به گزارش ایرنا در این آیین که شامگاه شنبه در خانه هنر شیراز به مناسبت روز معلم برگزار شد، فرزند محمد بهمن ‌بیگی بیان کرد: روش آموزشی و پرورشی بهمن بیگی را باید با نام افتخار ملی و برای پیشرفت جوامع کوچ‌ نشین در همه جهان الگو قرار داد.
الله وردی بهمن بیگی، پدر تعلیم و تربیت عشایری را دور از هر گونه موضوع سیاسی توصیف کرد و گفت: او هیچگاه به چادر سفید (مدارس عشایری) هم اجازه نداد وارد این مسائل شوند.
وی افزود: منازعات سیاسی یا جدال بر سر آب و زمین عشایر را به حاشیه می‌کشاند او از اینها دوری گزید و رفاقت خود را با تمام طرف‌های درگیر حفظ کرد.
الله وردی بهمن بیگی بیان کرد که پدرش هیچگاه به دنبال قدرت و ثروت نبوده است و به عمد در همان اداره استانی ماند و به حقوق آموزش و پرورش بسنده کرد و هیچ‌چیزی به عزم او خدشه وارد نکرد.
فرزند بهمن‌ بیگی که هم‌ اکنون در کار ترجمه و انتشار یکی از آثار لوییس بک مردم شناس و جامعه‌ شناس آمریکایی درباره زندگی عشایر و ایل قشقایی است، عنوان کرد: این پژوهشگر موضوع رساله دکتری خویش را در سال 1970زندگی طایفه قرمزی از تیره دره ‌شوری برگزید و مدتی را با بهمن‌ بیگی و نیز در میان مردم قشقایی گذراند.
وی افزود: این پژوهشگر برای درک زندگی واقعی عشایر روی نمد خوابیده و سوار بر قاطر و اسب مناطق را بررسی کرده است و از همین رو وقتی کتابش را به زبان انگلیسی در مجموعه پدرم دیدم و مطالعه کردم برای او احترام قائل شدم و دست به ترجمه آن بردم.

** معلم عشایر با دستان خالی
مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز نیز با حضور در این آیین بهمن بیگی را یکی از کیفی ترین انسان‌ها در عرصه آموزش و پرورش عشایر دانست.
وی خود را شاگرد با واسطه بهمن بیگی خواند و افزود: ایران در صد و بیست سال گذشته تلاش کرده تا از دوران گذار عبور کند و بهمن بیگی برای تسریع این حرکت گام برداشت و به افزایش آگاهی کمک کرد.
حاجتی اشاره کرد: با وجود این همه پتانسیل که بهمن بیگی به وجود آورده بود، امروز در رشد آگاهی دچار توقف شده است؛ البته امروز شاید شبکه‌های مجازی بتوانند در آگاهی ‌بخشی موثر باشند اما تاثیر آن با آنچه بهمن‌ بیگی با دستان خالی انجام داد قابل مقایسه نیست.
وی عنوان کرد: بهمن بیگی توانست قدرت را با سلاح آگاهی از خان های ایلات بگیرد و آن را بین معلمان توزیع کند.
عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: هیچ شاخصه‌ای در عملکرد آموزشی و پرورشی بهمن‌بیگی مغفول نمانده است و تجمیع این همه استعداد در یک نفر تقدیر ایران بود تا جامعه از فضایی فرهنگ کش نجات یابد و فرهنگ آفرین شود.
وی ابراز امیدواری کرد به زودی تندیس بهمن‌بیگی در شهر شیراز نصب شود و احداث مقبره او به عنوان نماد جنبش آگاهی سازی و به منزله خاستگاه اهالی فرهنگ و ادبیات و هنر صورت گیرد.

** نام بهمن بیگی بر خیابان
نواب قائدی عضو شورای شهر شیراز نیز در این آیین با اشاره به تصویب نامگذاری خیابانی به نام محمد بهمن بیگی در شورای شهر شیراز، بیان داشت: این موضوع مطالبه مردم بود؛ چه قومیت ها، چه هنرمندان و چه فرهنگ وران.
وی ادامه داد: نصب سردیس بهمن بیگی در تقاطعی که قرار است به نام وی در یکی از ورودی های شیراز نامگذاری شود‌، موجب شناخت بیشتر او خواهد شد.
سولماز دهقانی دیگر عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه تکلیف ما در شورای شهر شیراز تکریم مشاهیر شیراز است، گفت: بهمن بیگی حقی عظیم بر گردن تعلیم و تربیت ایران دارد و ایجاب می‌کرد جزو نخستین شخصیت‌هایی باشد که در شورای پنجم خیابانی به نام ایشان شود.
وی ادامه داد: جای خالی احداث مقبره‌ای درخور برای بهمن‌بیگی که به مجتمع فرهنگی اقوام بدل شود به شدت احساس می‌شود.

** قلب جامعه
شاعر و نویسنده شیرازی، سیروس نوذری در این آیین با بیان اینکه انسان‌های بزرگ به نامگذاری خیابان‌ها نیاز ندارند، گفت: این افراد تنها در قلب جامعه حضور دارند و به تاریخ می پیوندند حتی اگر تندیس و خیابانی در کار نباشد.
وی درباره توانمندی‌ها و ویژگی نثر بهمن ‌بیگی در آثارش سخن گفت و با تاکید بر اینکه بهمن بیگی هنرشناس بود و تنها در پی مسایل آموزشی نبوده است، ابراز داشت: در آثار بهمن‌بیگی متن چنان زیبا و هنری است که گاه درون مایه را پس می‌زند.
نوذری عنوان کرد: با آنکه خاطره نویسی در درجه‌ای کمتر از رمان قرار می‌گیرد، برخی آثار او همچون بخارای من، ایل من و اگر قره ‌قاج نبود، توانسته مرز داستان و خاطره را بشکند و به صورت رمانی در آمده است که در ادبیات معاصر ایران و در این ژانر بی ‌نظیر است.

** بهمن ‌بیگی شخصیتی چند وجهی
نادعلی شجاعی، فیلمساز و منتقد سینما که در سال 1382 مستند اگر بهمن بیگی نبود را ساخته است و با این اثر در جشنواره فرهنگ ایران زمین عنوان بهترین فیلم و بهترین تحقیق را کسب کرد، ساخت این مستند را افتخارآمیزترین فعالیت هنری خود خواند.
وی بیان کرد: این فیلم یک نقطه عطف بود که باعث شد با دنیای عجیب مواجه شوم که قلم از شرح آن قاصر است.
شجاعی ابراز داشت: پس از گذشت سالها دریافتم بهمن بیگی از هر زاویه یک اتفاق خاص است.
این هنرمند با اشاره به اینکه بهمن بیگی شخصیتی چند وجهی است، عنوان کرد: شناخت از هنر و تاثیر هنر در آموزش عشایر و پرورش چادری و نیز در دبیرستان عشایری بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: بهمن بیگی تلاش کرد فرهنگ عشایری را حفظ کند از همین رو در مدارس او میدان اسب سواری، موسیقی و رقص عشایری نیز جزو واحد‌های درسی بوده است.
محمد بهمن بیگی در 26 بهمن 1298 در شهرستان خنج استان فارس متولد شد و یازدهم اردیبهشت 1389 در سن 91 سالگی در شیراز چشم از جهان فرو بست.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.