نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی ساماندهی شهر و ایجاد بستر آرام برای مردم در اولویت مسئولان قرار گیرد، گفت: عدم لایروبی و مسدود شدن مسیل سیلاب باعث بروز سیل شیراز شد.

فرج الله رجبی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن بیان این مطلب افزود: باتوجه به انباشته شدن آب و بارش سنگین باران سبب ایجاد یک دریاچه موقت در شیراز شد که پس از پر شدن سر ریز و از قسمت شرقی دروازه قرآن وارد شهر شیراز شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ورود آب به مسیر و در حوزه شمال دروازه قرآن باعث شده لوله‌هایی که در کانال ورودی قرار دارند به دلایلی مانند ورود سیلاب و قرار گرفتن درختان در دهانه آنها و عدم لایروبی کافی مسدود شوند، گفت: این امر سبب شده که آب به راحتی نتواند به این بخش‌ها ورود کند.

رجبی ادامه داد: شیب دروازه قرآن سبب شده که آب با سرعت و فشار زیادی سرازیر شود که این امر در نهایت باعث جابه جا شدن خودروها و اتفاقات ناگوار شد.

رجبی اعتقاد دارد که آب های سرازیر شده به این دلیل که نتوانستند به راحتی وارد لوله های جمع آوری آب‌های سطحی شوند به صورت سیل در سطح شهر روانه شدند.

سیل شیراز

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه زیر ساخت های سیل در این منطقه در سال های گذشته به خوبی انجام شده است، ادامه داد: این در حالیست که همزمان با ایجاد خیابان در کنار دروازه قرآن در سال های گذشته و دهه شصت اقداماتی مانند لوله گذاری و جمع آوری آب های سطحی انجام شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شبکه مناسبی از جمع آوری آب‌های سطحی در شهر شیراز فراهم است بنابراین مراقبت در زمان بهره برداری از نکاتی است که باید به آن توجه داشت بطوری که نگهداری و مراقبت از این بخش ها از اقدامات ضروری در چنین مواقعی محسوب می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس لوله های سطحی شهر شیراز را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با بررسی وضعیت لوله گذاری سطحی در شهر شیراز متوجه می‌شویم که تمام شهردارانی که از گذشته تا به امروز سکان شهرداری شیراز را به دست گرفته اند اقدامات مناسبی در بخش لوله های سطحی شهر شیراز انجام داده اند بطوریکه این امر توانسته یکی از زیر ساخت های خوب و ارزشمند در شهر شیراز محسوب شود.

رجبی با بیان اینکه میزان بارندگی به اندازه ای نبوده که بتواند سبب روانه شدن سیل شود، بیان کرد: از آن جا که حوزه آبریز شیراز در قسمت دروازه قرآن شیب های زیادی دارد بنابراین آب ها بلافاصله می توانند سرازیر شوند در نتیجه این شیب سبب شده که آب ها با سرعت زیادتری به این بخش برسد که به دلایلی مانند عدم لایروبی مناسب و مسدود شدن مسیل سیلاب باعث شد که آب با حجم زیاد و فراوان وارد خیابان شود و شاهد حادثه ناگوار باشیم.

وی معتقد است مجموعه ای از بی‌توجهی‌ها و عدم رعایت بعضی از موضوعات سبب شد که حادثه سیل در شیراز اتفاق بیفتد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.