به گزارش ایرنا، علی نقی لقمانی، شنبه در جلسه ستاد بازسازی و بازتوانی خسارت ناشی از سیل در شیراز افزود: ستاد بازسازی منطقه سعدی نیز در این شهرک مستقر شده و مراحل مختلف در حال مدیریت و انجام است.
وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به مصوبه هیات وزیران در بحث تخصیص اعتبار برای بازسازی و جبران خسارت های ناشی از سیل بتوانیم بحث بازسازی را بهترین شکل ممکن دنبال کنیم.
مدیر کل امور شهرسازی شهرداری شیراز هم گفت: شهرک سعدی دارای هشت طرح مصوب است که اولین آن به سال 67 باز می گردد و هم اینک نیز طرح تفصیلی این شهرک در دست بازنگری قرار دارد.
جواد بهادری افزود: با توجه به موقعیت مکانی این شهرک و شرایط خاص آن، چهار نقطه بحرانی در شهرک سعدی وجود دارد که نخستین نقطه ای که منجر به جاری شدن سیل شد مربوط به حریم شهر شیراز در جاده خرامه بود.
وی ادامه داد: هرچند شدت بارندگی اخیر خارج از انتظارات و برآوردها بود اما در حوزه آبریز در صورت شدت بارش ها حجم بسیار بالایی آب وارد شهر شیراز می شود.
او اظهار داشت: متوسط سطح اشغال در شهرها حداکثر 60 درصد است که این عدد در شهرک سعدی 75 درصد است و علاوه بر این کل پهنه شهرک سعدی نیز بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی است.
بهادری بیان کرد: بیش از 57 درصد منازل مسکونی این شهرک کمتر از 150 متر مساحت دارد و با توجه به مهاجرپذیر بودن این منطقه، 70 درصد از این محدوده قدمتی کمتر از 20 سال دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: به دنبال جاری شدن سیل، کمیته حقیقت یاب از روز ششم فروردین در شورا تشکیل شد.
سید احمد رضا دستغیب افزود: همچنین شورای شهر شیراز مبلغ یک میلیارد ریال به نوشت افزار برای دانش آموزان منطقه سعدی اختصاص داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس هم گفت: بارندگی های اخیر به رغم خسارت هایی که به بخش کشاورزی وارد آورد اما منافع آن برای بخش کشاورزی به مراتب بیش از زیان آن بود.
محمد مهدی قاسمی افزود: در جریان این بارش ها حداقل 2 آبیاری به نفع کشاورزان بود که کاهش بهره برداری از منابع آبی را به دنبال داشت.
وی ادامه داد: بر اساس برآورد اولیه 320 میلیارد تومان خسارت به محصولات مزارع، باغ ها، چاه ها و قنات ها وارد شده است.
او اظهار داشت: روند پرداخت خسارت به کشاورزانی که مزارع و باغ های آنها بیمه بوده است از 15 اردیبهشت آغاز خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم، تعداد فوتی های سیل اخیر شیراز را 21 نفر برشمرد و افزود: همچنین در این حادثه 164 نفر نیز مصدوم شدند که پنج نفر کماکان در بیمارستان بستری هستند.
علی بهادر افزود: به دنبال جاری شدن سیل تعداد تخت های خالی بیمارستان ها و همچنین تعداد آمبولانس ها را افزایش دادیم و اقداماتی از جمله نظارت بر غذا، آموزش سلامت و جلوگیری از شیوع بیماری ها در منطقه سعدی انجام شد.
وی ادامه داد: تیم های روان شناسی و مبارزه با بیماری ها نیز تشکیل شدند که هم اینک در این منطقه حضور دارند.
او اظهار داشت: در جریان سال اخیر در شهرهای مختلف استان جمعا 25 میلیارد تومان به بیمارستان ها و مراکز درمانی خسارت وارد شد.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس هم گفت: در جریان سیل اخیر 95 مدرسه دچار خسارت شد که 85 مدرسه در شهر شیراز است.
علی عسکر نجفی افزود: از این تعداد 2 مدرسه باید به طور کامل تخریب و بازسازی شود.
او اظهار داشت: مجموع خسارت وارد شده به مدارس استان پنج میلیارد و 210 میلیون تومان برآورد شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس هم گفت: در جریان بارش های اخیر و جاری شدن سیل در راه های استان، 680 پل دچار خسارت شد و 18 پل نیز تخریب گردید.
علیرضا سیاهپور افزود: بررسی ها نشان می دهد که 108 میلیارد تومان خسارت به این ابنیه وارد شده است.
سیل دروازه قرآن پنجم فروردن 98 رخ داد که نهایتا 21کشته ، 107 مصدوم و خسارات مادی بسیاری به خودروهای در حال عبور برجای گذاشت.
ششم فروردین ماه نیز مناطق پایین دست رودخانه خشک شیراز و مجاور این رودخانه از جمله منطقه سعدی و روستای کرونی با مشکل آبگرفتگی منازل و معابر روبه رو شدند.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.