به گزارش ایرنا عنایت الله رحیمی، یکشنبه در آیین تجلیل از فعالان و تلاشگران عرصه کمک رسانی به سیل زدگان شیراز افزود: بارندگی و سیل در کنار آسیب هایی که می تواند در پی داشته باشد، نعمت های فراوانی نیز به همراه دارد که از جمله آنها می توان به پُر آب شدن تمام سدهای فارس، احیای تالاب ها و کاهش گرمای هوا در این استان اشاره کرد.
استاندار فارس اظهار داشت: علت اصلی جاری شدن سیل در پنجم فروردین 98 در شیراز بارندگی شدید بود که بر اساس آمارهای هواشناسی در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است.
وی بیان کرد: شدت این بارندگی در پنجم فروردین ماه جاری به حدی بود که در مدت 10دقیقه، 18و هفت دهم میلی متر باران در شیراز بارید و این در حالی است که در سال 96 مجموع میزان بارش ها حدود 135میلی متر بود.
استاندار فارس، دستکاری در بالادست حوزه آبریز دروازه قرآن را در وقوع سیل شیراز موثر دانست و گفت: هر چه سطوح صیقلی تر و نفوذ ناپذیرتر باشد، روان آب بیشتری شکل می گیرد و هرچه در فعالیت های عمرانی به مباحث زیست محیطی و خاکشناسی کمتر توجه شود، احتمال وقوع سیل هم بیشتر می شود.
رحیمی ادامه داد: برای جلوگیری از وقوع سیل و تکرار چنین حوادثی، اقداماتی از جمله هوشمندسازی مکان هایی که امکان وقوع سیل در آن جا وجود دارد در دستور کار مدیریت استان قرار گرفته است.
استاندار فارس بیان کرد: افزون بر این، احداث آبخیزداری در بالادست مناطقی که دارای شیب تند هستند و احداث حوضچه های آرامش در بالادست دروازه قرآن، شمال و شمال شرق محله سعدی نیز به دستگاه های مسئول ابلاغ شده است.
وی اظهار داشت: بازآفرینی شهری در محله سعدی که دارای سکونتگاه های غیررسمی در معرض خطر سیل است نیز در دستور کار قرار گرفته و می کوشیم فضاهای سبز و خدماتی قابل توجهی برای ساکنان این محله فراهم شود.
رحیمی، کمک های دولت برای جبران خسارت های ناشی از سیل در فارس و شیراز را قابل توجه دانست و افزود: تاکنون 34 میلیارد ریال برای جبران این خسارت ها به آسیب دیدگان از سیل اخیر پرداخت شده است.
او گفت: پرداخت کمک هزینه سفر به 693نفر از آسیب دیدگان سیل، کمک به بازماندگان متوفیان این حادثه، پرداخت خسارت به 91 نفر از مصدمان، پرداخت 24 میلیارد و 600 میلیون ریال خسارت به خودروهای آسیب دیده، تامین هزینه انتقال خودروها به نقاط درون و برون استان و انتقال رایگان 241 نفر از میهمانان نوروزی آسیب دیده از سیل به وسیله قطار به شهرها، استان ها و محل سکونتشان از جمله اقدامات حمایتی بود که تا کنون انجام شده است.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از افراد، مجموعه های فعال و تلاشگر در زمینه کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل اخیر در شیراز از جمله تشکل های مردم نهاد و رسانه ها گفت: اگر بخواهیم حکمرانی شایسته ای در کشور حاکم باشد، یکی از پایه های آن همین سازمان ها و تشکل های مردم نهادی هستند که در چنین مواقعی احساس مسئولیت کرده و با تمام توان در صحنه حاضر می شوند.
رحیمی افزود: با همکاری و همیاری تمام سازمان های مردم نهاد (سمن ها)، دستگاه ها و نهادها توانستیم مراحل پیش بینی، پیشگیری، امداد و نجات و اسکان اضطراری سیل زدگان را پشت سر بگذاریم و هم اینک مرحله بازسازی و بازتوانی در حال انجام است.
وی، ضمن تسلیت به خانواده قربانیان سیل اخیر در شیراز و ابراز همدردی با آسیب دیدگان این سانحه گفت: آنچه که در آن شرایط سخت توانست تسکینی بر درد و رنج آسیب دیدگان و مردم باشد، پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب بود.
استاندار فارس همچنین اظهار داشت: با توجه به وقوع سیل در دیگر استان های کشور، تاکنون کمک های قابل توجهی از فارس به استان های گلستان، لرستان و خوزستان ارسال شده است.
سیل پنجم فروردین ماه 98 در دروازه قرآن شیراز، 21 کشته، بیش از 100مصدوم و خسارت های مادی بسیاری به خودروهای در حال عبور برجای گذاشت. ششم فروردین ماه جاری نیز مناطق پایین دست رودخانه خشک شیراز و مجاور این رودخانه از جمله منطقه سعدی و روستای کرونی با مشکل آبگرفتگی منازل و معابر رو به رو شدند.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.