الله ‌یار رضایی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با اعلام این که اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز مسئول بررسی آسیب‌ها به مدارس مناطق سیل زده این شهر است، گفت: پس از بازدید از این مدارس در نشستی باحضور استاندار فارس مقرر شد اداره کل نوسازی مدارس ظرف 20 روز دیوار فروریخته دبیرستان احسان را بازسازی کند که این عملیات هم‌اکنون آغاز شده است.
وی ادامه داد: سه باب مدرسه این ناحیه ازجمله هنرستان خواجه نصیر‌الدین طوسی، مدرسه فردوسی و مدرسه چراغی برای تخریب و بازسازی از خردادماه امسال در اختیار اداره کل نوسازی مدارس استان قرار می گیرد و مقرر شده است که مدارس بازسازی شده در آغاز سال تحصیلی 99-98 آماده بهره‌برداری شوند.
مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز درباره وضعیت کنونی این مدارس گفت: در حال حاضر چون مکانی جایگزین برای دانش‌آموزان نداریم، این سه مدرسه تا پایان سال تحصیلی به کار خود ادامه خواهند داد.
وی تاکید کرد: بنابر بررسی‌های صورت گرفته این مدارس در حال حاضر خطرناک نیستند؛ اما در درازمدت با خطر ریزش و فرونشست مواجه‌ اند.
** بیشترین تخریب در دبیرستان احسان
رضایی بیشترین آسیب را مربوط به دبیرستان دخترانه احسان دانست و گفت: تمام تجهیزات مدرسه احسان زیر آب و گل و لای رفته ، دیوار مدرسه کاملا تخریب شده ، منزل سرایداری به ارتفاع حدود یک متر آب گرفته بود و تمام تجهیزات و لوازم آن از بین رفته است .
وی ادامه داد: البته بلافاصله مبلغ 100 میلیون تومان اعتبار برای تجهیز این مدرسه در اختیار مدیر آن قرار گرفت و هم‌اکنون همه وسایل مورد آن از صندلی‌های دانش آموزی تا مبلمان دفتری و رایانه از نو خریداری شده است.
وی افزود: همچنین از مدیران درخواست شده دانش آموزانی که خانواده‌هایشان دچار مشکل شدند و آسیب جدی به منازلشان وارد شده را شناسایی و معرفی کنند تا بتوانیم آن‌ها را حمایت کنیم.
** تهیه نوشت افزار برای دانش آموزان سیل زده
مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز همچنین درباره تهیه نوشت‌افزار برای دانش آموزان مناطق سیل‌زده گفت: برای همه دانش‌آموزان محله سعدی، محله نصرآباد، بلوار نصر و بلوار گلستان پنج هزار و 400 دست نوشت افزار تهیه شد که از هفدهم فروردین‌ماه و با آغاز به کار مدارس در سال جدید در اختیار آن ها قرار گرفت.
وی ادامه داد: تهیه نوشت‌افزار همچنان تا رفع کامل نیاز این دانش‌آموزان ادامه خواهد یافت، برخی دانش‌آموزان نیز در سیل اخیر کتاب‌های خود را از دست داده بودند که با همت مردم برای آن‌ها کتاب‌های جدید تهیه شد.
رضایی اظهار داشت: گروه مردم‌نهاد بنیاد صلح پارس نیز تهیه هزار بسته نوشت‌افزار را بر عهده گرفت که به دانش آموزان مدارس سعدی 1، غدیر 1 و اقبالپور1 تحویل شده است.
وی افزود: علاوه بر این پنج هزار و 400 بسته نوشت افزار نیز با اعتبار 540 میلیون تومان درمیان دانش‌آموزان مدارس بلوار نفت و بلوار گلستان و دیگر مناطق آسیب‌دیده ناحیه 4 تقسیم شده که 100میلیون تومان آن با تصویب شورای شهر شیراز و برخی دیگر از سایر نواحی آموزش و پرورش شیراز تامین شد و مابقی را اداره آموزش و پرورش کل در اختیار قرار داد.
** پنج میلیارد تومان، ارزیابی خسارت سیل به مدارس ناحیه 4
مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز همچنین اظهار داشت: سیل ششم فروردین‌ماه به مدارس این ناحیه حدود 5 میلیارد تومان در تمام ابعاد خسارت وارد کرده است.
وی توضیح داد: به محض اطلاع از وقوع سیل در ششم فروردین‌ماه مدیران و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 با حضور در محل، مدارس را رصد کردند.
وی افزود: شدت سیلاب به حدی بود که امکان عبور از تونل سعدی را نداشتیم و ناچار شدیم از پشت محله سعدی وارد این منطقه شویم.
رضایی با بیان اینکه ستاد بحران و استانداری فارس به سرعت در جریان مشکلات ایجادشده قرار گرفتند، اظهار داشت: حجت الاسلام و المسلمین علی عسکری معاون مجلس و امور حقوقی وزیر آموزش و پرورش و ماشاالله قاسمی مدیرکل دفتر نظارت سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان نمایندگان ویژه وزیر آموزش و پرورش و مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان و چند تن از نمایندگان مجلس از مدارس آسیب دیده بازدید کردند.
** تمهیدات برای فرهنگیان و سرایداران مدارس سیل زده
مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز همچنین گفت: در بازدید صورت‌گرفته به منازل کارمندان این اداره اعم فرهنگیان و چهار سرایداری که دچار مشکل شده بودند و نیز مدارس آسیب‌دیده سرکشی شد.
وی درباره وضعیت سرایداران و دیگر فرهنگیانی که منازل و اسباب و اثاثیه آنها بر اثر سیل دچار آسیب شده بود، ابراز داشت: به دستور معاون وزیر آموزش و پرورش و تاکید مدیر کل آموزش و پرورش فارس اعتبار خاصی برای این افراد در وزارت‌خانه در نظر گرفته شده است و مقرر شد یک مجموعه کامل لوازم خانگی در اختیار آنها قرار گیرد که به محض تعمیر منازلشان تحویل خواهد شد.
** سیل خللی در آغاز به کار مدارس ایجاد نکرد
رضایی با بیان اینکه با وجود آسیب‌های ناشی از سیل، تمام مدارس این ناحیه در ابتدای روز 17 فروردین شروع به کار کردند گفت: مدیر کل آموزش و پرورش نیز با حضور در مدرسه احسان محله سعدی با نوشت‌افزاری که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت از آن ها استقبال کرد.
مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز با بیان اینکه تمامی مسئولان در این رویداد ناگوار پای کار بودند، گفت: استانداری، فرمانداری، شهرداری منطقه 3 و شهرداری کل، مسئولان و کارمندان اداره کل آموزش و پرورش در ایام تعطیلات شبانه‌روزی تلاش کردند تا مدارس به سرعت تجهیز و آماده شود و دانش‌آموزان حتی یک روز هم از تحصیل بازنمانند.
سیل روز پنجم فروردین ماه در شیراز به فوت 21 نفر از هموطنان انجامید و خسارات مالی به خودروهای در حال عبور از دروازه قرآن وارد کرد ، سیل روز ششم فروردین ماه جاری نیز منجر به آسیب مناطقی از شهر شیراز از جمله آبگرفتگی بین 5 تا 100 درصدی برخی منازل شهروندان ساکن در محله سعدی شد که در این میان، پنج باب واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد.
7375 / 2027/6113
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.