مصیب امیری سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بناهای تاریخی به مرور زمان دچار فرسایش می شوند که در این میان، بارندگی ها به ویژه بارندگی شدید اخیر اثرگذار است.
وی گفت: آسیب های جزئی وارد شده به اماکن تاریخی میراث فرهنگی فارس در حال برآورد سطح آسیب و هزینه مرمت است تا پس از تامین اعتبار، فعالیت های مرمتی صورت گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: در روز سه شنبه ششم فروردین ماه جاری همه مکان های تاریخی استان فارس به جز آرامگاه هفت تنان که در مسیر سیلاب احتمالی قرار داشت، پذیرای بازدیدکنندگان بودند.
وی ادامه داد: مجموعه تاریخی نقش رستم در شهرستان مرودشت نیز روز سه شنبه با هدف ایمنی مجموعه به مدت یکساعت تعطیل شد تا آب های سطحی تخلیه شوند و پس از آن برای بازدید گردشگران بازگشایی شد.
امیری در پاسخ به پرسشی درباره تصاویر منتشر شده درباره در محاصره سیلاب قرار گرفتن آرامگاه سعدی گفت: این تصاویر مربوط به پشت آرامگاه است و از درب اصلی، مشکلی برای بازدید وجود ندارد و هم اینک این مجموعه میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان است.
وی ادامه داد: تنها مشکل کنونی در آرامگاه سعدی، قطعی برق در این مجموعه فرهنگی است که در پی قطعی برق محله سعدی صورت گرفته است و امیدوار هستیم قبل از تاریک شدن هوا، برق آرامگاه وصل شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در پاسخ به پرسشی درباره آبگرفتگی بازار وکیل در جریان بارندگی اخیر گفت: حمام و بازار وکیل از یادگاران دوره زندیه روز دوشنبه پنجم فروردین ماه دچار آبگرفتگی شدند که با تلاش صورت گرفته، آب های سطحی این اماکن تخلیه و این آثار مهیای حضور گردشگران شدند.
امیری با اشاره به قرار داشتن شماری از خانه های تاریخی شیراز در بافت قدیم این شهر گفت: کارشناسان میراث فرهنگی استان فارس از صبح سه شنبه در حال بازدید از این خانه های تاریخی و رصد هر گونه آسیب احتمالی هستند.
بارندگی شدید در استان فارس طی روزهای پنجم و ششم فروردین ماه جاری منجر به شکل گیری سیلاب در مناطق زیادی از شهر شیراز شد. سیل پنجم فروردین ماه در دروازه قرآن شیراز منجر به برخورد خودروهای در حال تردد در این مسیر و کشته شدن 18 نفر و مصدومیت شماری از هموطنان شد.
پیش از این،برخی کاربران در شبکه های اجتماعی با اشاره به حجم زیاد سیلاب در اطراف آثار تاریخی استان فارس، نسبت به احتمال تخریب این آثار ابراز نگرانی کرده بودند که مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس اطمینان داد، هیچ یک از آثار دچار تخریب کلی نشده است.
9873/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.