رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز گفت: به دلیل کاهش ارزش پول ایران، افرادى از کشورهایى مانند پاکستان،عراق و افغانستان به ایران و بخصوص استان فارس آمده و محصولات و میوه‌هاى استان را خریدارى و به کشورهاى خود صادر مى‌کنند.

جواد عدلو در گفت‌و گو با ایلنا با بیان اینکه میوه به اندازه کافى در بازار وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه میوه بعضى از استان‌هاى کشور از استان فارس تامین مى‌شود، بنابراین در حال حاضر قیمت میوه در شیراز به صورت روزانه و بر اساس فاکتور تعیین مى شود.

وی افزود: مسئولان جهاد کشاورزى، سازمان صمت استان جلسه‌اى را با هدف کنترل قیمت میوه در نوروز، برگزار کردند و در تلاشند میوه‌هاى نوروز را با قیمتى مناسب در خدمت مردم و شهروندان قرار دهند.

عدلو با بیان اینکه قیمت میوه در شیراز و استان فارس نسبت به شهرستان‌هاى دیگر منطقى تر و ارزان‌تر است، ادامه داد: به دلیل اینکه فارس تامین کننده مرکبات جنوب کشور است، قیمت این محصولات در استان گران نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز تصریح کرد: کاهش قدرت خرید مردم سبب شده که نوسان قیمت در بازار میوه از بین برود، اما در هر حال میوه استان تامین مى شود.

وى خاطر نشان کرد: زمانى که قیمت میوه‌ها به صورت شناور باشد نرخ میوه بر اساس بازار عرضه و تقاضا تعیین مى‌شود، بنابراین در جهت کنترل قیمت‌ها نرخ میوه در شیراز آزاد است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر باغداران استان بهترین میوه‌هاى خود را وارد بازار نمى کنند، گفت:  باغداران استان به این دلیل که بتوانند محصولات خود را بهتر بفروشند قصد دارند که میوه‌هاى درجه یک خود را در نوروز روانه وارد بازار کنند.

وى بیان کرد: در جلسه‌اى که سازمان صمت، با اصناف و تعزیرات برگزار کرد مقرر شد که مغازه‌هاى گران‌فروش را در اسرع وقت پلمپ کنند.

عدلو با بیان اینکه بى‌شک قیمت میوه در ایام نوروز گران مى‌شود، افزود: به دلیل وارد کردن میوه‌هاى مرغوب‌تر و با کیفیت تر، قیمت میوه‌هاى شب عید افزایش پیدا مى‌کنند.

عدلو معتقد است: مغازه داران و باغداران تاثیر زیادى در افزایش قیمت میوه ها ندارند، در این باره افزود: به دلیل افزایش هزینه هایى مانند دستمزد کارگر، حمل و نقل و ... براى باغداران، قیمت میوه در نوروز افزایش پیدا مى کند.در حال حاضر مغازه داران براى اینکه بتوانند امرار و معاش کنند محصولاتشان را با سود ناچیز در اختیار مردم قرار مى دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز گفت: دولت به این دلیل که ارز به داخل کشور وارد شود، اقدام به آزاد گذاشتن مرزها کرده است و این در حالى است که در شرایط فعلى جلوگیرى از خروج میوه به دیگر کشورها امرى دشوار و سخت است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز به افزایش قیمت میوه در سال جارى اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاهد افزایش 30 الى 40 درصدى قیمت میوه در استان فارس و شهر شیراز هستیم و عدم استقبال مردم از محصولاتى مانند پرتقال و نارنگى سبب شده که افزایش قیمت در بیشتر میوه‌ها وجود داشته باشد.

عدلو با بیان اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، ادامه داد: عدم همخوانى خرج و دخل خانواده سبب شده که شاهد کسادى بى سابقه‌اى در بازار میوه باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.