استان فارس در بسیاری از زمان های سال به ویژه ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافرانی است که هر ساله این استان، پایتخت فرهنگی ایران زمین را برای بهره مندی از آثار منحصر به فرد فرهنگ، تمدن و تاریخ انتخاب می کنند.
فارس با برخورداری از یادمان های تاریخی ، آتشکده های ایرانی قبل از اسلام ، مساجد و بقاع متبرک ، و چشم اندازهای طبیعت و اقلیم چهارفصل ، فرصت ارزشمند و جذابی را برای گردشگران و مسافران فراهم کرده است که مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی است.
آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) به عنوان نگین درخشان جاذبه های مذهبی در شیراز هر مسافری را به سوی خود جذب می کند ، شبستان های حضرت شاهچراغ(ع) تا پاسی از شب مملو از جمعت مشتاق و زائران و مسافران است.
وجود آثار دوره های تاریخی قبل از اسلام از جمله دوره های هخامنشی وساسانی دراستان فارس و همچنین آثار دوره های تاریخی بعد از اسلام به ویژه آثار تاریخی دوره زندیه و قاجاریه، امکان گردشگری را برای مسافران و میهمانان نوروزی در استان فارس فراهم کرده است.
آرامگاه شاعران پارسی گو، غزل سرای نامی حافظ لسان الغیب شیرازی و استاد سخن سعدی شیرازی درشیراز هرساله میزبان میلیون ها نفر از میهمانان و مسافران نوروزی است.
آرامگاه حافظ شیرازی که از آن باعنوان بنای حافظیه یاد می کنند، پس از گذشت هفت قرن همچنان الهام بخش علاقه مندانی است که ازسراسرجهان به زیارت خواجه شیراز می آیند.
آرامگاه سخن سرای نامی شیخ اجل سعدی شیرازی درشیراز نیز جایگاه ویژه ای درمیان یادمان های فرهنگی ودیدنی فارس دارد.
ازجمله دیگرآثارباستانی وگردشگری کهن دراستان فارس، مجموعه های تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد در شهرستان های مرودشت و پاسارگاد است که به ترتیب در فواصل ‎ 60و‎ 110کیلومتری شمال شیراز قراردارند.
مجموعه تاریخی وکهن تخت جمشید که در فهرست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده، مجموعه ای ازکاخ های دوره هخامنشی است که بقایای سنگی آن اعجاب در آفرینش این اثرتاریخی رابه نمایش می گذارد.
کاخ تچر، کاخ صدستون، تالارشورا، دروازه ملل و پلکان سنگی تخت جمشید که میهمانان را به سمت این بنای کهن رهنمون می کند، نمونه ای ازتاریخ وتمدن ایرانی و یادآورغرورملی و پیشینه پر افتخار ایرانیان است.
مجموعه تاریخی پاسارگاد و آرامگاه کورش نیز در شهرستان پاسارگاد در فهرست آثار تاریخی جهانی به ثبت رسیده و چشم نواز گردشگران ومسافران است.
این کاخ شامل تالاری بزرگ باهشت ستون سنگی ،چهارایوان درچهار سمت واتاق هایی دردوگوشه بوده است.
در قسمت شرقی کاخ بارکوروش، کاخ عبادتگاه پاسارگاد قراردارد که مشتمل برتالاربزرگ هشت ستونی بوده که برهریک از جوانب شمال ، شرق و غرب آن درگاهی قرار داشته است .
نقش های تاریخی رجب و رستم نیز در کنار مجموعه تاریخی پاسارگاد، مجموعه ای کهن از تاریخ وتمدن پارسی رابه نمایش گذاشته است.
در شمال تخت جمشید، نقش هایی از اردشیربابکان و شاپوراول درپس رفتگی کوهستان حجاری شده که به نقش رجب معروف است و این نقش دارای سه تصویر برجسته از اردشیربابکان ، شاپوراول ،علامت خاندان او و شخصیت های بزرگ دوره اردشیر است.
در امتداد نقش رجب و در انتهای کوهستان حاجی آباد ، آثارتاریخی مهمی ازدوره های عیلامی ،هخامنشی وساسانی وجود دارد که نقش برجسته های مربوط به دوره ساسانی درپایین کوه ، آرامگاه های شاهان هخامنشی بربالای کوه و بنای سنگی چهارگوش (کتیبه زردشت ) درسمت راست آن ازجمله این آثاراست.
کاخ اردشیر بابکان نیزبنایی بزرگ و سنگی است که دارای سه گنبد ،ایوان ها، دهلیزها واتاق های متعدد بوده که همچنان بخش هایی ازآن پابرجاست.
این کاخ که درنزدیکی شهرمرودشت قراردارد در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.
عمارت باغ ایلخانی از ابنیه های تاریخی شهر شیراز است که توسط محمدقلی خان ایلخان قشقایی احداث شده و در محله میدان شاه نزدیک بقعه بی بی دختران شیراز در بافت قدیم شیراز نزدیک حرم شاهچراغ واقع شده است.
عمارت کلاه فرنگی درباغ نظر شیراز نیز با انبوه درختان سربه فلک کشیده سرو و نارنج چشم نواز میهمانان ومسافران است در میان این باغ عمارت هشت ضلعی بسیارزیبایی وجود دارد که به کلاه فرنگی شهرت یافته و به دستورکریم خان بنا شده است.
کاخ آینه کاخ دختر نیز در اعماق دره ای ژرف و در نزدیکی روستای رستاق ازتوابع داراب فارس واقع شده و از سه طرف در محاصره کوه است و مناظر شگرفی را به نمایش گذاشته است.
آتشکده ها و پرستشگاه های باستانی نیزبخش هایی از میراث فرهنگی استان فارس است که پذیرای میهمانان و مسافران است.
آتشکده هخامنشی حاجی آباد از جمله آتشکده های فارس است که در کمترین فاصله از محوطه نقش رستم مرودشت در دو سوی کوه حاجی ، قرار دارد و شامل دو برج سنگی کوچک متعلق به دوران هخامنشیان است.
آتشکده فیروزآباد از دیگر آتشکده های موجود در این استان است که نمای آن از سنگ های بزرگ خوش تراش ساخته شده و روی صفحه ای قرار دارد که بر بالای آن یک سکوی چهار طاقی احداث شده بود.
آتشکده بزرگ جره یکی از پنج آتشکده ای بود که مهرنرسی در نقاطی مابین کازرون تا فراشبند بنا کرده بود و درازای هر ضلع این آتشکده بیش از‎14 متراست وقدمت آن به دوره ساسانیان می رسد.
آتشکده آذرخش و آتشکده آذرجو در داراب ،آتشکده کنارسیاه و ویرانه های آتشکده فیروزآباد ، آتشکده قدمگاه درجهرم ، حفره های آتشدان (پوره های آب بخشان ) در کوهستان نقش رستم، آتشکده کاریان، آتشکده صمیکان در شیراز و آتشکده فراشبند در فیروزآباد، از دیگر آتشکده های موجود در استان فارس است .
درشمال غربی منطقه فهلیان ممسنی و درجنوب روستای سه تلون در‎20 کیلومتری شمال غربی نورآباد، برفرازکوه کورنگون آثار حجاری شده معروف به نقاره خانه جلب توجه می کند که قدمت این آثار به قرن سوم پیش ازمیلاد می رسد.
نقش شاپور نیز در تنگ چوگان نزدیک کازرون از بقایای شهری آباد بر جای مانده است و درآن روی دیواره کوه در دوطرف رودخانه ، نقش هایی حجاری شده است.
علاوه بر این آثار تاریخی و کهن غارشاپور و شهرتاریخی بیشابور در شهرستان کازرون نیز مناظری بدیع از آثار تاریخی و میراث فرهنگی دارد که گردشگران رابه سوی خود فرامی خواند.
بازارهای قدیمی فارس نیز که در شهرهای مختلف این استان قرار دارد ، بخشی از دیدنی های نوروز را برای مسافران و گردشگران به نمایش می گذارد.
بازار قیصریه در شهرقدیم لار، در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده و در شمار آثار و میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
بازار وکیل شیراز در محله درب شاهزاده جنب مسجد جامع وکیل ، واقع شده ومشتمل بر یک رشته حجره های شمالی – جنوبی ویک رشته حجره های شرقی -غربی است که در وسط بازار توسط چهارسویی بزرگ ، بر یکدیگر عمود شده و دارای پنج در بزرگ است.
زیبایی و معماری خیره کننده ،عرض زیاد، وسعت و طاق های ضربی مرتفع آن که به منظور تهویه هوا ساخته شده، از ویژگی های این بازاراست و دریچه هایی که درزیرسقف آنها ساخته شده ، هوا و نور کافی بازار را تامین می کند.
بازار نو شیراز، ازدیگر بازارهای قدیمی استان فارس است که دراواخر دوره قاجار ساخته شده است.
قلعه ها و ارگ های فارس نیز دیدنی و شگرف است و بازدیدکنندگان زیادی در ایام نوروز از آنها دیدن می کنند.
قلعه دختر فیروزآباد برفرازکوهستانی مشرف به رودخانه تنگ وجلگه فیروزآباد قرار دارد و ازسده سوم میلادی باقی مانده است .
نقشه و وضعیت ساختمانی آن ازجمله جاذبه های جهانگردی فارس است و بازدیدکنندگان رابه قلعه بالای کوهستان می رساند.
قلعه استخر مرودشت بربالای کوه استخر درانتهای شمال غربی جلگه مرودشت قرار گرفته است واز آثار دوران عضدالدوله دیلمی است .
در این قلعه، استخری بزرگ احداث شده بود و اکنون نیز درخت سروچند صدساله ای در کنار بقایای استخردرمیان ویرانه های ابنیه سنگی قلعه سربه فلک کشیده است.
ارگ کریمخانی شیراز نیز که درواقع اندرونی و قصرسلطنتی سلسله زندیه بوده ، به شکل قلعه آجری با دیواره های بلندساخته شده که درهرچهارگوشه آن برجی بزرگ برپاست.
همچنین وجود بقاع متبرکه و مرقد امامزادگان شریف در شیراز از جمله آستان قدسی حضرت احمدابن موسی شاهچراغ (ع )،مرقدحضرت سیدعلاء الدین حسین(ع )،مرقد حضرت سید میرمحمد(ع )، مرقدحضرت علی ابن حمزه (ع )، امامزاده اسماعیل (ع ) و دیگرقبور امامزادگان زمینه زیارت میهمانان نوروزی را در استان فارس و شیراز فراهم کرده است.
مساجد استان فارس نیزمجموعه ای دیدنی وتاریخی است که هر کدام از آنها نشانگر زیبایی روح پرستشگر وعرفانی اهالی فارس است .
مسجد وکیل شیراز که به نام مسجد سلطانی وکیل نیزمعروف است ، از آثار پر ارزش دوره زندیه به شمارمی رود که ساخت آن درسال ‎ 1152هجری – خورشیدی به پایان رسیده وصحن مسجد با مساحتی معادل سه هزار و‎ 600مترمربع باتخته سنگ های بزرگ فرش شده است .
شبستان آن ، دو هزارو‎700 مترمربع وسعت دارد وستون های سنگی بلند و یکپارچه و‎ 48گانه آن باسقف ضربی و منبر یکپارچه مرمرین ،از شاهکارهای دوره زندیه به شمارمی رود.
مسجدنصیرالملک در انتهای خیابان لطفعلی خان زند شیرازقرارگرفته و به لحاظ معماری و بویژه کاشی کاری و مقرنس کاری بی نظیر و منحصربه فرداست .
جاذبه های تاریخی و طبیعی سرزمین کهن فارس با وجود آثاری مانند میانجنگل و چهل چشمه در فسا، دریاچه طشک – دریاچه بختگان و منطقه حفاظت شده بهرام گور در نی ریز، جنگل بناب در ارسنجان، آبشار و چشمه قهری در استهبان، دریاچه کافتر و تنگ براق در اقلید، غار سنگ شکنان و چشمه بونیز در جهرم و آبشار فداعمی و غار سهلک در داراب پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بیشماری است.
آبشار مارگون – پیست اسکیت سپیدان – تنگ تیزآب – چشمه شش پیر و چله گاه در سپیدان، چشمه ابوالمهدی در سیوند، دریاچه مهارلو- قلات-هفت برم- پارک ملی 46 هکتاری بمو در شیراز، دریاچه پریشان در کازرون، بهشت گمشده در مرودشت، تنگ بوان و آبشار پاقلعه در ممسنی، آب گرم آب باد در لامرد از دیگر جاذبه های چشم نواز گردشگری طبیعی فارس است که چشم و روح گردشگران را نوازش می کند.

** تسهیلات ویژه برای مسافران
امسال تسهیلات ویژه ای برا ی مسافران نوروزی در استان فارس تدارک دیده شده که از جمله آن بلیت الکترونیک است ، از ابتدای بهمن ماه 97 باجه‌های فروش الکترونیکی بلیت در اماکن گردشگری فارس مستقر شد که استقرار این سامانه در نوروز 98 کمک شایانی به تسهیل امور گردشگران این استان در امر خرید و فروش بلیت خواهد کرد. مسئولان میراث فرهنگی امیدوار هستند این اقدام در رضایت مندی عمومی گردشگران تاثیر مثبتی داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در این باره گفت: باجه های فروش الکترونیکی بلیت در اماکن شاخص گردشگری این استان مستقر شده است.
مصیب امیری درمصاحبه با ایرنا افزود: طرح فروش الکترونیکی بلیت در اماکن تاریخی و فرهنگی، نقش مهمی در جلب رضایت بازدیدکنندگان خواهد داشت.
امیری اضافه کرد: به دلیل لزوم حذف بلیت های کاغذی که اوراق بهادار دولتی محسوب می شوند و اینکه اجرای این امر نیاز به هماهنگی در سطح وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور داشت، این طرح تا سال 97 به نتیجه نرسید اما زیرساخت آن بالاخره در آذر ماه 97، در فارس به عنوان استان پیشتاز در کشور، عملیاتی شد.
وی گفت: این پروژه، ابتدا به صورت آزمایشی در موزه ملی و کاخ های سعدآباد، گلستان و نیاوران تهران پیاده‌سازی و پس از یک سال بررسی و رفع ایرادهای آن، در اماکن مطرح گردشگری استان فارس اجرایی شد و مقرر شده این طرح در سایر استان های کشور نیز عملیاتی شود.
حافظیه و تخت‌جمشید در سالیان گذشته اغلب در صدر تعداد بازدیدکنندگان استان فارس قرار داشته اند،اما شاید امسال ورود آثار تازه ثبت جهانی شده‌ای نظیر محور ساسانی و شهر جهانی منبت این توازن را بر هم بزند.
در سالیان گذشته و همچنین نوروز 97 حافظیه و تخت‌جمشید در میان آثار تاریخی و فرهنگی فارس بیشترین بازدید را به خود اختصاص دادند.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس،آمار بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی استان در نوروز 97 نسبت به مدت مشابه پیش از آن بیست و یک درصد فزونی داشت و حافظیه، تخت جمشید، سعدیه، پاسارگاد و ارگ کریم‌خان به ترتیب با 497 هزار و 509، 416 هزار و 475، 336 هزار و 640، 215 هزار و 992 و 172 هزار و 177 بازدید کننده در صدر اماکن پر بازدید فرهنگی، تاریخی و گردشگری این استان قرار گرفتند.
از 25 اسفند 96 تا 13 فروردین 97 یک میلیون و 860 هزار و 831 نفر از مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری استان فارس بازدید کرده‎اند که با توجه به ثبت جلوه‌های تازه از میراث استان فارس در فهرست جهانی یونسکو ،کارشناسان امر پیش بینی می‌کنند این آمار در نوروز 98 رشد چشمگیری داشته باشد.
همچنین بنا بر آمارهای اعلامی مسئولان، امسال ظرفیت اماکن اقامتی استان فارس به 19هزار و 56 تخت رسیده در حالی که در سال 96 این رقم 16هزار و 776 تخت بود.
با اضافه شدن دو هزار و 280 تخت در سال 97 به اماکن اقامتی استان فارس، ظرفیت این اماکن نسبت به سال 96 حدود 14 درصد افزایش داشته است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.