مجموعه حافظیه در دل کلانشهر شیراز پر بازدیدترین سایت فرهنگی- تاریخی کشور در سالیان اخیر بوده است که مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید با این حال این مجموعه نتوانسته در نیمه شب‌های نوروز مورد اقبال گردشگران و مسافران قرار گیرد و به همین دلیل ساعت بازدید از آن تا ساعت 2 نیمه شب محدود شد.
این مساله یعنی نبود بازدید کننده پس از ساعت یادهشده موجب شد طرح ارائه خدمات شبانه روزی در ایام نوروز 98 و در مجموعه حافظیه ملغی شود.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی این استان بطور میانگین کمتر از 200 نفر در ایام نوروز سال گذشته از ساعت 2 بامداد الی هشت صبح از مجموعه حافظیه بازدید کرده اند و اغلب این افراد نیز نه گردشگران و مسافران بلکه افراد هنجارشکنی بوده‌اند که موجبات بروز مشکلاتی در نیمه شب های نوروز سه سال گذشته در این مجموعه شدند.
این مسائل باعث شده مجموعه حافظیه بعد از سه سال ارائه خدمات شبانه روزی در نوروز 98 با تعطیلی در نیمه شب ها مواجه شود.

** شرم و طالبان
مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز در واکنش به محدودشدن زمان بازدید از آرامگاه حافظیه در نوروز امسال توییت کرد و نوشت: شرم کنید و به اندازه باز نگه داشتن حافظیه به مردم احترام بگذارید، بیشترش پیشکش.
وی در توییتی دیگر نوشته که حافظیه سال‌های گذشته، تعطیلات نوروز تا صبح باز بوده است. امسال از ساعت 24 کسی را راه نمی‌دهند و تا ساعت یک همه را بیرون می‌کنند. حافظیه در اختیار میراث فرهنگی است که نه توان حفظ آثار تاریخی را دارد و نه توان بازنگه داشتن یک مکان فرهنگی.
این عضو شورای شهر شیراز در یک توییت دیگر هم نوشت: این مکان‌های فرهنگی را به مردم بسپارید قول می‌دهیم بهتر از این نهادهای عریض و طویلِ بدون کارکرد، آن‌ها را اداره کنند.
مهدی حاجتی همچنین نوشته: پیشنهاد می‌کنم در گفت و گو با طالبان [گروه مسلح و افراط گرای مذهبی در افغانستان] ، از تجربیات آن‌ها در انهدام مجسمه‌های بودا در بامیان، استفاده کنید،چرا که پاک کردن صورت مساله ها، یگانه استراتژی نهادهای مسئول است.
اشاره حاجتی به مجسمه‌های تاریخی بودا در بامیان افغانستان است که سال 1379 از سوی طالبان هدف قرار گرفتند و تخریب شدند. پیشینه این مجسمه‌ها به قرون چهارم تا پنجم میلادی می‌رسید.

**واکنش دیگری از شورایی ها
نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز در دیدار عیدانه شهردار و مدیران شهرداری شیراز نیز گفت: ایجاد محدودیت شبانه در ایام نوروز برای آرامگاه حافظ اعتراض عمومی مسافران و شهروندان را به همراه داشته است.
ابراهیم صبوری با بیان اینکه این گونه اقدامات از کج سلیقگی مدیران میراث فرهنگی است، ادامه داد: ایام تعطیلات در نوروز محدود است و مسافران زیادی برای زیارت آرامگاه حافظ به شیراز می‌آیند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: برای اولین بار است که این محدودیت بازدید شبانه را ایجاد کرده و مانع بازدید شبانه مسافران از آرامگاه حافظ شده‌اند.
وی ادامه داد: این رفتار در شأن و جایگاه حافظ و شیراز نیست و باید به مدیران میراث فرهنگی تذکر جدی داد که مانع مردم نشوند.

**باز بودن شبانه حافظیه منطقی نیست
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حافظیه در نوروز سه سال گذشته شبانه روزی و 24 ساعته به گردشگران داخلی و خارجی خدمات ارائه می کرد.
مصیب امیری افزود: ارائه خدمات 24 ساعته طرحی بود که با هدف رونق گردشگری شبانه در مجموعه حافظیه در سه سال گذشته پایه ریزی شد و فلسفه آن بر این اساس بود که طول ساعات بازدید این محل افزوده شود تا مردم در طول روز به بازدید از سایر مجموعه های تاریخی و فرهنگی شیراز رفته و حافظیه به عنوان بازدیدی شبانه جایگزین شود.
وی ادامه داد: شخصا سال گذشته روز به روز تعداد بازدید کننده های شبانه حافظیه را آمار گیری کردم بگونه ای که در ساعت دو بامداد الی هشت صبح نوروز 97 بین 150 الی 200نفر از حافظیه بازدید کرده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس اظهار داشت: بطور میانگین آمار بازدید کننده های نوروزی مجموعه حافظیه از هشت صبح الی یک بامداد بین 25 تا 28 هزار نفر بوده است.
وی با بیان اینکه به طور میانگین در 16 ساعت از هر یک از روزهای نوروز 97 حدود 28 هزار نفر و از 2 بامداد الی هشت صبح این ایام بین 150 تا 200 نفراز مجموعه حافظیه بازدید کرده اند،گفت: برای حدود 200 نفر بازدید کننده بین ساعت 2 بامداد الی هشت صبح باید یک شیفت کاری و حدود 50 نفر پرسنل اعم از نگهبان،محافظ ،بلیت فروش و ... در این محل مستقر شود که این مساله به هیچ وجه توجیه منطقی ندارد.
امیری با اشاره به اینکه ایده خدمات دهی 24 ساعته در سه سال گذشته حافظیه به دلیل رفاه حال گردشگران و مسافرین در ایام نوروز پیاده سازی شده بود،اظهار داشت: براساس اطلاعات موثق حدود 200 نفربازدید کننده ای که دربین ساعت 2 بامداد الی هشت صبح مجموعه حافظیه، عموما مسافر و گردشگر نبوده و عملا طرح شبانه روزی کردن خدمات حافظیه در ایام نوروز نه تنها به اهداف اصلی مورد نظر دست نیافته، بلکه موجب بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی نیز شده بود.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ادامه گفت: ارائه خدمات 24 ساعته در یک مجموعه مستلزم خدمات جانبی است و تنها بازگشایی شبانه حافظیه هیچ کمکی به اقتصاد و رونق شیراز نخواهد کرد.
امیری بیان کرد: در ایام نوروز 98 ساعت 2 بامداد تا هشت صبح نیز عده ای نیروی خدماتی در مجموعه حافظیه مشغول پاکسازی محوطه و بهسازی فضای سبز و آماده نمودن محوطه برای بازدید روز بعد هستند تا مجموعه بتواند خدمات مناسبی به گردشگران و میهمانان ارائه دهد.

**یک ساعت اضافه تر
وی عنوان کرد: علیرغم اینکه ساعت رسمی اتمام کار حافظیه در نوروز امسال ساعت یک بامداد بوده اما از شب گذشته این زمان به ساعت دو بامداد افزایش داده شده است.
او اضافه کرد: میراث فرهنگی استان فارس تنها به یک مجموعه حافظیه خلاصه نمی شود و ده ها بنای تاریخی ارزشمند دیگر نظیر حافظیه در همین شهر شیراز وجود دارد که به نحوی ساعات بازدید آنها اضافه شده است تا میهمانان بتوانند برای بازدید برنامه ریزی کنند.
9873 / 1876
گزارش از محمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.