به گزارش ایرنا، در حاشیه مراسم هفته هنر انقلاب اسلامی که برای سومین سال پیاپی در شیراز برگزار می‌شود، جمعی از نویسندگان و شاعران پنجشنبه 22فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران جایگاه هنر انقلاب اسلامی را از زوایای گوناگون ارزیابی کردند.

** هدف هنر انقلاب اسلامی نجات بشریت است
نویسنده ادبیات پایداری، محمد محمودی نورآبادی هنر انقلاب اسلامی را حاوی حرفی تازه و نجات بخش برای بشر امروز و فردا دانست.
وی اظهار داشت: در شرایطی که بشر در دنیای امروز در گرداب هنر آمیخته با بداخلاقی، خشونت گرایی، ظلم و تبعیض و اشرافیت غوطه ور است، هنر انقلاب اسلامی دقیقا برای‌ نجات بشریت از همین منجلاب گام برمی‌دارد.
برنده جایزه شهید حبیب غنی پور ادامه داد: هنر انقلاب یعنی ظلم ستیزی، گذشت از خویش، ایثار برای دیگران، اخلاق‌مداری، برابری، عدالت و مساوات و این همان عنصر گم شده هنر برای بشر امروز است.
محمودی نورآبادی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: گام اول انقلاب اسلامی پر از حوادث تلخ و شیرین بود. هنر انقلاب در گام اول و خاصه در سه دهه نخست این چهل سال، نوپا، ناشی و تازه کار جلوه می کرد؛ اما امروز به پختگی و صلابت رسیده است.

** تلاش برای تعریف هنر انقلاب
همچنین مهدی محسنی نویسنده و مدرس حوزه تفکر انتقادی عنوان کرد: باید برای تعریف هنر انقلاب اسلامی تامل و تلاش بیشتری کرد.
وی با اشاره به نقش هنر در تبیین اندیشه های انقلاب اسلامی افزود: هیچ ایدئولوژی و اندیشه ای بدون پیوند با هنر ماندگار نخواهد شد و این زبان هنر است که می تواند اندیشه ها را به بهترین وجه منتقل کند.
این مدرس حوزه تفکر انتقادی با اشاره به افق والای تمدن سازی گفت: فرهنگ سازی زیر بنای تمدن سازی است. بدون ابزار هنر، فرهنگ سازی بی معناست؛ چرا که هیچ ابزاری ضریب نفوذ و قابلیت گسترش و ماندگاری چون هنر ندارد.
محسنی درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش هنر انقلابی در تحقق آن اظهار داشت: گام دوم و سوم انقلاب بدون هنر هیچگاه محقق نخواهند شد.

** هنر معاصر ایران از انقلاب اسلامی تاثیر گرفته است
دیگر شاعر و نویسنده ارزشی کودک و نوجوان نیز گفت: بی شک هنر معاصر ایران همانند تاریخ معاصرمان از انقلاب اسلامی تاثیرات فراوانی گرفته است.
علی مرادی افزود: این تاثیر هم در فرم محصولات ادبی و هنری قابل ملاحظه و بررسی است، هم در محتوای آن ها.
وی ادامه داد: این تاثیر را می توان در فصل های تازه ای که به واسطه انقلاب اسلامی و هنر انقلاب اسلامی به روی هنر و ادبیات ایران گشوده شده است نیز دنبال کرد.
مرادی درباره وضعیت ادبیات انقلاب اسلامی در استان فارس گفت: در حوزه ادبیات گام های خوبی برداشته شده است؛ اما با توجه به وسعت جغرافیایی و همچنین بسامد بالای ظرفیت های بالقوه ادبی استان ناکافی به نظر می رسد.

صالح شیعاوی شاعر و ترانه سرا، نیز در این گفت و گو به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی گفت:استقبالِ بی نظیر مردم از تئاترها، شب شعرها و محافل آیینی گرفته تا سایر هنرهای انقلاب اسلامی که روز به روز، جایگاهِ ویژه‌ای در بینِ مردم پیدا می‌کند گواه این سخن است که هنر انقلاب درخشان است.
وی با اشاره به گذشت چهل سال از عمر انقلاب اسلامی گفت: با ورودِ انقلاب اسلامی به دهه پنجم عمر خویش و پختگیِ بیش از پیشِ حامیان و رهروان انقلاب در تمام عرصه‌ها، نقشِ هنر نیز برای پیشبرد اهداف این انقلاب شکوهمند، بیشتر می‌شود.
شیعاوی ادامه داد: ما اکنون و همانند سالهای پیش، درگیر جنگ نرم با دشمن هستیم، یکی از ابزارهای مهم و تاثیرگذار برای آگاه‌سازی اقشارِ مختلف جامعه، استفاده از انواع هنر است.
وی افزود: هر شعری که سروده می‌شود، هر سرودی که ساخته می‌شود، هر مقاله‌ای که چاپ می‌شود و هر کارِ دیگری که در این عرصه انجام می‌شود، موشک‌هایی هستند که به نرمی و آرامی بر پیکره دشمن فرود می‌آیند.
بیستم فروردین‌ به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده و سر آغاز هفته ای به همین نام است که تا بیست و ششم فروردین ادامه دارد.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.