی گفت: همچنین سردرد به علت عادت به کافئین و یا تنباکو و قطع آن و ایجاد خستگی و نبود استراحت و خواب کافی به علت فعالیت زیاد یا افت فشار خون در فرد روزه دار ظهور می کند.
شناور توصیه کرد بهتر است از یک تا دو هفته قبل از ماه رمضان مصرف مواد حاوی کافئین و نیکوتین را کاهش دهیم.
وی در ادامه گفت: برای حل مشکل افت قند خون نیز توصیه می شود از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند ساده و شیرینی ها در وعده سحر پرهیز شود، زیرا این مواد باعث افزایش ترشح انسولین و افت قند خون در طول روز می شود.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: سوزش سردل و ورم معده که به دلیل افزایش اسید در معده خالی اتفاق می افتد و با مصرف غذاهای ادویه دار و نوشابه های گازدار و قهوه و غذاهای چرب بدتر می شود نیاز به درمان زیر نظر پزشک برای کاهش سطح اسید معده دارد.
یکی دیگر از نکاتی که در مورد تغذیه در ماه رمضان باید به آن توجه کرد میزان غذا خوردن است. یکی از مشکلات در سیستم غذایی بسیاری از افراد این است که حجم غذای خورده شده توسط آن‌ها، تحت کنترلشان نیست.
حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده و امکان خوردن غذای اصلی بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد.
حجم شام باید به نحوی کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه بعد از شام باشد، هم تنقلات مرسوم بعد از شام بر محتویات معده فشار آورد، هم مشکلی در روند خواب پیش نیاورد و هم مانعی بر غذا خوردن در وقت سحر حاصل نشود.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.