زمان اندکی تا نوروز باستانی باقی مانده و تب و تاب پایان سال مانند سالیان گذشته ، نوید سرزندگی دوباره طبیعت را می دهد.
با نزدیک شدن به روزهای آخر سال و چهارشنبه سوری، واژه‌هایی مانند ترقه، اکلیل سرنج و نارنجک بیشتر دیده و صداهای مهیب و وحشتناک نیز رفته رفته بیشتر شنیده می شود و متاسفانه سالهای سال است که این موارد رنگ زیبای شب عید را که از کودکی خاطرات شیرینی را در ذهنمان تداعی می کند گرفته و جای آن را با بوی دود و سوختگی عوض کرده است.
چهارشنبه سوری خاطرات سالهای نه چندان دوری را تداعی می‌کند که خانواده ها دور هم جمع می شوند و آتشی برمی افروختند که تنها گرمابخش دلهایشان بود و دامان کسی را نمی سوزاند.
خانواده‌ها دور آتش جمع می شدند تا زردی شان را به آتش سپرده و سرخی آتش را جذب و در وجودشان حل کنند اما متاسفانه در سالهای اخیر برخی افراد این آتش را به دامان خانواده ها انداخته و مصیبت و بلا را در آستانه سال جدید به هم نوعان خود می بخشند.
چهارشنبه‌ سوری یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که در غروبِ سه‌شنبه، شبِ پیش از آخرین چهارشنبهٔ ماه اسفند برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش ویژگی اصلی این شب است.
این جشن اولین جشن از مجموعهٔ جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به ‌صورت جمعی در فضای باز درون و بیرون از خانه برگزار می‌شود.
**جرات نداریم از منزل خارج شویم
یکی از شهروندان شیرازی با گوشزد کردن خطرات بیرون آمدن از خانه در چهارشنبه سوری به خبرنگار ایرنا می گوید: در سالهای اخیر جرات بیرون آمدن از خانه را در چهارشنبه سوری ندارم و ترجیح می دهم با خانواده خود در منزل بمانم.
کامبیز ناصری چهار فرزند جوان دارد و در بعضی موارد فرزندانش اصرار به بیرون رفتن از منزل در چهارشنبه سوری دارند ، او استرس زیادی را به همراه همسرش تحمل می کند تا بچه هایش به منزل بازگردند چون این احتمال وجود دارد که صدمه ببینند.
**چهارشنبه سوری، خودپسندی و شیطنت خطرناک
سمیرا هادی زاده، یکی از شهروندان شیرازی است که 27 سال سن دارد و می گوید: تنها از چهارشنبه سوری دوران کودکی خاطرات شیرینی دارد زیرا در سالهای اخیر این روز تنها یادآور درد و رنج ناشی از شیطنت بعضی افراد خودپسند برای او بوده است.
او معتقد است: باید بررسی صورت بگیرد که چرا برخی افراد در سالیان اخیر این سنت زیبای ایرانی را به این حال و روز انداخته اند تا جایی که اکنون بسیاری از فرا رسیدن چهارشنبه سوری واهمه دارند.
هادی‌زاده می گوید: جدا از مساله چهارشنبه سوری رفتار عموم مردم ایران نسبت به گذشته تغییر کرده و شاید در مواردی نیز خشن تر شده است و این وضعیت در قشر جوان بیشتر دیده می شود و در هر فرصتی که برایشان ایجاد شود رفتار خشن و هنجارشکنانه ای از خود بروز می دهند.
**فرهنگ سازی از مدارس
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این سازمان در آستانه چهارشنبه سوری کلاس های آموزشی ویژه ای در مدارس سطح شیراز با همکاری و هماهنگی آموزش و پرورش خصوصا برای نوجوانان در معرض خطر برگزار کرده است.
محمدهادی قانع افزود: همایشی نیز به همین منظور هفته گذشته در تالار آزادی جهت آشنایی دانش آموزان با موارد ایمنی که باید در چهارشنبه آخر سال رعایت کنند دایر شده است.
**نه به چهارشنبه سوری خطرناک
وی از راه اندازی پویشی با عنوان نه به چهارشنبه سوری خطرناک در سطح شهر شیراز خبرداد و گفت: این پویش برای کاهش سوانح چهارشنبه آخر سال تشکیل شده تا مردم هوشیار شده و با پیوستن به آن یاری گر آتش نشانان در چهارشنبه آخر سال باشند و همچنین شهروندان با پیوستن به این پویش این عهد مشترک را ببندند که در چهارشنبه آخر سال رفتار پرخطری از خود بروز ندهند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز بیان کرد: شهروندان می توانند از طریق شبکه مجازی اینستاگرام با استفاده از هشتگ نه به چهارشنبه سوری خطرناک به این پویش بپیوندند و یا وارد کانال اینستاگرام آتش نشانی شیراز به نشانی شیراز125 شده و اطلاعات این پویش را دریافت کنند.
**اصناف دقت کنند!
قانع ادامه داد: مکاتبات خاصی نیز با اتاق اصناف انجام شده که مراکز و واحدهای صنفی پرخطری نظیر عطاری ها و رنگ فروشی ها که اقلام مورد نیاز ساخت ترقه از جمله اکلیل و سرنج به فروش می رسانند در آستانه چهارشنبه سوری به هیچ عنوان اقدام به فروش این محصولات نکنند.
وی اضافه کرد: همچنین به اتحادیه لاستیک فروشان و تعمیرکاران خودرو نیز ابلاغ شده که لاستیک های کارکرده ای که روزانه در مقابل مغازه یا تعمیرگاهها گذاشته و یا نگهداری می شود در این ایام جمع آوری شود.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز ضمن اشاره به هماهنگی با شهرداری مناطق شیراز برای هرس درختان و ایمن سازی سطل های زباله در روزهای پایانی سال 97،افزود: ماموران آتش نشانی شیراز نیز آموزش لازم را دیده و تهمیدات لازم نیز اندیشیده شده که ماموران آتش نشانی در نقاط پرتردد حضور نامحسوس داشته باشند.
وی عنوان کرد: امیدوارم امسال نیز شیراز مانند سالهای گذشته یکی از شهرهای ایمن کشور در چهارشنبه سوری پایان سال باشد و همچنین رسانه ها و جراید نیز در حوزه آگاه سازی و فرهنگ سازی جامعه در این روزهای باقی مانده تا چهارشنبه تلاش کنند تا یک روز مانده به تحویل سال شاهد حوادث ناگواری نباشیم و شهروندان سال 98 را با خوشحالی جشن گرفته و همه با شادی وارد سال 98 شوند.
**عملیات آتش نشانی رو به افزایش
قانع در بخش دیگری از صحبتهای خود آماری از اقدامات،سوانح ،مصدومین ناشی از مواد آتش زا در چهارشنبه سوری سالهای گذشته ارائه کرد و گفت: تعداد کل ماموریتهای انجام شده آتش نشانی شیراز در چهارشنبه سوری سالهای 94، 95 و 96 به ترتیب 61 ،63 و 68 مورد بوده که در طول سه سال گذشته روند صعودی را نشان می دهد و همچنین تعداد کل آتش سوزی های چهارشنبه سوری سه سال گذشته نیز به ترتیب 23 ،14 و 32 مورد بوده است.
وی با بیان اینکه تعداد کل امدادهای انجام شده در چهارشنبه سوری سه سال گذشته به ترتیب 11 ،15 و هفت مورد بوده ،اظهار داشت: تعداد مصدومان ناشی از مواد آتش زا در چهارشنبه سوری سال 94 هشت نفر، سال 95 دو نفر و سال 96 نیز چهار نفر بوده است و خوشبختانه طی این سه سال فوتی ناشی از سوختگی چهارشنبه سوری در شیراز رخ نداده است.
وی در پایان آماری از تعداد تماس با مرکز فرماندهی سازمان آتش نشانی شیراز در چهارشنبه سوری سه سال گذشته ارائه کرد و گفت: هزار و 143 تماس در چهارشنبه سوری سال 94 ، 967 تماس در زمان مشابه سال 95 و هزار و 337 تماس در چهارشنبه سوری سال گذشته در سازمان آتش نشانی شیراز ثبت شده است.
** آماده‌باش 150 پایگاه اورژانس فارس برای چهارشنبه سوری
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت:‌آمادگی برای خدمات رسانی به حادثه ‌دیدگان حوادث چهارشنبه ‌سوری داریم و 150 پایگاه اورژانس در آماده باش هستند.
دکتر محمد جواد مرادیان افزود: این پایگاه‌ها به صورت 24 ساعته فعال است و پایگاه‌های اورژانس در سه شنبه شب (شب چهارشنبه سوری) طبق روال سال‌های گذشته آماده خدمات‌رسانی به مصدومان ناشی از حوادث احتمالی هستند.
سرپرست اورژانس فارس با بیان اینکه برخی نقاط استقرار خودرو اورژانس بصورت سیار است، گفت: خودروهای اورژانس 115 استان فارس بر اساس حوادث احتمالی و درخواست‌های امدادی به محل حادثه اعزام می‌شوند.
مرادیان ادامه داد: 50 دستگاه آمبولانس،چهار موتورلانس و سه دستگاه اتوبوس آمبولانس برای پوشش چهارشنبه آخر سال در مناطق پر رفت و آمد و پر حادثه و مبادی خروجی شهر شیراز در حالت آماده باش قرار دارند.
سرپرست اورژانس فارس با اشاره به اینکه بیشترین قربانیان در حوادث شب چهارشنبه سوری گروه سنی نوجوانان هستند، اظهار کرد: بخش زیادی از صدمات ناشی از این حوادث مربوط به صورت و چشم است.
مرادیان ادامه داد: خدمات مربوط به سوختگی در شب چهارشنبه سوری در بیمارستان امیر المومنین (ع) در ورودی شهر صدار ارائه می‌شود.
وی همچنین بیان کرد: برای ارائه خدمات سوانح و تصادفات در چهارشنبه سوری نیز بیمارستان‌های شهید رجائی، نمازی و شهید بهشتی شیراز در حالت آماده باش خواهند بود و این خدمات را ارائه خواهند داد.
سرپرست اورژانس فارس افزود: از مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان در خواست می‌شود که نکات ایمنی را رعایت کنند تا با مشکلات و حوادث مواجه نشوند.
مرادیان با بیان اینکه والدین نقش مهمی در پیشگیری از حوادث دارند گفت: آنان با نظارت مستقیم بر نوجوانان هم در حین خرید وسایل کم خطر و هم در زمان استفاده از مواد آتش زا، می‌توانند تا حد زیادی از بروز حوادث احتمالی بکاهند و کودکان و نوجوانان خود را از خطرات و پیامد‌های بازی کردن با آتش، ترقه و مواد آتش زا آگاه کنند.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس گفت:‌ در نوروز گذشته در استان فارس، 405 مورد ماموریت توسط اورژانس 115 فارس انجام شد.
با فرهنگ‌سازی و اقدامات پیشگیرانه انجام شده این امیدواری وجود دارد که خانواده ای نباشد که با کامی تلخ از چهارشنبه سوری سال 97 وارد سال 98 شود.
9873/ 6113
گزارش از محمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.