به گزارش ایرنا، سیلاب در پنجمین روز فروردین 98 رخ داد که گفته شد انتقام طبیعت از انسان به دلیل دست اندازی به این ساحت است.
سیل در محل دروازه قرآن شیراز انسان ها را گرفتار کرد و منجر به جان باختن 21 نفر از هم وطنان شد و روز بعد نیز این سیلاب سر از محله سعدی و خانه های مردم، جایی که افراد کم درآمد و قشر ضعیف جامعه در آن محل زندگی می کنند در آورد.
خانواده هایی که به سختی با زحمت فراوان طی سالیان دراز خشت روی خشت گذاشته و ملزومات یک زندگی معمولی و در بعضی موارد محقر را فراهم کرده بودند اما سیل به اندک زمانی نتیجه یک عمر تلاششان را بر باد داد.
بعد از گذشت 40 روز از سیلاب شیراز وضعیت در محله سعدی به دلیل همدلی و کمک رسانی مردمی و تلاش دستگاه های مختلف بهبود نسبی پیدا کرده اما کماکان مشکلاتی نیز در این منطقه وجود دارد.

** سیل مشکلات برآفتاب را تشدید کرد
شهرک برآفتاب محله سعدی شیراز که اخیرا نام این محل به شهرک امام موسی کاظم(ع) تغییر پیدا کرده حدود 15 هزار نفر جمعیت دارد.
جلال خرم رودی یکی از ساکنین این شهرک در گفت و گو با ایرنا افزود: سیلاب اخیر به 83 منزل مسکونی در محله برآفتاب خسارت وارد کرد که خانواده های ساکن این منازل اکنون با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
وی با بیان اینکه منازل آسیب دیده از سیلاب در این شهرک در حال بازسازی است گفت: این شهرک در دامنه کوه واقع شده و سیل ابتدا از این نقطه آغاز شد و به سایر نقاط محله سعدی تسری پیدا کرد و لازم است فکری اساسی برای ایمن سازی این محل صورت گیرد که در آینده شاهد چنین رخدادهایی نباشیم.
خرم رودی وضعیت اقتصادی اغلب ساکنان این شهرک را نامناسب توصیف کرد و افزود: ساکنان محله برآفتاب قبل از بروز سیلاب هم با انواع و اقسام مشکلات مواجه بودند که سیلاب این وضعیت را تشدید کرد.
وی عنوان کرد: از روزی که سیلاب در این محل جاری شده بیش از 40 روز می گذرد اما خیابان اصلی این شهرک که از سیلاب دچار خسارت شده بود هنوز بازگشایی نشده است.

** اجازه ورود به ما نمی دهند
محمدعلی شجاعی یکی دیگر از شهروندان ساکن محله سعدی گفت: خیابان فهندژ واقع در محله سعدی هنوز مشکلات زیادی ناشی از سیلاب دارد و نیاز است که بازسازی بخش هایی از این خیابان که در سیل دچار آسیب شده انجام شود.
شجاعی اظهار داشت: افراد و خانوارهای بسیاری از سیلاب اخیر در این منطقه آسیب دیده اند اما کمک هایی که تاکنون انجام شده اغلب مردمی بوده است.
وی عنوان کرد: زمانی که آسیب دیدگان محله سعدی برای پیگیری وضعیت و خسارتی که به آنها در اثر این رخداد تحمیل شده به برخی ادارات مراجعه می کنند، در بسیاری موارد اجازه ورود به ساختمان را نمی یابند.

** بودجه نیست
وحید کاظمی یکی دیگر از اهالی محله سعدی اظهار داشت: نماینده بنیاد مسکن مستقر در محله سعدی درخواست بعضی از اهالی که منازل آنها از سیلاب خسارت دیده و متقاضی کمک و تسهیلات هستند را ثبت نمی کند و نماینده این بنیاد اعلام می کند که بودجه ای وجود ندارد که صرف حمایت از آسیب دیدگان شود.

** اهالی هراس دارند
هاجر ستوده یکی دیگر از اهالی محله سعدی است که به خبرنگار ایرنا گفت: از زمانی که سیلاب در شیراز به وقوع پیوسته دیگر امنیت خاطر و آرامشی برای اهالی محله سعدی نمانده است و با اندک بارانی هراس وجود آنها را فرا می گیرد.
این زن ساکن محله سعدی گفت: بسیاری از خانه های محله سعدی در بستر رودخانه ای که در گذشته در این منطقه وجود داشته ساخته شده و ما که حدود پنج سال پیش در این محل خانه خریداری و ساکن شده ایم از این موضوع بی اطلاع بودیم و بعد از سیلاب متوجه این مساله شدیم.
وی ادامه داد: لازم است دستگاه های متولی با تملک منازلی که در مسیر سیلاب قرار دارند و اسکان اهالی در منطقه ای دیگر، از تکرار این ماجرای تلخ در آینده جلوگیری کنند و هراسی را هم که هر روزه در دل اهالی این منطقه بعد از سیل بوجود آمده بزدایند.

**زیان باغداران و دامداران از سیل شیراز جبران نشده
سعید فتحی که در اطراف محله سعدی باغ دارد به خبرنگار این رسانه گفت: بخش قابل توجهی از باغ های محله سعدی و دامداری هایی که در این منطقه بوده از سیلاب دچار خسارت شده اند اما تاکنون هیچ اقدامی برای پرداخت خسارت به این اقشار نشده است.
فتحی عنوان کرد: بیش از 40 هکتار باغ در محله سعدی قرار دارد که دیوارها و مسیرهای این باغ ها در اثر سیل تخریب شده و تاکنون نیز هیچ اقدامی برای کمک و جبران خسارت باغ داران نشده در صورتی که این باغ ها مانند باغ های قصردشت ثروت شیراز محسوب می شوند و جمعیت زیادی نیز از این طریق امرار معاش می کنند.

** مجموعه ورزشی را آب برد
مختاری یکی از جوانان ورزشکار محله سعدی به ایرنا گفت: مجموعه فرهنگی و ورزشی محله سعدی در سیلاب اخیر خسارت زیادی دید و آب از دو مسیر وارد این مجموعه شده است.
وی افزود: عملا این مجموعه ورزشی که بخش هایی از آن نیز در سال 97 تعمیر و بهسازی شده است، نابود و امید جوانان، نوجوانان ،کودکان و اهالی این محل را که در این فضا مشغول ورزش و کارهای فرهنگی بودند را ناامید کرد.
وی ادامه داد: تشک کشتی ،استخر سرپوشیده، این مجموعه دچار خسارت شده و چمن مصنوعی این مجموعه ورزشی نیز بطور صد در صد از بین رفته و چمن طبیعی آن نیز دچار خسارات زیادی شده است.
مختاری بیان کرد: مردم و ساکنین این محل اولویت کمک رسانی را به اهالی آسیب دیده دادند اما اکنون که 40 روز از سیلاب گذشته باید مسولان شیراز به فکر مرمت و بازسازی این مجموعه ورزشی باشند و سریعا نسبت به این امر اقدام کنند.

** کمک ها بسامان نبود
رسول یار محمودی که از توزیع بسته های کمکی و حمایتی به آسیب دیدگان محله سعدی گلایه مند است گفت: در توزیع کمک هایی مانند البسه و لوازم منزل به اهالی آسیب دیده ها عدالت رعایت نشده است.
او ادامه داد: بسیاری افراد که منزل آنها و اسباب و اثاثیه شان در سیلاب هیچ خسارتی ندیده کمک های بسیاری دریافت کرده اند و در عوض بعضی کسانی که واقعا آسیب دیده بودند هیچ کمکی به آنها نشده است.
یارمحمودی اضافه کرد: برخی خانواده هایی را می شناسم که تمام وسایل زندگی شان در سیلاب اخیر در محله سعدی نابود شده و هیچ کمکی به جز چند عدد پتو دریافت نکرده اند و اکنون شبها را با یک پتو و بدون فرش و سایر وسایل ضروری زندگی به صبح می رسانند.
وی اظهار داشت: بعضی از این خانواده ها نیز با مشکلات روحی و روانی مبتلا و به افسردگی دچار شده اند.

** کسبه سعدی بیشتر از همه متضرر شدند
سینا روستا یکی از کسبه های محله سعدی است که ضمن بیان اینکه بعضی کسبه زیان دیده سعدی کل سرمایه کسب و کار خود را از دست داده اند، به ایرنا گفت: روز ششم فروردین زمانی که سیلاب این شهر و خصوصا محله سعدی را فرا گرفته بود به همراه خانواده ام در سفر بودم.
روستا که مغازه پوشاک فروشی در محله سعدی دارد اظهار داشت: با شنیدن خبر جاری شدن سیلاب در این محله سریعا به سمت شیراز بازگشتم و زمانی که در مغازه ام را باز کردم به ارتفاع حدود 40 سانتی متر کف مغازه را گل و لای پوشانده بود و بر دیواره مغازه نیز به ارتفاع حدود یک متر جای سیلاب مشهود بود.
او ادامه داد: آب و گل و لای به بیش از 80 درصد اجناس و لباس های مغازه ام خسارت وارد کرده و این درحالی است که این اجناس را چکی خریداری کرده ام و اکنون چک های تسویه آن سر می رسد و به دلیل این وضعیت نمی توان از پس پاس کردن چک هایم برآیم.
وی اضافه کرد: تاکنون هیچ کمکی برای جبران خسارت به کسبه های محله سعدی نشده و با این وضعیت اغلب فروشگاه های این منطقه که از سیلاب خسارت دیده اند ورشکسته خواهند شد.

**90 خانه تعمیر شد
فرمانده ناحیه بسیج احمدبن موسی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سیلاب رخدادی بود که کام مردم را تلخ کرد اما شیرینی هایی نظیر همدلی و همکاری بین مردم و مسئولان را نیز رقم زد.
سرهنگ مرتضی خسروانی افزود: سه هزار و 500 نفر نیروی جهادگر در هفت روز اول سیلاب در محله سعدی حاضر و به آسیب دیدگان در این منطقه که به 9 بلوک تقسیم بندی شده اند در قالب کارگروه های مختلفی نظیر عمرانی،بهداشتی، اجتماعی ،تعمیرات و ... خدمات رسانی کردند.
وی ادامه داد: 24 گروه جهادی تعمیر 120 منزل را در دستور کار قرار دادند و اکنون 90 خانه از این تعداد تعمیر شده و 30 منزل باقی مانده نیز در حال بازسازی و مرمت است.
فرمانده ناحیه بسیج احمدابن موسی شیراز اضافه کرد: 750 قطعه لوازم خانگی متعلق به 140 خانوار در محله سعدی تعمیر شد و همچنین دو هزار و 150 نفر بسیجی بعد از هفته اول به آسیب دیدگان محله سعدی خدمات رسانی کردند.
وی با بیان اینکه 167 خودرو سنگین و سبک متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سیلاب شیراز به مناطق آسیب دیده فراخوانده شدند،گفت: 850 منزل مسکونی در محله سعدی از 10 تا 100 درصد خسارت دیده و دچار آبگرفتگی شدند.
وی توزیع 24 هزار و 300 پرس غذای گرم و 800 بسته البسه بین آسیب دیدگان محله سعدی را یادآور شد و گفت: بین 300 تا 500 میلیون تومان انواع کمک هایی است که از سوی بسیج و سپاه به آسیب دیدگان محله سعدی انجام شده است.

** 167 منزل از طریق کمک های مردمی تجهیز شد
محمد فهندژ یکی از فعالان ستاد مردمی کمک رسانی به محله سعدی به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند که سیلاب منازل مردم را از آبادانی دور کرد اما این رخداد موجب نزدیکی دلهای مردم شد و همچنین مسولان را به دل جامعه کشاند تا از نزدیک شاهد وضعیت زندگی اهالی این محل باشند.
فهندژ با بیان اینکه روز اول بعد از سیلاب سه مکان عمومی در محله سعدی برای اسکان آسیب دیدگان اختصاص یافت ،افزود: 167 منزل آسیب دیده در محله سعدی از طریق این ستاد مردمی تجهیز و ملزومات زندگی این خانوارها تامین شد.
وی ادامه داد: 41 یخچال، 42 تلویزیون، 32 اجاق گاز، 169 تخته فرش و همچنین پنج هزار متر مربع ایزوگام و سه هزار کیسه سیمان نیز از سوی این ستاد مردمی تهیه و برای بازسازی منازل آسیب دیدگان در اختیار گروه های جهادی قرار گرفت.

**حدود 500 نفر کمک اجتماعی دریافت کردند
زهرا زارع یکی از اعضای کارگروه اجتماعی ستاد مردمی کمک رسانی به آسیب دیدگان محله سعدی به خبرنگار این رسانه گفت: پایگاه خدمات اجتماعی بهزیستی در محله سعدی اقدامات بسیاری در حوزه های آسیب شناسی روحی و روانی ساکنین خسارت دیده در این سیلاب انجام داده است.
زارع اظهار داشت: اهالی و ساکنین محلات آسیب دیده در سیلاب اخیر شیراز ممکن است از لحاظ روحی دچار آسیب و تنش های روانی شده باشند که کارگروه اجتماعی علاوه بر شناسایی وضعیت روحی اهالی محله سعدی براساس مصاحبه با این افراد در جهت درمان و مشاوره به گروه هدف گام برداشته است.
وی ادامه داد: 185 نفر از اهالی و ساکنین محله سعدی که در طی گفت و گو و مصاحبه اختلالات روانی و افسردگی ناشی از سیل در آنها محرز شده مورد مشاوره و ارجاع به روانپزشکان اورژانس اجتماعی بهزیستی قرار گرفته اند که خدمات مشاوره ای مستمر به این افراد کماکان ادامه دارد.
وی اضافه کرد: خدمات میز مشاوره به 310 کودک محله سعدی نیز ارائه شده است.
9873 /1876
گزارش از محمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.