این نمایش قرار است از پنجشنبه 9 بهمن 97 در تالار شمس استهبان به روی صحنه برود و علاقه مندان به تئاتر می توانند این نمایش را برای نخستین بار از نزدیک مشاهده کنند.
جواد عاجلی کارگردان این نمایش چهارشنبه به ایرنا گفت: این نمایشنامه را ناصر حبیبیان نوشته است و با استفاده از آیین سنتی چک چکو اجرا می شود و علاوه بر اینکه تجسم بارزی از فرهنگ بومی استهبان است می تواند این سنت کهن را به زبانی قابل فهم به نسل امروز معرفی کند.
این کارگردان استهبانی افزود: نمایش هزار شلاق در دی ماه 97 به عنوان تنها نماینده استان فارس به جشنواره منطقه ای ارغون بهبهان خوزستان راه یافت و جایزه سوم بازیگری مرد را از آن خود کرد.
عاجلی گفت: نمایش هزار شلاق در سال 96 نیز توانست در جشنواره استانی تئاتر پسامهر فسا صاحب چندین عنوان برتر شود که در نوع خود بسیار با اهمیت است.
وی ادامه داد: شهرستان استهبان از ظرفیت مناسبی در حوزه نمایش برخوردار است و در سال های اخیر حضور موفقی در جشنواره های مختلف داشته است، اما آنگونه که شایسته است از هنرمندان این شهرستان حمایتی صورت نگرفته که به هیچ وجه درخور هنرمندان این شهرستان نیست.
او از متولیان فرهنگی کشور درخواست کرد حامی هنرمندان شهرستانی باشند و وعده هایشان را در عمل تحقق بخشند.
آیین چک چکو به یاد قیام امام حسین(ع) در استهبان برگزار می شود که در این آیین دسته عزاداران با لباس های سیاه و شال های سبز در یک دایره حلقه می زنند و در فاصله یک قدم می گردند و در دست هایشان چوب های کوچکی می گیرند.
سیاه پوشان چوب ها را به بالای سر می برند و بر هم می سایند که صدای چک چک چوب ها با صدای مرثیه خوان درهم می پیچد. آیین نمایشی چک چکو هر ساله در استهبان فارس در ظهر عاشورا بر پا می شود.
این آیین شکلی نمادین از اتفاقاتی است که پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین برپا می شود.
مردم استهبان معتقدند پس از شهادت امام حسین، لشکریان یزید به دستور شمر اسب هایشان رابر جنازه شهدای کربلا می تازند و این صدای چک چک یاد آور سم کوبی اسبان اشقیا بر بدن های مطهر اولیا است.
استهبان در 160 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.
7375/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.