وزیر صمت از صادرات ۸ میلیاردی در حوزه معادن خبر داد و گفت: امروز ارزش معدنی ایران ۲۰ میلیارد دلار است و افزایش عوارض خام‌فروشی یکی از اقدامات برای توسعه صنایع معدنی است.

به گزارش ایلنا ظهر امروز دوشنبه -13 اسفندماه- رضا رحمانی در جمع فعالان اقتصادی خرامه با اشاره به اینکه امروز هر 3 طرحی که در استان فارس عملیات اجرایی آنها آغاز شد در حوزه معدن و صنایع معدنی بوده است، اظهار داشت: امسال و به ویژه سال‌های آینده دولت توسعه صنایع معدنی و معدن را جزء اولویت‌های خود قرار داده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشور در حوزه معادن گفت: در کشور ایران همه منابع معدنی وجود دارد، تنها باید همت کنیم و این منابع را استخراج و بهره‌برداری کنیم و امروز یک نهضت و انقلاب معدنی در کشور شکل گرفته که اقدامات خوبی هم انجام شده است. 

وزیر صمت با اشاره به تدوین نقشه راه معدن در کشور افزود: یکی از  اقدامات خوبی که انجام شده، ایجاد و تدوین نقشه راه معدن است که در سال گذشته با همت کمیسیون صنایع، دانشگاهیان، تشکل‌ها و معدن‌کاران یک کار کارشناسی کامل انجام شد و برای نخستین بار نقشه راه معدن ابلاغ شده است. 

رحمانی از صادرات 8 میلیاردی در حوزه معادن خبر داد و بیان کرد: امروز ارزش معدنی ایران 20 میلیارد دلاری است که  ظرفیت کمی نیست و برای آینده کشور یکی از موتورهای محرک است.

وی با بیان اینکه در حوزه معدن هر اقدامی و سرمایه‌گذاری مورد حمایت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های کوچک در امر معدن مورد حمایت قرار می‌گیرد و امسال جزء برنامه‌ها است و برای این امور باید ابتدا به امر بازاریابی و فروش توجه شود. 

 وزیر صمت با بیان اینکه سیاست در اجرای معادن اولویت با منطقه است، خاطرنشان کرد: جذب نیرو، تدارکات، گردش مالی، خدمات فنی و حمل و نقل باید به شکل یک زنجیره در همان منطقه شکل بگیرد تا هم شهرستان از محرومیت خارج شود و اگر این امر رخ دهد مهاجرت نیز معکوس می‌شود. 

رحمانی با اشاره به اینکه صنایع در همه جای کشور فعال شده و با وجود همه مشکلات رونق گرفته است، تصریح کرد: امروز فضا آماده شده و یکی از اقدامات منع خام فروشی است اگر امسال عوارض خام‌فروشی 5 درصد بوده است، سال بعد 8 درصد و سال بعد از آن بیشتر می‌شود همچنین معافیت از عوارض برای صادرات خام برداشته می‌شود. 

وزیر صمت با بیان اینکه اهداف بلند مدت برای ارتقای صنعت دیده شده است، گفت: یک پروژه بزرگ به نام تکمیل زنجیره فلزات اعم از فولاد، آلومینیوم و مس داریم که براساس برنامه جلو می‌رود و با این روند توسعه صنایع نسبت به پیش از انقلاب تقریبا 100 برابر شده است. 

وی با اشاره به اینکه توسعه صنایع پیش از این متوازن نبود و امروز به توازن رسیده است، افزود: در گذشته به دلیل عدم توازن مجبور به خام فروشی بودیم اما امروز هر چه جلوتر می‌رویم این روند توسعه کاملتر شده است و این موضوع منحصر به چند نفر معدود نیست بلکه به دلیل حرکت 80 میلیون ایرانی است. 

رحمانی با بیان اینکه نباید مردم را ناامید کرد و باید از تولید حمایت کنیم، گفت: تهاجم اقتصادی و تحریم به دنبال این است که تولید را تحت تاثیر قرار دهند و تعطیلی واحدهای تولیدی را دنبال کنند که مشابه جنگ نظامی است.  

وزیر صمت بیان کرد: از مسئولان استان می‌خواهم که پروژه‌های نیمه تمام 60 درصدی را در اولویت قرار دهند و از تولید حمایت کنند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.