به گزارش خبرنگار ایرنا ، آمارهایی از خسارت های وارد شده به مناطق شهری و روستایی شیراز و روستاهای این شهرستان و حتی دیگر شهرها و روستاهای استان فارس اعلام شده و گفته می شود این برآوردهای اولیه از سوی بخشداران و دهیاران ارائه شده اما هنوز منابع رسمی آن را تایید نکرده اند.
بر اساس این آمارها که دراختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفت : سیلاب 5 فروردین در شیراز و دیگر شهرهای استان فارس به 3 هزار و 850 واحد شهری خسارت جزیی و به 289 واحد خسارت کلی وارد کرده است، خسارت های جزیی دراین برآوردها برای واحد هایی که نیاز به تعمیرات دارند و خسارت های کلی برای واحد هایی که باید از ابتدا تخریب و احداث شوند تعریف شده است.
همچنین بر اساس این آمارها در مناطق روستایی شهرستان شیراز و دیگر روستاهای استان فارس سیل به یک هزار و 850 واحد خسارت جزیی و به 450 واحد خسارت کلی وارد کرده است.
واحدهایی که در سیل پنجم و ششم فرودین ماه در شیراز خسارت دیده اند بر اثر جاری شدن سیلاب فرو ریخته اند، در برخی از منازل مسکونی نیز آب وارد خانه ها شده است، بیشترین خسارت به بافت مسکونی شیراز در منطقه شهرک سعدی شیراز ، بلوار هفت تنان ، منازل حاشیه دروازه قرآن و بلوار قرآن و خیابان های منشعب از آن بر جای مانده است.پ

** 19 فوتی در حادثه سیل شیراز، یک مفقود
منابع خبری از جان باختن 19 نفر در سیل شیراز خبر دادند ، یک منبع مطلع هم دراین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : مفقود شدن یک نفر هم دراین حادثه محرز است که تاکنون جسدی یا اطلاعی از این فرد به دست نیامده است، بنا بر این افزایش شمار کشته شدگان به 20 نفر دور از ذهن نیست.
پیکرهای چهار تن از هموطنان جانباخته در سیل پنجم فروردین شیراز برای خاکسپاری به زادگاه آنها در کرج و ساری منتقل شده است. پیکرهای چهار تن دیگر از جانباختگان این حادثه که اهل شهرستان مرودشت هستند نیز به این شهر واقع در 45 کیلومتری شمال شیراز انتقال یافت.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس هم به ایرنا گفت: در جریان وقوع سیل در شیراز به ویژه در دروازه قرآن و محله سعدی 107 نفر مصدوم شدند.
دکتر محمد جواد مرادیان افزود: تعداد قابل توجهی از این مصدومان به شکل سرپایی مداوا و تعدادی نیز برای ادامه درمان به بیمارستان های نمازی، شهید رجایی، شهید دستغیب و شهید فقیهی منتقل شدند.از مجموع مصدومان بستری شده در بیمارستان ها و مراکز درمانی شیراز هنوز 20 نفر بستری هستند.

**گمانه زنی ها در باره علت سیل
برخی اشخاص از مسدود بودن دالان های انتقال سیلاب از شمال دروازه قرآن به رودخانه خشک به عنوان عامل سیل در پنجم فروردین 98 شیراز یاد کردند.
این اظهار نظر در سخنان ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز به صورت غیر مستقیم بیان شد اما منابع رسمی و موثق هنوز آن را تایید یا تکذیب نکرده اند.
دستگاه قضایی تاکید کرده که با متخلفان احتمالی و مسببان سیل شیراز برخورد قاطع خواهد داشت.
مطالبی نیز به نقل از جعفر قادری نماینده و شهردار اسبق شیراز در فضای مجازی در باره علل سیل شیراز منتشر شده که هنوز از سوی او به صورت رسمی تایید یا تاکذیب نشده است.
در این مطلب به نقل از جعفر قادری آمده است : عدم مدیریت صحیح شهری باعث بروز سیلاب شیراز شده است .مسائلی که باعث بوجود آمدن سیلاب در شیراز شده، به عدم مدیریت صحیح شهری و نداشتن تجربه های مدیران مربوط است.
درادامه این مطلب می خوانیم : در ارتباط با سیلاب اخیر شیراز، با اشاره به عدم لایه روبی مسیر انتقال آب و دیگر مسائل مرتبط، علت اصلی را می توان عدم مدیریت صحیح شهری و نداشتن تجربه های مدیران مربوطه دانست.
این مطلب می افزاید : علت حادثه سیل شیراز نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارد. واقعیتی که هست، این است که در سال های 70 و 71، در زمان مدیریت مهندس عابدی و رجا در شهرداری شیراز ، برای عبور آب از حوزه اکبرآباد و زیباشهر و دروازه قرآن، دو خط لوله به قطر 2 متر کار گذاشته شد که آب را به رودخانه خشک منتقل کند.این استفاده از فضا ایجاب می کند که هرسال هم حوضچه آرامش مسیر آب و هم مسیر خط لوله لایه روبی شود و مراقبت های ویژه ای برای نریختن نخاله و آشغال در مسیر خط لوله صورت گیرد.
دراین مطلب به نقل از دکتر قادری شهردار اسبق شیراز گفته شده: به نظر می رسد که این مشکل به عدم لایه روبی و آشغال و نخاله ریزی منجر شده است. چون میزان بارندگی در طول بیست و هفت هشت سالی که از ساخت این مسیر می گذرد، زیاد نبوده است و تا به حال مشکل آنچنانی هم نداشته است. اگرچه با بارش های بیشتر، و پای کار بودن معاونت های مربوطه شهرداری، مشکلی بوجود نیامده است.
درادامه این مطلب آمده است: به نظر می رسد که در نگاه اول اشکال برمی گردد به عدم لایه روبی طول خط لوله و پاکسازی بستر رودخانه و حوضچه آرامش. در شورای شهر قبل طرحی به فراخور نیاز تصویب شده که در بالادست یک دریاچه مصنوعی درست شود که آبی که می آید، هم ذخیره شود و هم به یک محیط تفرجگاهی تبدیل شود و همچنین حوضچه آرامش باشد برای اینکه آب تمیز وارد خط لوله شود و امکان گرفتگی را بسیار محدود کند که این کار هم اتفاق نیفتاده است.
در این مطلب از قوه قضائیه خواسته شده که پیگیر موضوع باشد تا در صورت قصور و تخلف، با افراد خاطی برخورد قاطع شود و گفته شده شهری که نتواند برای 12 میلیمتر تاب آوری داشته باشد، چطور می تواند در جامعه، با ورودی آب بیشتر مقابله کند. این مطالبه مردم شیراز است که دستگاه قضا، بررسی کند قصور و تخلفات احتمالی را و با متخلفین برخورد کند.
در بخشی از این مطلب هم آمده است : این گله هم به مسئولین سیاسی در شهرداری وارد است که معاونت هایی که در شهرداری به کار گرفته شدند، تجربه کار شهرداری نداشتند، در صورتی که کسی که تجربه کار شهرداری داشته باشد، دقت می کند در زمان مناسب برای لایه روبی ها و مقابله با حوادث غیرمترقبه.
ما بارها به دوستان در شهرداری تذکر دادیم که شهرداری جای سیاسی کاری نیست.افرادی آمده اند برای پست هایی در شهرداری که حتی یک روز هم در شهرداری و در بحران های مختلف حضور نداشتند. به نظر می رسد که شهرداری و حتی شورای شهر که بعضا آشنا به مسائل شهری نیستند و توان مدیریت شهری و مقابله با بحران ها را ندارند، پست گرفتند.
امام جمعه شیراز که از منطقه سعدی در ششم فروردین 98 دیدن کرد در جلسه با علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن کشور و عنایت الله رحیمی استاندار فارس گفت:مسیل را گرفته اند و به ساختمان تبدیل کرده اند، چرا نباید سیل جاری شود؟ چرا شهرداری بلوار کشیده و مسیل را مسدود کرده است؟ آب بالا دست دروازه قرآن باید از کجا سر در بیاورد که سیل جاری نشود؟
آیت الله لطف الله دژکام بیان کرد:تونلی که شهرداری درمنطقه سعدی احداث کرده به رودخانه تبدیل شده است، این تونل هیچ راهی برای فرار آب ندارد، جایی که شهرداری می خواهد در آینده پارک بسازد، به ارتفاع 2 متر آب جمع شد، صحنه های بی ریخت در جریان سیل شیراز مشاهده کردم.
آیت الله دژکام گفت: باید ببینیم شهرداری چه بر سر مردم آورده است، وقتی خود شهرداری به حریم رودخانه خشک تجاوز کرده چه انتظاری از مردم داریم؟ من دو سه جا این تجاوز شهرداری به حریم را خودم دیده ام.
امام جمعه شیراز ادامه داد: در بازدیدها وارد یک کوچه با 4 متر گودی شدیم که بن بست بود و راه خروج آب نداشت، شهرداری پشت این کوچه 15 مغازه برای فروش ساخته است، آب این کوچه از کجا باید خارج شود؟ نمی شود بنشینیم و فقط نظاره کنیم، مردم حق دارند فحش بدهند و هر بدی به ما بگویند.

** گمانه هایی دیگر برای علت بروز سیل
سایت خبری آبان پرس نیز گمانه هایی درباره علت سیل شیراز مطرح کرده است ، این سایت و کانال تلگرامی در مطلبی با عنوان علت سیل غیرعادی شیراز چه بود؟ نوشته است : در خصوص سیل غیرعادی 5 فروردین 1398 شیراز گمانه زنی‌های مختلفی شده است . یکی از این گمانه زنی‌ها که جدی‌تر مطرح است این است که چندین کیلومتر مانده به دروازه قرآن شیراز و پشت […] از سال‌های قبل سیل بند خاکی وجود داشته است.
در برخی گمانه زنی‌ها آمده که به دنبال بارندگی و بالا آمدن آب در پشت سیل بند، این سیل بند باز شده و چون شیب منطقه به سمت دروازه قرآن و شهر شیراز است، در کمتر از 15 دقیقه حجم گسترده‌ای از سیلاب وارد شیراز شده. هنوز مشخص نیست که این سیل بند شکسته شده یا اینکه از سوی افرادی با هدف منحرف کردن سیلاب و جلوگیری از تخریب محوطه […] باز شده است.
سیل شیراز چندان عادی به نظر نمی‌رسد، چون همین امسال بارندگی‌های بسیار بیشتری در شیراز باریده بود اما سیل رخ نداد دیشب تا امروز صبح ( صبح سه شنبه 6 فروردین ) هم بارندگی گسترده‌ای در شیراز وجود داشت اما باز هم سیلی رخ نداد.
امید است که مسئولان مذکور این گمانه را در کنار سایر مواردی که گمانه زنی شده، به طور جدی مورد بررسی قرار دهند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.