فوتبال فارس چند سالی است که بیمار است و برای شفای عاجل این رشته پرطرفدارهنوز نسخه شفا بخشی پیچیده نشده و دلسوزان این رشته ورزشی را خانه نشین کرده اند تا فوتبال فارس به این حال روز که در تاریخ سابقه نداشته، بیفتد.
عدم نظارت دقیق بر باشگاه و مدارس فوتبال، فرو پاشی تیم های پایه در لیگ برتر، بی کیفت بودن مدارس فوتبال، کمبود افراد دلسوز، پیشکسوت، کارنامه دار، جوان و متخصص در فوتبال فارس، سقوط بی سابقه فوتسال، نابودی تیم فوتبال ساحلی و نداشتن یک تیم در لیگ برتر از جمله مشکلات این رشته پر طرفدار در فارس است.
همچنین، وجود دلال ها، افزایش بی رویه تیم ها، نداشتن بازیکن ملی پوش در تمام رده های سنی، عدم پاسخگویی و شفاف سازی مسئولان فوتبال فارس از دیگرمشکلاتی است که بارها کارشناسان فوتبال به آن اشاره کرده اند، اما تغییری حاصل نشده است.

** انتقاد کردم خانه نشین شدم
اصغر اکبری مربی با سابقه فوتبال فارس با بیان اینکه انتقاد کردم ، خانه نشین شدم ، اظهار داشت: متاسفانه در فارس کسی که انتقاد سازنده می کند باید خانه نشین شود و بر این باورم که استعداد در فوتبال فارس زیاد است.
وی افزود: هم اینک در فوتبال فارس کار سلیقه ای عمل می شود و آقایان برای یکبار هم که شده بیایند به فوتبال پایه اهمیت دهند تا از استعداد های خودمان در لیگ های کشوری استفاده کنیم و نتیجه مطلوب آن هم حد اکثر 2 یا سه سال جواب می دهد.
بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: در گذشته نه چندان دور باشگاه هایی همچون برق، فجر و مرصاد شیراز با استفاده از نیروهای همین استان، با کمترین امکانات درسطح اول فوتبال کشور آقایی می کردند، چرا که هر سه باشگاه به فوتبال پایه اهمیت می دادند.

** شورای عالی ورزش فارس برای فوتبال جلسه تشکیل دهد
اکبری گفت: شورای عالی ورزش فارس که ریاست آن را استاندار این استان به عهده دارد، به عنوان مرجع تصمیم گیرنده در ورزش جلسه ای تشکیل دهد و به معضلات فوتبال فارس بپردازد.
بازیکن سابق تیم برق شیراز افزود: طبق قانون،هیات فوتبال نمی تواند برای باشگاه ها تعیین تکلیف کند اما می توانند با تشکیل کمیته های فنی قوی براساس شرح وظایف هیات ، نظارت مستقیم بر باشگاه ها داشته باشند و از آنها بخواهند به تیم های پایه اهمیت دهند، همین چیزی که هم اکنون حلقه مفقود شده فوتبال فارس است.
اکبری با اشاره به اینکه در فارس براحتی می توان استعداد ها را شناسایی کرد، بیان داشت: پیشنهاد می شود فوتبال استان فارس را به چهارمنطقه تقسیم و در هر منطقه از مربیانی که همگی سرمایه این استان هستند، استفاده کنند که نتیجه خواهند گرفت.

** کارگروه تشکیل شود/ شورای عالی ورزش رسیدگی کند
مجید توتونچی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران که چندین مدرک مربیگری بین المللی دارد و ناظرمدارس فوتبال است، گفت: فوتبال فارس مشکلات ریشه ای بسیاری دارد و بهتر است کارگروهی تشکیل شود و پس از بررسی مشکلات در قالب یک طرح در جلسه آینده شورای عالی ورزش استان فارس مطرح شود و به تصویب برسد.
این پیشکسوت فوتبال کشور با انتقاد از خانه نشین شدن دلسوزان و پیشکسوتان فوتبال در فارس اظهار داشت: اگر حرف بزنیم می گویند شما در خارج کشور حضور داشتید و بروید در خانه بنشینید.
بازیکن سابق تیم های برق شیراز و ذوب آهن اصفهان در جام تخت جمشید، گفت : مگر برای خوش گذرانی به خارج از کشور رفته بودم، طی این سال ها که در کشور امارات حضور داشتم در کنار تیم های فوتبال این کشور فعالیت می کردم.
وی اضافه کرد: چندین مدرک دارم و کلاس بین المللی در اروپا دیده ام و هیچ ادعایی هم ندارم و تنها می خواهم تجربه خود را در اختیار جوانان استانم قرار دهم.
توتونچی افزود: مگر افشین قطبی و محمد تقوی که مربیان خوبی هستند در خارج از کشور زندگی نمی کنند؟ پس چگونه است که آنها در ایران فعالیت می کنند اما به من اجازه نمی دهند به جوانان خدمت کنم.

** مدارس فوتبال فارس کیفیت ندارد
وی ادامه داد: سه سال است به عنوان ناظر بر مدارس فوتبال و باشگاه ها با حکم اداره کل ورزش و جوانان فارس، فعالیت دارم و اصلی ترین مشکلی که وجود دارد این است که اکثر مدارس فوتبال هم از نظر فنی و هم از تجیهزات به ویژه زمین غیر استاندارد، کیفیت ندارند.
توتونچی گفت: بسیاری از مدارس و باشگاه ها مجوز کمیسیون ماده پنج تاسیس باشگاه را ندارند اما همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند در صورتی که تا زمانی که مجوز تاسیس باشگاه صادر نشده نباید فعالیت کنند و مجوز باشگاه ها هم باید سالانه تمدید شود واگر مشکلی وجود داشته باشد از فعالیت آنها جلوگیری شود.
وی گفت: درحین بازرسی از مدارس فوتبال رفتاری از مربیان دیده ام که در شان ورزش نیست ، اگر 10 باشگاه و مدرسه فوتبال با کیفیت در فارس داشته باشیم بهتر از آن است که 40 مدرسه فوتبال بی کیفیت وجود داشته باشد.
این پیشکسوت فوتبال افزود : هم اینک در اکثر مدارس فوتبال در زمین های غیر استاندارد، کوچک و بدون امکانات حدود 60 بازیکن در یک فضای محدود فعالیت می کنند.
توتونچی اضافه کرد: نتیجه گزارش بازرسی ازباشگاه ها و مدارس فوتبال را به اداره کل ورزش و جوانان فارس داده ام اما تغییری در رفع اشکال های موجود حاصل نشده است.

** ورزشگاه شهید دستغیب جوابگوی علاقه مندان نیست
رئیس هیات فوتبال شیراز با اشاره به اینکه ورزشگاه شهید دستغیب شیراز جوابگوی علاقه مندان به فوتبال نیست، افزود: زمین دستغیب تنها زمین فوتبال در شیراز است که به طور متوسط ماهیانه 800 بازی در آن برگزار می شود.
کاووس عباسی در مصاحبه با ایرنا ادامه داد: قرار بود زمین فوتبال بعثت شیراز بازسازی شود که تا بحال محقق نشده و اگر این کار صورت گیرد ورزشگاه شهید دستغیب متحمل این همه فشار برای مسابقه و تمرین تیم ها نمی شود.
وی گفت: هم اینک که استاندار فارس اهل این استان است بهترین فرصت برای فوتبال فراهم شده تا به وضعیت نه چندان مطلوب آن رسیدگی شود به همین منظور پیشنهاد می شود جلسه آینده شورای عالی ورزش فارس اختصاص به فوتبال داده شود.
عباسی با انتقاد از شورای شهر شیراز گفت: چگونه این شورا هزینه های بسیار سنگینی را بابت سمینارهای بی ارزش و بدون خروجی، متقبل می شود اما حاضر نیست به تیم های فوتبال فارس کمک کند تا به لیگ برتر صعود کنند و موجب شادی علاقه مندان شود؟
رئیس هیات فوتبال شیراز اضافه کرد: شهرداری بسیاری ازکلان شهرها و حتی استان های کم برخوردار از تیم های ورزشی شهرشان حمایت می کند اما در شیراز این اتفاق نمی افتد و از استاندار فارس می خواهیم از شهرداری و شورای اسلامی بخواهد که از تیم های ورزشی فارس حمایت کنند.
عباسی افزود:بسیاری از مشکلات فوتبال شیراز و حاشیه های آن و وجود دلال ها را به اداره کل ورزش و جوانان فارس گزارش کرده ام و آنها باید پاسخگوی این گزارش ها باشند.
شورای عالی ورزش فارس به ریاست استاندار و دبیری مدیر کل ورزش و جوانان فارس به صورت مقطعی و در عرض سال شاید دو یا سه بار برگزار شود در صورتی که اگر هر ماه یک بار برگزارشود، خروجی و نتیجه بهتری خواهد داشت.
7368 /1876
گزارش از حمید رضا خلیقی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.