به گزارش ایرنا محمد ابراهیم فروزانی، سه شنبه در همایش روز ملی خلیج فارس در شیراز افزود: در مواجه با این دریا بیشتر سعی کرده ایم از منابع آن بهره گیریم لیکن به میزانی که بر سر منابع آن دعواست به مسایل زیست محیطی آن توجه نشده است.
وی ادامه داد: البته شکی نیست که استفاده از منابع خلیج فارس حق مسلم کشورمان است اما باید در نظر داشت که برخی کارها که در مورد این دریا انجام می شود خطری برای محیط زیست است.
فروزانی، ضمن تاکید بر لزوم بازاندیشی و مطالعه در باره خلیج فارس، اظهار داشت: به رغم جایگاه و اهمیت خلیج فارس، اما کمترین مطالعات باستان شناسی در مورد فارس بودن نام آن انجام داده ایم.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس بیان کرد: البته مطالعاتی که انجام می شود نیز نباید در نهایت به مطالب و متون کتابخانه ای و آرشیوی منتهی شود.
فروزانی گفت: امیدواریم بتوانیم بر مکر و حیله کسانی که قصد دارند با تحریف تاریخ و تغییر نام خلیج فارس، بین ما و برادران دینیمان اختلاف ایجاد کنند غلبه کنیم و به جای آن فضای هم افزایی فرهنگی و هم فکری تجاری و اقتصادی به وجود آوریم.

**پژوهش‌های فاخر در باره خلیج فارس در دانشگاه ها انجام شود
رئیس دانشگاه شیراز هم گفت: با وجود تحقیقات بسیاری که در مورد خلیج فارس انجام شده اما هنوز این آبراه را نشناخته ایم و پیشنهاد می شود که دانشگاه های بزرگ کشور از جمله دانشگاه شیراز با تشکیل گروه های کارشناسی علمی، مبادرت به انجام پژوهش های فاخر در این زمینه کنند.
حمید نادگران افزود: دانشگاه شیراز در این زمینه به سهم خود فعالیت هایی انجام داده و این روند را ادامه خواهد داد اما جا دارد که این مهم در سطح ملی نیز دنبال شود.
دهم اردیبهشت که روز ملی خلیج فارس نامیده شده، سالروز آزادسازی جزیره هرمز از دست اشغالگران پرتغالی است.
سردار امام قلی خان در این روز (بیست و یکم آوریل سال 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.
این روز در سال 1384به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شد.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.