با وجود کمک های صورت گرفته، منازل نم کشیده و بدون امکانات و اثاثیه هنوز در برخی منازل سیل زده محله سعدی شیراز مشاهده می شود.
نمی توان از کسی که خانه و زندگی خود را از دست داده، انتظار داشت در برابر کمک هایی که می گیرد سپاسگزار باشد و زبان به خشنودی از روزگار بگشاید؛ بویژه زمانی که امکانات کنونی دریافتی را با زمان آرامش پیش از سیل مقایسه کند.
مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از وضعیت منازل و خانواده های آسیب دیده در این رخداد نشان از آن دارد که با وجود اقدامات زیاد انجام شده توسط دستگاه های مختلف و خیرین و نیک اندیشان،هنوز خانواده های آسیب دیده ای از سیلاب در محلات شیراز وجود دارند که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.
خبرنگار ما حدود یک ماه بعد از بروز سیلاب شیراز برای پیگیری وضعیت چند خانواده که در سیل ششم فروردین 98 دچار آسیب شدند و آب به داخل منازل آنها نفوذ کرده بود راهی محله سعدی شیراز شد.
اغلب وسایل برقی این خانواده ها نظیر یخچال فریزر،لباسشویی، کامپیوتر، تلویزیون و ... سوخته و لوازم دیگری نظیر فرش ، موکت و تشک نیز به گفته خودشان نابود شد و بعد از شست و شو به دلیل بوی متعفن ناشی از بالا زدن فاضلاب خانه هایشان در آن روز تلخ، غیر قابل استفاده شده است.
اهالی بسیاری از این منازل شب ها روی زمین سرد و یا روی یک تکه روفرشی یا پلاستیک سر به بالین می گذارند.

** ماندگاری خط آبگرفتگی
کوچک ناز ستارزاده زنی میانسال است که در محله سعدی شیراز اجاره نشین است.
او به خبرنگار ایرنا گفت: بعد گذشت حدود یکماه از حادثه سیل شیراز، کمکی به من که در این حادثه آسیب مالی دیدم و وسایل زندگی ام نابود شده نشده و فرش و موکتی هم ندارم که خانه ام را با آن فرش کنم و به همین دلیل من، همسر و فرزندانم روی موزائیک زندگی می کنیم ،البته کمیته امداد به دخترم که تحت پوشش آن نهاد بوده دو تخته قالی اهدا کرده است.
ستارزاده از کمک غذایی و البسه ای خیرین رضایت دارد و در این باره گفت: از روز اول سیل صبحانه ،ناهار ، شام و البسه مورد نیاز خانواده من به صورت روزانه تامین شده است.
خانم ستارزاده برای مشاهده وضعیت زندگی‌شان دعوت کرد به داخل منزل برویم.
با ورود به این منزل خط آبگرفتگی که اکنون تخلیه و پاکسازی شده بود بر دیوارها تا ارتفاع حدود یک متر مشهود و راهرو و اتاق ها نیز خالی از هر نوع فرش، موکت و روفرشی بود و تنها یک چراغ والور که شیلنگ وصل شده به انتهای آن گویای گازسوز کردن آن بود دیده می شد.
تنها نقطه منزل خانم ستارزاده که موزائیک کف آن دیده نمی شد قسمتی از هال بود که با یک موکت دو در سه متر پوشانده شده بود و روی آن نیز روفرشی قرمزرنگی قرار داشت و یک پتو تاشده نیز در گوشه آن گذاشته شده بود.
خانواده خانم ستارزاده پنج نفره است. او گفت: ماشین لباسشویی، ال سی دی، جاروبرقی به دلیل آبگرفتگی منزلمان سوخت و فرش ها و تشک هایمان نیز به دلیل بوی تعفنی که بعد از شست و شو کماکان از آنها به مشام می رسید غیر قابل استفاده بود و به همین دلیل این وسایل را بیرون ریختم.
او اضافه کرد: هر روز تعدادی افراد از دستگاه‌های مختلف به منزل من مراجعه می کنند اما همچنان وضعم فرق نکرده است.
این سیل زده وضع پیشین خود را یادآور می شود و معتقد است:با وجودی که تمام وسایل زندگی‌مان در سیل ششم فروردین شیراز نابود شد اما کمک هایی که تاکنون به من و خانواده ام شده شامل دو عدد پتو، یک موکت دو در سه متر و یک روفرشی است.

**مردم گل کاشتند
خانم شعبانی یکی دیگر از اهالی محله سعدی است که منزل او نیز در این رخداد دچار آبگرفتگی شده و اثاثیه خانه شان نابود شده است.
شعبانی از کمک های مردمی در این حادثه بسیار رضایت دارد و معتقد است که در این رخداد مردم و شهروندان شیرازی گل کاشتند.
شعبانی به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدا اعلام شد که برای پرداخت خسارت باید کارشناسان دادگستری برآورد خسارت به مسکن و وسایل منزلمان را انجام دهند که نتیجه این کارشناسی ها را به شورای حل اختلاف و فرمانداری شیراز ارائه کردیم که پرسنل فرمانداری اعلام کردند که فقط به وضعیت کسانی که فوت کرده اند در این محل ترتیب اثر داده می شود و ما را به استانداری ارجاع دادند.
او ادامه داد: با مراجعه به استانداری پرسنل این نهاد نیز رسیدگی به وضعیت ما را به بنیاد مسکن ارجاع دادند و عملا بارها بین این چند دستگاه رفت و آمد داشتیم و در نهایت جوابی که شورای حل اختلاف به من داد این بود که خانم خبری از پرداخت خسارت نیست.
شعبانی اضافه کرد: اگر قرار است خسارت پرداخت نشود بهتر است از رسانه ها اعلام نشود که کمک بلاعوض و وام بدون سود برای جبران خسارت سیل زدگان شیراز تعلق می گیرد.
او با اشاره به اینکه تمام وسایل برقی و امکانات زندگی وی در سیل اخیر از بین رفته است، اظهار داشت: سقف و دیوار خانه مان ترک برداشته و آسیب دیده و کف منزل‌مان نیز نشست کرده است.
این سیل زده گفت: احتمال دارد کمک های مردم به محله سعدی ناعادلانه توزیع شده باشد.

** واهمه های جاری
او با اشاره به جاری شدن سیلاب در ششم فروردین 98 گفت: بعد از سیل، با کمترین بارندگی وحشت تمام اعضا خانواده و خصوصا فرزندانم را فرا می گیرد و همه اعضای خانواده ام بیش از ضرر مالی، متحمل زیان روحی و روانی شده اند و به یکباره موهای سرم سفید شده است.
وی اظهار داشت: بعد از بروز سیلاب تاکنون ده ها و یا بهتر بگویم صدها تن از مسئولان به این محل آمده و از خانه و زندگی نابود شده ما بازدید کردند اما نمی دانیم چرا بعد خبری از کمک ها نیست.
او با اشاره به اینکه 2 پسر 10 و چهار ساله دارد،گفت: گروهی خیر و نیک اندیش، تلویزیون، لباسشویی، یخچال و جاروبرقی ما را که سوخته بود تحویل گرفته اند و قرار شد در عوض این وسایل که نابود شده، نمونه سالم آن را تحویل دهند.
صحبتها با خانم شعبانی در مقابل درب منزلشان واقع در کوچه 51 محله سعدی ادامه یافت تا این که سه نفر که گویا از شهرداری منطقه آمده بودند خطاب به این شهروند شیرازی جویای وضعیت او و خانواده اش شدند و گفتند که آیا مشکلاتتان حل شده است؟
یکی از این افراد خطاب به خانم شعبانی گفت: باید به دفتر تسهیل گری واقع در کوچه 78 سعدی مراجعه کنند تا تعمیرات منازل آنها انجام شود.
یکی از سیل زدگان گفت: اطلاع رسانی دقیق به آسیب دیدگان نمی شود؛ چگونه بعد از گذشت یکماه از سیلاب شیراز مردم و اهالی آسیب دیده این محل هنوز نمی دانند به چه ارگانی باید برای جبران خسارت ها مراجعه کنند؟

** کوچه شماره 51
خانم تمیزکار که ششم فروردین خانه شان واقع در کوچه 51 محله سعدی، دچار آبگرفتگی شده بود و خبرنگار و عکاس ایرنا برای تهیه گزارش سیل به این منزل آمده بودند،بعد حدود یکماه از گذشت از این رخداد به خبرنگار این رسانه گفت: تمام وسایل و اثاثیه زندگی مان در سیلاب محله سعدی نابود شد و هنوز جبران خسارت های ما نشده است.
وی ادامه داد: کارشناسان رسمی دادگستری تعیین خسارت ناشی از سیل را انجام داده اند اما تاکنون حتی یک تخته فرش هم به خانواده ما داده نشده است و تنها مادر شوهرم یک یخچال برای استفاده ضروری در اختیارمان گذاشته است.
تمیزکار عنوان کرد: برای گرفتن مبلغ پنج میلیون تومان وام برای خرید لوازم ضروری زندگی نظیر فرش و یخچال به تمام دستگاه های متولی مراجعه کردم اما پرسنل یکی از این ادارات متولی در نهایت به من گفت که بودجه کم آمده، بروید و دیگر مراجعه نکنید.
وی اظهار داشت: اگر در استان های لرستان و خوزستان سیل آمده، در شیراز هم سیلاب،زندگی بسیاری را نابود کرده است و خصوصا ساکنان محله سعدی که اقشار کم درآمد جامعه هستند با این معضل مواجه هستند.
او با بیان اینکه همسرش کارگر است و یک فرزند دختر هشت ساله دارند، گفت: اغلب خانواده های آسیب دیده در سیلاب شیراز انسان های با آبرویی هستند که یک عمر با عزت زندگی کرده اند و نباید اکنون شرمنده فرزند و یا سایر اقوام و فامیل باشند.
وی با اشاره به اینکه تمام فرش های منزلشان به دلیل سیلاب و گل و شل ناشی از آن و پارگی بعد از حمل و نقل غیر قابل استفاده شده است، افزود: باید مبلغی بعنوان بلاعوض به مردم آسیب دیده کمک می شد که حداقل وسایل قابل تعمیر زندگی شان را درست می کردند.
تمیزکار عنوان کرد: تنها سه روز نخست بعد از سیل به اهالی آسیب دیدگان محله سعدی کمک های خوراکی نظیر خشکبار و اغذیه داده شد و بعد از این زمان بطور کامل ما فراموش شدیم.

** سخن گزنده
وی اظهار داشت: زمانی که برای پیگیری خسارت ناشی از سیلاب به کارشناس یک نهاد مستقر در محل مراجعه کردم این فرد خطاب به من گفت: ' اول بدو، بعد قول و بعد پول'؛ آیا این حرفی است که در جواب این مردم سیل زده بگویند؟
تمیزکار به مشکلات روحی همسر و فرزندش بعد از سیلاب اشاره کرد و گفت: معلم دخترم می گوید که بعد از تعطیلات عید روح و روان فرزندم خراب شده و در اغلب موارد سر کلاس درس ساکت است و درس هایش را نیز متوجه نمی شود.

** مشت پیرمرد بر دیوار
یکی از سیل زدگان سالخورده که چهره ای برافروخته داشت، با مشت بر دیوار خانه خود کوبید که دیوار سوراخ شد و مشتش از طرف دیگر دیوار بیرون آمد. او می خواست سست بنیانی و نازکی دیوار خانه خود را عملا به خبرنگار ما نشان دهد. او سیل را مقصر می دانست.

** شعله نیمه روشن
برای پیگیری وضعیت خانواده‌ای 9 نفره که تبعه کشور افغانستان هستند و در سیلاب محله سعدی آب وارد منزلشان شده و وسایل آنها نابود شده بود به خانه آنها رفتیم و جویای وضعیشان شدیم.
عبدالرحمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در 17 سال گذشته با تلاش و تحمل سختی های فراوان و پس انداز اندک و با حقوق کارگری وسایل و تجهیزات زندگی پر جمعیتم را فراهم کردم اما سیلاب یکباره بخش اعظم آن را نابود و یک شبه با خود برد.
وی ادامه داد: تمام وسایل منزل ما نظیر تلویزیون،لباسشویی، جاروبرقی ،لپ تاپ فرزندم ،فرش و ... بر اثر سیلاب نابود شد.
وی با بیان اینکه تنها یخچال منزلش در سیلاب خراب نشده،افزود: فرش‌هایمان را هم علیرغم اینکه بصورت رایگان شست و شو کردند اما به دلیل بالازدن فاضلاب تمیز نشد و به دلیل بوی گندی که داشت، دور انداختیم.
بر دیوار منزل این خانواده افغانستانی نیز به ارتفاع حدود یک و نیم متر محل آبگرفتگی مشخص بود و کف آن نیز با گونی پلاستیکی پوشیده شده و گوشه آن نیز کمدی دیده می شد که چند پتو روی آن چیده شده بود و سایر نقاط منزل این خانواده نیز بدون هیچ گونه پوششی، تنها موزائیک ها نمایان بود.
یک بخاری گازی نیز گوشه این اتاق گذاشته شده بود که تنها نیمی از شعله های آن روشن بود و به گفته اعضای این خانواده بعد از سیلاب دچار این مشکل شده که این مساله نیز می توانست برای آنها خطرآفرین باشد.
او ادامه داد: تاکنون برای جبران خسارت ناشی از سیلاب هیچ اقدامی از جانب دستگاه ها و ادارات نشده و تنها چهار تشک و تعدادی پتو به من و خانواده ام داده شده است.

** برآورد شده ، پرداخت نشده
یکی دیگر از اهالی محله سعدی که در سیل اخیر دچار خسارت شده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام رضایت از کمک های مردمی ،گفت: کارشناسان رسمی دادگستری برآورد خسارت منزل ما ناشی از سیلاب شیراز را انجام داده اند اما تاکنون هیچ خسارتی در این خصوص به ما پرداخت نشده است.
محسن غلامی که خانواده چهار نفره ای دارد ادامه داد: به جز وسایل منزلمان ،جهیزیه دخترم که تهیه کرده بودم و در منزلمان نگهداری می کردیم نیز نابود شد.
وی اضافه کرد: تاکنون یک دستگاه اجاق گاز، یک دستگاه لباسشویی دو قلو و دو تخته فرش به اضافه مواد غذایی و البسه از سوی خیرین به خانواده من اهدا شده است.
غلامی با بیان اینکه تمام مدارک و اسناد هویتی خود و خانواده اش در سیلاب از بین رفته است، اظهار داشت: حدود 20نفر از خیرین و جهادگران شیرازی برای تخلیه آبگرفتگی منزل ما کمک کردند وگرنه میزان آبی که در خانه و حیاط منزل ما جمع شده بود به راحتی قابل تخلیه نبود.

**گروه های جهادی در کنار سیل زدگان
وضعیت گود گل کنان شهرک سعدی بعد از سیلاب شیراز از سایر نقاط محله سعدی وخیم تر بود زیرا به دلیل پایین بودن این منطقه، آب از سایر نقاط به گود گل کنان سرازیر شد و تعدادی از خانه های این محل را فرا گرفت.
غلامرضا جوانمردی یکی از اهالی گود گل کنان شهرک سعدی است که در این رخداد منزل وی تخریب شد.
جوانمردی حدود یکماه بعد از سیلاب این منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با کمک گروه های جهادی در حال بازسازی خانه ام هستم.
وی با اشاره به تخریب کامل منزلش در سیلاب ششم فروردین گفت: کمک های نقدی دستگاه های مختلف به ترتیب فرمانداری شیراز مبلغ 500 هزار تومان،معاون استاندار فارس 200 هزار تومان، نماینده امام جمعه شیراز 500 هزار تومان و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز 500 هزار تومان بوده است.
جوانمردی با بیان اینکه تمام وسایل برقی منزلش نظیر لباسشویی، تلویزیون ،فرش ،یخچال و ... در سیلاب شیراز بطور کامل نابود شده است، اظهار داشت: اکنون نیز با کمک گروهای جهادگر در حال بازسازی منزلمان هستیم اما برخی افراد از یک نهاد متولی شهر هر روز مانع ساخت و ساز می شوند و می گویند که باید هزینه های لازم برای دریافت مجوز ساخت و ساز و پروانه را پرداخت کنیم.
وی اضافه کرد: وظیفه این نهادهای شهری براسا آنچه خودشان گفتند جبران خسارت های سیل است و اگر این کار را نکردند، زمانی هم که خودمان دنبال ساخت منزلمان هستیم مانع ایجاد نکنند.
وی با بیان اینکه خانواده‌ای هفت نفره دارد که همگی در این مکان با هم زندگی می کنند، افزود: خودرو فرزندم که پراید است نیز در روز سیلاب مقابل منزلمان پارک بود که سیل آن را با خود برد و دچار خسارت شدید شد که هنوز هیچ خسارتی بابت خودرو نیز پرداخت نشده است.
وی عنوان کرد: کمک های اقلام ضروری زندگی نیز نظیر اجاق گاز، بخاری، یخچال کوچک، لباسشویی از سوی ارگانهای مختلف از جمله آموزش و پرورش و کمیته امداد شده است.
او با بیان اینکه در گود گل کنان حدود 12 منزل دچار تخریب و خسارت ناشی از سیلاب شده است، گفت: از زمان وقوع سیلاب کمک های مردمی غذایی و پوشاکی نیز به طور مداوم و روزانه بین ساکنان توزیع می شود.

** کمک های مردمی
علیرضا بوستانی یکی دیگر از ساکنین گود گل کنان به خبرنگار ایرنا گفت: کمک های مردمی شامل غذا و البسه از زمان وقوع سیلاب به اندازه کافی بین آسیب دیدگان توزیع شده است.
وی ادامه داد:هزینه و مصالح مورد نیاز بازسازی منازل آسیب دیده این محل نیز از سوی ارگان ها و خیرین تامین شده و در اختیار بسیج قرار گرفته تا در قالب گروه های مردمی و جهادی ساخت و نوسازی این منازل صورت پذیرد.
وی درباره کمک های دریافتی گفت: یک دستگاه یخچال 12 فوت، یک دستگاه اجاق گاز و یک تخته موکت نیز از سوی خیرین تامین شده است.

** رمضان در راه است
خدیجه آل حلفی یکی دیگر از اهالی گود گل کنان نیز به خبرنگار ما گفت: خیرین و جهادگران بسیجی در حال ساخت منزلمان که اجاره ای است هستند اما وسایل و تجهیزات زندگیمان که همگی در سیلاب نابود شد تاکنون هیچکدام جایگزین نشده است.
آل حلفی ادامه داد: بزودی ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد و هوا نیز گرم است و بدون یخچال و وسایل سرمایی نظیر کولر مانده ایم که چگونه تکالیف دینی مان را انجام دهیم.

** اینکه بگویند هیچ نگرفته ایم، نمی پذیریم
نماینده ویژه استاندار فارس در مدیریت بحران سیلاب شیراز گفت: پس از خدمات رسانی اولیه به سیل زدگان، بلافاصله تامین و توزیع لوازم زندگی، تعمیر لوازم خسارت دیده و بازسازی و تعمیر منازل به نحو مطلوب با مدیریت استانداری و مشارکت دستگاه های اجرایی ، بسیج و سپاه ، خیرین ، گروه های جهادگر و سازمانهای مردم نهاد شروع و آمار خدمات ارائه شده به هر خانوار تا حد ممکن ثبت شد، لذا اینکه شخصی عنوان کند که هیچ خدماتی نگرفته ، قابل قبول نیست.
احمد فقیهی کیا در مصاحبه با ایرنا ادامه داد: بعد از انجام عملیات پاکسازی سطح شهر و منازل شهروندان و آسیب دیدگان،نیازهای اولیه مانند مواد غذایی طبخ شده و توزیع بسته های حمایتی یکماهه و کمک هزینه توسط استانداری ، امام جمعه ، سپاه و بسیج ، هلال احمر،بهزیستی،کمیته امداد ،شهرداری شیراز ، خیرین ، سازمانهای مردم نهاد ، آموزش و پرورش و ... انجام شد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال هر بسته غذایی که توسط هلال احمر بین آسیب دیدگان محله سعدی توزیع شد شامل 4 عدد موکت شش متری، 40 کیلو گرم برنج، روغن،پک حبوبات مورد نیاز یکماه هر خانوار ،پتو و سایر موارد بود.
وی به توزیع صد بسته حمایتی از سوی اداره اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: این بسته ها بین 50 خانواده تبعه کشور افغانستان و همچنین 50 خانواده ایرانی ساکن در محله سعدی شیراز توزیع شده است.
نماینده ویژه استاندار فارس در مدیریت بحران سیلاب شیراز افزود: بنیاد مسکن توزیع پیش پرداخت کمک هزینه معیشتی را شروع کرده که پیش پرداخت آن مبلغ دو میلیون تومان است اما به نسبت خسارت وارد شده به لوازم زندگی آسیب دیدگان تا مبلغ پنج میلیون تومان بصورت بلاعوض برای هر خانوار قابل افزایش است.
وی اظهار داشت: تسهیلات بدون بهره نیز برای بهسازی و تعمیرات منزل به مبلغ 15 میلیون تومان است و امکان افزایش این وام ها نیز در موارد ضروری وجود دارد و اگر منازلی به بازسازی کامل نیاز داشته باشند ، مبلغ 50 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.
وی با بیان اینکه کمک های کمیته امداد،بهزیستی و هلال احمر به مردم سعدی و سایر مناطق خسارت دیده انجام شده و تسهیلات و کمک بلاعوض بنیاد مسکن نیز در حال انجام است،گفت: عملیات بازسازی منازل خانواده های آسیب دیده با مدیریت خوبی در حال پیگیری است.
فقیهی کیا ادامه داد: علاوه بر این حمایت ها ،کمک هزینه معیشتی بلاعوض برای تامین اقلام مورد نیاز زندگی توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در حال تامین و توزیع است که برای هر خانوار خسارت دیده تا مبلغ دو میلیون تومان بسته به میزان خسارت، در نظر گرفته شده که البته این رقم ، در شرایط خاص ، قابل افزایش نیز هست.
وی عنوان کرد: تقریبا بخش خوبی از لوازم زندگی آسیب دیدگان سیلاب شیراز از سوی نهادهای متولی ، خیرین و ارگان های مختلف تامین شده و بخشی در حال تامین شدن است و خیرین می توانند با هماهنگی مشارکت کنند.
وی اظهار داشت: در مناطقی مانند گود گل کنان ،کوچه های بلوار وفایی، هفت تنان ،شهید قانعی و نصر آباد بالغ بر 114 واحد مسکونی در حال بازسازی و یا تعمیرات اساسی و جزیی است که این کار با مدیریت استانداری و همکاری خوب ، ادارات و دستگاه های مختلف در حال انجام است.
فقیهی کیا ادامه داد: به عنوان مثال، اداره ورزش و جوانان شیراز در حال بازسازی 20 واحد منازل آسیب دیدگان با اعتبارات داخلی این ارگان و با کمک نهادها و تشکل های زیرنظر این اداره در محلات این شهر است.
وی اظهار داشت: کانون رهپویان وصال، گروه های جهادی و بسیج سازندگی و جمعیت امام علی (ع)، بسیج و سپاه با چند تشکل و نهاد دیگر در حال مرمت تعداد زیادی واحدهای مسکونی آسیب دیده هستند که خیرین نیز از این کار پشتیبانی و حمایت می کنند.
وی عنوان کرد: به دستور استاندار فارس، سامانه‌ای تشکیل و تمام کمک هایی که گروه های مختلف دولتی و یا خیرین و سازمانها انجام داده اند در این سامانه ثبت شد و چنانچه قرار باشد اقلامی از محل کمک های دولتی و خیرین به خانواده ای صورت گیرد، لازم است ابتدا از این سامانه استعلام و بعد کمک ها به سمت خانوارهایی هدایت شود که تاکنون آن نوع خدمات را دریافت نکرده اند تا توزیع عادلانه انجام شود.
نماینده استاندار فارس در مدیریت بحران سیلاب شیراز ادامه داد: در منطقه گود گل کنان و کوچه 19 وفایی بیشترین کمک ها به آسیب دیدگان انجام شده و منازل خسارت دیده در این منطقه نیز در حال بازسازی است و حتی تعدادی از منازل ، از قبل از سیلاب نیز به مراتب بهتر ساخته می شود به گونه ای که قبل از جاری شدن سیلاب به این منطقه در ششم فروردین 98 بسیاری از این منازل خسارت دیده سرامیک نبوده اما اکنون همه منازلی که خسارت دیده با استفاده از سرامیک بدنه و کف بازسازی شده و بعد از اتمام این مرحله، اصناف شیراز وارد عمل شده و رنگ آمیزی 150 واحد از این منازل را انجام خواهند داد.
وی گفت: در حال حاضر اجرای تاسیسات و شیشه گذاری و ایزوگام آنها نیز در حال انجام است و گروه خاصی از جوانان از ابتدای امر مشغول تعمیر لوازم زندگی سیل زدگان هستند و بخش قابل توجهی از لوازم زندگی این خانواده ها تعمیر شده است.
این مقام گفت:همکاری ، همدلی و کمک های انجام شده در سیلاب شیراز را بی سابقه توصیف کرد و افزود: استاندار فارس، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، فرماندار شهرستان و سایر مسئولان در طول هفته بارها برای پیگیری و پیشرفت اوضاع ،از محلات آسیب دیده و خصوصا محله سعدی شیراز بازدید می کنند و روزانه پیگیر موضوع هستند.

** امید به پایان مشکلات در پایان ماه رمضان
نماینده استاندار فارس در مدیریت بحران سیلاب شیراز مهمترین شاخصه این بحران را اتحاد ، همدلی و خدمت شبانه روزی مسئولین و مردم به خانواده های خسارت دیده و مشارکت عالی سازمان های مردم نهاد ، گروه های جهادگر و خیرین دانست و اظهار داشت:امیدواریم پایان ماه مبارک رمضان، پایان بازسازی بخش اعظم مناطق سیل زده شیراز باشد.

** به دنبال اسناد هویتی
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس نیز با بیان اینکه همه ظرفیت های قانونی برای کمک به آسیب دیدگان از سیل شیراز به کار گرفته می شود اظهار داشت : متاسفانه برخی از محدودیت های قانونی برای پرداخت خسارت به آسیب دیدگان وجود دارد ، محدودیت هایی که رعایت آن الزام آور است و قطعا از تکرار حوادث مشابه جلوگیری می کند.
عطاالله زمانی افزود: از جمله این محدودیت ها نداشتن اسناد هویتی ، نداشتن پروانه ساختمانی و عدم رعایت موازین قانونی در احدث بنا و ساختمان به ویژه در منطقه گود کل کنان سعدی است .
وی اضافه کرد:درمحله سعدی بر اساس قانون باید به واحدهایی تسهیلات پرداخت شود که دارای اسناد هویتی مورد تایید شهرداری شیراز باشند، واحدهایی که فاقد پروانه ساختمانی باشند یا در حریم ها ساخته شده اند باید به روش هایی دیگری از جمله جابه جایی برای آنها جبران خسارت کرد.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس افزود: اگر این واحدها جابه جا نشوند و تسهیلات بازسازی دریافت کنند چگونه می توان اطمینان داشت که سال های بعد و در سیل های بعد دوباره دچار خسران نشوند؟ رعایت قانون و الزامات قانونی به نفع خود این خانواده ها است و بهتر است در این شرایط مالکان این واحد ها از فرصت ایجاد شده بهره ببرند و از جابجایی واحد ها استقبال بیشتری کنند.
مدیر کل بنیاد مسکن ستان فارس افزود: خلاف سازی و قرار داشتن یک واحد مسکونی در حریم مسیل چیزی نیست که قابل توجیه باشد، هر چند این واحد ها خسارت سنگینی در سیل دیده اند اما بر اساس قانون برای درجا سازی مشکل قانونی دارند ، برخی از واحدهایی که در گود گل کنان سعدی ساخته شده اند زمین تصرفی دارند، زمین این واحد ها متعلق به صحب ملک نیست ، این واحد ها هیچ اسناد هویتی ندارندباید برای این واحد ها بطور اساسی به حل مشکل کمک کرد ، بنا بر این واحد هایی که در حریم مسیل هستند برای جلوگیری از تکرار خطر سیل در سالهای بعد حتما باید جابه جا شوند.
زمانی اضافه کرد : کارشناسان بنیاد مسکن در روزهای گذشته با حوصله و دقت به ارزیابی همه واحد هامبادرت ورزیدند ، ما به واحد هایی که مشکل درجاسازی ندارند با سرعت تسهیلات را پرداخت می کنیم ، این واحد ها از کمک های معیشتی هم بهره مند شده اند ، 270 واحد مسکونی در منطقه سعدی شیراز خسارت دیده است اما بخش عمده ای از آن در گود گل کنان با مشکلات اسناد هویتی مواجه هستند.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس افزود: چگونه می توان انتظار داشت به کارگاهی که درست در وسط مسیل رودخانه ساخته شده تسهیلات داد؟ به دنبال متهم کردن افراد نیستیم و شرایط سخت آنان را درک می کنیم و معتقدیم برای حل مشکلات مردم باید کمک کرد اما در عین حال به قانون هم احترام می گذاریم.
سیل ششم فروردین ماه 98 موجب آبگرفتگی منازل افزون بر 200 تن از شهروندان شهرک سعدی شیراز، تخریب کلی پنج واحد مسکونی و وارد شدن خسارت به میزان 10 تا 90 درصد به دیگر واحدهای مسکونی، تجاری و آموزشی شد.
9873 /1876/ 6113
گزارش از محمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.