پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس در گزارش سه شنبه خود به نقل از عنایت الله رحیمی در جلسه ای که با حضور اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص بررسی سیل های اخیر شیراز (پنجم و ششم فروردین) برگزار شد افزود: ستاد مدیریت بحران فارس در انجام برنامه های آموزشی و مانورهای لازم رتبه های برتر کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: علاوه بر این در 6 ماه گذشته دستورالعمل های لازم به سازمان ها و دستگاه های مربوط ارائه شده و جلسه های مدیریت بحران نیز به این منظور تشکیل شده است.
او اظهار داشت: پایش و انجام اقدامات اجرایی در زمینه لایروبی مسیل ها و کانال ها نیز از جمله مواردی بوده که در دستور العمل های مربوط مورد تاکید قرار گرفته است.
رحیمی، انجام مطالعات علمی را از دیگر اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بحران برشمرد و گفت: بر همین اساس در سال 79 یک طرح جلوگیری از وقوع سیل در شهرستان های فارس نیز تهیه شده است.
استاندار فارس افزود: با توجه به شدت سیل پنجم فروردین 98، مسیرهای منتهی به دروازه قرآن شیراز بلافاصله مسدود شد و تمام کسانی که در جریان این سیل دچار آسیب شدند افرادی بودند که در لحظه وقوع سیل در آنجا حضور داشتند.
او اظهار داشت: به رغم شدت حادثه و خسارت هایی که وارد آمد، شرایط دروازه قرآن در کمتر از سه ساعت توسط نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی، هلال احمر، آتش نشانی و شهرداری به حالت عادی بازگشت.
استاندار فارس گفت: همزمان با امدادرسانی، کار بازتوانی و بازسازی مناطق آسیب دیده نیز آغاز شد و علاوه بر اقدامات اولیه ای از جمله پرداخت خسارت به آسیب دیدگان، بازسازی منازل مسکونی در محلات آسیب دیده نیز شروع شد که تاکنون بیش از 30 واحد مسکونی در محله سعدی تعمیر شده است.
رحیمی، تعداد شهرستان های درگیر سیل در هفته های اخیر در فارس را 21 شهرستان برشمرد و گفت: ضرورت دارد که برنامه ریزی های لازم جهت جبران خسارت های بر جای مانده از سیل در شهرستان های مختلف استان انجام شود.
وی دلایل وقوع سیل شیراز را به عوامل طبیعی و اقلیمی و اقدامات انسانی مرتبط دانست و افزود: به منظور پیشگیری از تکرار چنین رخداد هایی از همان روزهای نخست، شهرداری شیراز، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه ای و دیگر مجموعه های مرتبط موظف به تهیه طرح ساماندهی مسیل ها و رودخانه ها و ایجاد طرح های آبخیزداری در بالادست و اجرایی کردن این طرح پس از 2 ماه شدند.
سیل پنجم فروردین 98 در دروازه قرآن شیراز موجب کشته شدن 21 نفر و خسارت به خودروها شد.
سیل روز بعد بیشترین خسارت را به تاسیسات شهری، مدارس و خانه های مردم در محله سعدی این شهر وارد کرد.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.