در این نوشتار به قلم مجتبی اشرافی آمده است: لازمه رسیدن به موفقیت، داشتن الگوی مناسب است موفقیت، الزاما به معنای رسیدن به یک هدف مشخص و از پیش تعریف شده نیست.
خوشبختی هم البته نمی تواند صرفا به معنای موفقیت باشد. بلکه، اگر از آنچه که داریم راضی و به آن جایگاهی که هستیم واقف باشیم، اگر از داشته ها و دانسته هایمان حداکثر استفاده را ببریم، اگر توانمندی و شایستگی خود را در هر موقعیتی که هستیم به خودمان نشان بدهیم و به دیگران هم اثبات کنیم؛ آنگاه می شود گفت که انسان خوشبختی هستیم و اینکه داریم از زندگی لذت می بریم.
هنر لذت بردن از زندگی، هنر داشتن طرح و برنامه و مدیریت زمان، توانایی ما دربهره بردن حداکثری از توانمندیها و استعدادهایمان و امکاناتی که در اختیارمان است، اینها ملزومات موفقیت و داشتن احساس خوشبختی است.
همه ما هنرمندهایی هستیم که زندگی و شخصیت خودمان را کارگردانی و صحنه پردازی می کنیم. و مهمترین هنر یک انسان، رسیدن به مهارت لذت بردن از زندگی است.
البته، لذتی که کلیت داشته باشد و سعادتی که همه گیر باشد. یعنی در عین توجه به خود، نگاهمان به خوشبختی دیگران هم باشد و حال خوش را هم برای خود و هم برای دیگری بخواهیم. در این صورت است که لذتِ لذت برنده ماندگار و رضایتمندی فرد از زندگی کامل خواهد شد.
برای رسیدن به این هنر و این کیفیت از زندگی، ناگزیر از انتخاب هایی هستیم که گاه سرنوشت ما را تغییر می دهد. همچنین برای
اطمینان بیشتر از صحت انتخاب هایمان، می توانیم الگو و ملاک هایی را همواره در پیش روی خود داشته باشیم.
الگو، یعنی مصداق و نمونه و تمثیلی که شخصیت و سایه و صورتک با هم یکی باشد، یا لااقل خیلی به هم شبیه باشند. یعنی ظاهر و باطن یکی است. اینکه شما به خودآگاهی برسی یک معنی اش هم همین است.
یعنی الگوی خودت برای انجام و حرکت و رسیدن به هدف در هر کاری را بشناسی. اصولاً معنای موفقیت هم همین است. شما به موضوع خاصی علاقه داری، در آن حیطه یک شخصی هم هست که برند و الگو هست. در آن حیطه به خصوص سرآمد است و نفر اول است. این می شود الگوی موفقیت شما در آن موضوع. یعنی اگر حرکت کنی، تلاش کنی و برنامه بریزی، تازه به موقعیتی شبیه الگوی پیش فرض خود که رسیدی، تصور موفقیت به شما دست می دهد.
حالا اگر از این موفقیت، رضایت درونی و خشنودی هم داشته باشی، اسمش می شود خوشبختی. یعنی شما انسان خوشبختی هستی.
منبع : روزنامه سبحان
6113
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.