به گزارش خبرنگار ایرنا داریوش مختاری، یکشنبه در همایش گرامیداشت روز مهندس در شیراز، افزود: باغ های شیراز حق تنفس همه شهروندان این شهر محسوب می شوند و تغییر کاربری حتی یک متر از این باغ ها قابل گذشت نیست.
وی، با بیان اینکه برای حفظ باغ های شیراز باید باغداران را در تصمیم سازی ها دخالت داد، اظهار داشت: در سال 81 حدود 29 باغ تاریخی در شیراز وجود داشت که در سال 94 اثری از آنها نبود و متاسفانه تمام این باغ ها به ساختمان و برج تبدیل شده و مساحت باغ های شیراز ظرف این سال‌ها از بیش از سه هزار هکتار به کمتر از یک هزار هکتار رسیده است.
مختاری ادامه داد: شدت ساخت و ساز در شیراز به اندازه ای زیاد است که ساعت به ساعت از مساحت باغ‌های این شهر کاسته می‌شود.
وی اضافه کرد: با وجود تلاش‌هایی که در سال های اخیر برای حفظ باغ های شیراز انجام شده اما همچنان مشکلاتی در این مورد وجود دارد و متاسفانه همچنان به صورت شبانه در باغ های شیراز ساخت و ساز انجام می شود.
مدیر مسئول فصلنامه مدیریت آب گفت: تخریب باغ‌های گروه یک شیراز به بهانه ساخت مراکز درمانی، بیمارستان و حتی موزه انجام می شود که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست چون این کار ضد سلامتی جسمی جامعه و همچنین برخلاف فرهنگ اجتماعی است.
مختاری افزود: مشاهدات میدانی و عکس های هوایی گواه آن است که سالانه حدود 50 تا 60 هکتار از باغ های گروه یک شیراز تخریب و گودبرداری‌های مخفیانه در این محل‌ها انجام می‌شود.
او اضافه کرد: خرید باغ های شیراز از سوی شهرداری این شهر نمی تواند جلوی تخریب آنها را بگیرد و این مشکل را حل کند بلکه تنها می توان با مشارکت در مالکیت باغ ها و همچنین اقتصادی کردن آنها از تخریبشان جلوگیری کرد.
وی، استقبال گردشگران شیرازی از این شهر را به دلیل وجود پهنه‌های باغی شیراز دانست و گفت: نباید با تغییر کاربری باغ ها و احداث هتل و ساختمان به جای آنها رونق گردشگری این شهر را نابود کرد.
مدیرمسئول فصلنامه مدیریت آب، از ساخت هتل در باغ های شیراز به عنوان 'بیماری' یاد کرد و بیان داشت: نمونه آن ساخت هتل در باغ های بلوار نیایش و باغ جنت است که این روند هیچ ارتباطی با توسعه گردشگری این شهر ندارد بلکه بر عکس، تیر خلاصی بر پیکره گردشگری شیراز است.
او گفت: سرمایه گذاران اگر تمایل به ساخت هتل در این شهر دارند در نقاطی که پهنه باغی نیست اقدام به انجام این کار کنند.
وی، با تاکید بر اینکه باید هرچه زودتر جلوی پدیده تغییر کاربری باغ های شیراز گرفته شود، اظهار داشت: ساخت دیواره گلی (دیوار سبز) پیرامون پهنه های یکپارچه باغ های شیراز از جمله اقداماتی است که با انجام آن می توان جلوی ساخت و ساز در این باغ ها را گرفت و برای این کار حقوق مالکان نیز رعایت شود.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.