بسیار دیدیم و شنیدیم که شهروندان شیرازی در روزهای سخت سیل و روزهای دشوارتر بعد از آن چگونه در حالیکه خود نیازمند کمک و امداد بودند به یاری میهمانان نوروزی شتافتند ، آنها درِ خانه خود را به روی همه کسانیکه از سیل ویرانگر در عذاب بودند گشودند و با مهر و لبخند از آنان میزبانی کردند.
دیدیم و شنیدیم که هتل شیراز نام شیراز را بلند آوازه داشت ، آنها هراسی نداشتند که افرادی با کفش ولباس گِل آلود به لابی هتل وارد شوند ، آنها با آغوش باز مسافران و در سیل ماندگان را پذیرا شدند و با غذای گرم و لباس و حوله از آسیب دیدگان پذیرایی کردند. هتل شیراز در این آزمون سربلند بیرون آمد ونام شیراز را نیز بلند آوازه کرد.
دیدم و شنیدیم که چگونه شهروندان شیرازی در سایت دیوار و در هر جای دیگر که می شد ندایی سرداد ، برای میزبانی از در سیل ماندگان و مسافران خانه های خود را دراختیار گذاشتند ، دیدیم و شنیدیم که هر کس پیشه ای داشت ، توان و تخصص و سرمایه خود را دراختیار گذاشت ، درود بر شرف شما شهروندان فرهنگور و فرهیخته شیرازی که ثابت کردید شایسته بهره مندی از نام پایتخت فرهنگی ایران زمین هستید.
بسیار دیده و شنیده بودیم که آنگاه که در ژاپن سونامی آمد مردم خوراکی هایی که از آن دوتا داشتند را به سوپرمارکت ها بازگرداندند ، آنها دوتا قوطی پنیر ، دوتا پاکت شیر و دوتا ظرف ماست در یخچال داشتند و یکی را به سوپرمارکت ها بازگرداند ، اما پنجم فروردین ماه در شیراز رکورد زیباتری به نام مردم شیراز به ثبت رسید ، آن روز حتی کسیکه یک قوطی پنیر ، یک ظرف ماست ، یک پاکت شیر در یخچال خانه داشت آن را به آسیب دیدگان از سیل نثار کرد.
بسیار شنیده ایم و خوانده ایم که کسی جان خود را برای نجات دیگری به خطر می اندازد ، به آب و آتش می زند تا فردی را از مرگ نجات دهد اما پنجم فروردین بسیار دیدیم و شنیدیم که افرادی در حالیکه خانواده خودشان به کمک نیاز داشت ، نجات دیگران را اولویت دادند ، به دل سیل زدند و مسافران و در سیل ماندگان را نجات دادند و خود قربانی این فداکاری و از خودگذشتگی شدند.
دیدم و شنیدیم سخنان سپاسگونه سرباز 24 ساله اناری که شهروندان شیرازی او را از گرداب سیل نجات داده اند ، دیدیم و شنیدیم که خشکشویی ها ، قالی شویی ها ، تعمیرکاران تلفن همراه ، تعمیرکاران خودرو و دیگر صنوف همه داشته های خود را در اختیار در سیل ماندگان و زیان دیدگان از سیل گذاشتند ، برای یک شهروند شیرازی چه چیز شیرین تر از این که مسافران در راه خروج از این شهر کاغذ نوشته ای را بر شیشه پشت خودروی خود بچسبانند وبر روی آن بنویسند ' درود بر مردم شیراز ' سپاس از مردم شیراز '
دیدیم و شنیدیم که تالارهای پذیرایی شیراز درِ مجموعه های پذیرایی خود را باز گذاشتند ، آنها برای پذیرایی از آسیب دیدگان از سیل دعوتنامه در فضای مجازی فرستاند ، آنها به پویش ' هر خانوار شیرازی میزبان یک خانواده مسافر ' پیوستند و شیراز و شیرازی را در این آزمون سخت روسپید کردند.
روایت افشین همتی رییس سازمان نظام پزشکی استان سمنان را خواندیم و شنیدیم ، او به خوبی صحنه های انسان دوستی شهروندان شیرازی را ترسیم کرد ، شیرینی چای و فرنی که آقای همتی از آن سخن می گوید همان شیرینی خُلق نیکوی شهروندان شیرازی است که بر جان مسافران نوروزی گوارا آمد.
دیدیم و شنیدیم که مساجد شیراز در روزهای گذشته براستی قبله گاه عشق و ایمان بود ، مسجد خانه خدا به خانه خلق خدا تبدیل شد ، سنگر همیشگی ایثارگران و خدا جویان جلوه گاه ایثار و خداجویی شد ، ندای الله اکبر مسجد ترنم عشق و ایثار بر جان در سیل ماندگان جاری ساخت. صدای اشهد ان محمد رسول الله ، مهربانی حضرت مصطفی (ص) را در شیراز به تصویر کشید.
دیدیم و شنیدیم که نمایشگاه بین المللی استان فارس ، نمایشگاه مهرورزی و ایثار بود ، چادرهای رنگارنگ در نمایشگاه جلوه ای تابناک از رنگ خدا به نمایش گذاشت ، نمایشگاه بین المللی استان فارس در روزهای سخت حادثه زیر پر و بال مردم را گرفت ، عصای دست در راه ماندگان بود و زیباترین صحنه های عشق وایثار را به نمایش گذاشت.
دیدیم و شنیدیم که پرستاران ، پزشکان ، کادر درمانی و بهداشتی بیمارستان ها با روی خوش پذیرای آسیب دیدگان از سیل بودند ، پاکبانان شهرداری با زخم هایی که بر دست و پا داشتند لایه لایه شُل و گِل از در و دیوار خانه ها کراندند ، آتش نشانان این سربازان همیشگی ایثار و سربلندی پای در رکاب جانفشانی گذاشتند و سپاهیان سبز پوش این پاسداران شرف و ایمان مخلصانه به یاری مردم شتافتند.دیدیم و شنیدیم که آژیر آمبولانس ها آوای خوش امداد و التیام بر جان آسیب دیدگان بود.
دیدیم و شنیدیم که مردم شیراز در حادثه سخت سیل شماره حساب برای جمع آوری کمک ها ندادند ، آنها شماره تلفن خانه هایشان را دادند ، این تابلوی ایثار و از خودگذشتگی در فرهنگ شیرازی جماعت ماندگار خواهد شد ، این نقش بر قلب هر شهروند شیرازی حک گردید که شیراز شهر فرشتگان مهربانی است.این خورشید تابناک بر طاق دروازه قرآن شیراز برای همیشه خواهد درخشید، خورشیدی که پنجم فروردین ماه سال 98 از دروازه قرآن شیراز طلوع کرد و اکنون با گذشت بیش از 72 ساعت همچنان تابناک و درخشان است.
و سرانجام دیدیم و شنیدیم که خبرنگاران و عکاسان شیراز چگونه همه سرمایه های خود را در لنزهای واید و تله گذاشتند ، خبرنگاران تیتر و لید عشقبازی نگاشتند ، عکاسان پنجره نورگیر دوربین هایشان را به روی نوبت عاشقی گشودند ، خبرنگاران و عکاسانی که ساعت ها را گیج کردند و عقربه های زمان را به نوسان واداشتند.
و هستند کسانی که هنوز در وسط میدان محلات سیل زده شیراز عشقبازی می کنند ، هستند افرادی که رکورد بی خوابی را شکستند و ما نامی از آنان نبردیم ، هستند کسانیکه خواب دغدغه یک خوابِ خوش برای کودکان محله سعدی می بینند و نمی خوابند و نمی خورند و هیچ نمی گویند تا کودکان سیل زده محله سعدی شیراز به زندگی داشته و نداشته خود بازگردند.

**استاندار فارس از مهمان نوازی مردم از سیلزدگان قدردانی کرد
استاندار فارس در پی وقوع سیل در شهر شیراز و جان باختن جمعی از هموطنان در پیامی از همدردی، همراهی و نوع دوستی مردم شیراز و دیگر نقاط استان با حادثه دیدگان و خانواده جان باختگان از مردم این استان قدردانی کرد.
متن کامل پیام عنایت اله رحیمی استاندار فارس بدین شرح است:
مردم نجیب، سرافراز و عزتمند استان فارس
صمیمانه ترین و صادقانه ترین سلام ها تقدیم شما باد که این روزها و در اندوه انبوه حاصل از ویرانی های سیل، همه رسانه های ایران و جهان را به مشاهده سیل دیگری دعوت کرده اید که ریشه در ادب و فرهنگ و تاریخ و نهاد پاک مردمان عزیز شیراز و فارس دارد.
سیل مهربانی و انسان دوستی و مهمان نوازی شما مردم مومن، فرهیخته و فرهنگ دوست فارس خبر اول این روزهای همه رسانه ها و گفت و شنودها است.
سیل ناگهانی شیراز اگرچه ویرانگر بود و کام شیرین بهارمان را تلخ کرد و شیراز عزیزمان را داغدار، اما سیل عواطف انسانی و مهربانی های تمام نشدنی مردم عزیز شیراز و فارس که همیشه به مهمان نوازی شهره بوده و هستند، مهم ترین پدیده ایست که این روزها در همه فضاهای حقیقی و مجازی جهان مخابره می شود تا تایید و تاکیدی باشد بر این باور عمیق که انسان دوستی، مهمان نوازی و مهربانی شناسه ها و شناسنامه های اصلی و همیشگی مردمان شیراز و فارس بوده و خواهد بود.
این روزها زنان و مردان، پیران و جوانان و خانواده های نجیب و فهیم شیراز و فارس اگر چه خود نگران آسیب های ناشی از ویرانگری سیل هستند، اما در پویشی سرشار از عطوفت و فرزانگی آن‌چنان دل به آیین همیشگی خویش یعنی مهربانی و مهمان نوازی داده اند که همگان را غرق در تحسین احسان خویش کرده اند.
اینجانب به عنوان خدمتگزار مردم در استان پهناور فارس، با عرض تسلیت مجدد به خانواده های جانباختگان حادثه سیل در شیراز، ضمن شکرگزاری از درگاه خداوند به پاس افتخار همراهیتان و در کمال سپاس از یکایک شما عزیزان، به نمایندگی از همه خدمتگزاران مردم استان اعلام می نمایم که همگی قدر فرصت خدمت به مردمی چنین شریف، نجیب و فهیم را می دانیم، خدمت به وجب به وجب این خاک آسمانی را بر خود واجب می دانیم و از هیچ جهادی برای آبادانی و اعتلای پایدار آن دریغ نخواهیم کرد. با آرزوی سلامتی و سربلندی همیشگی همه شما عزیزان .عنایت اله رحیمی - استاندار فارس
پیام های دیگری نیز از مسوولان و دوستداران فرهنگ و ادب برای تقدیر از مردم شیراز در روزهای اخیر منتشر شده است ، مهرورزی مردم شیراز در پنجم فروردین ماه را باید به زر و به آب طلا نوشت ، پنجم فروردین ماه را باید روز تعالی فرهنگ شیرازی ها نامگذاری کرد ، روزی که کودک شیرازی با یک بشقاب کلم پلو و سالاد شیرازی به میزبانی کودکان شمال و جنوب و غرب و شرق این میهن همیشه سرافراز رفت.
6113
گزارش از : نیکنام خشنودی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.