به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز ،جهانبخش میرزاوند با اشاره به اهمیت ویژه ساعت گل در حافظه جمعی مردم شیراز افزود: شهر شیراز با عنوان شهر گل و بلبل شهرت داشته و ساعت گل که ترکیب زیبایی از زمان و گل است تبدیل به یک نماد ماندگار در اذهان شهروندان شیرازی و مسافران این شهر شده است.
وی بیان کرد: به رغم گذشت زمان، ساعت گل همچنان بخشی جدا نشدنی از خاطره جمعی مردم شیراز است و در سال‌های گذشته به علت انجام عملیات عمرانی ایستگاه مترو در میدان امام ‌حسین(ع) شاهد غیبت ساعت گل بوده‌ایم اما سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز قصد دارد با پایان این عملیات عمرانی به بازسازی بخش مهمی از خاطره جمعی مردم بپردازد.
میرزاوند اقدام ماندگار گذشتگان در ایجاد این نماد شهری را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: تلاش شده است ساعت گل با اصالت و ظاهر اولیه خود بازسازی شود.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز همچنین تلاش ها و پیگیری ها برای ثبت ملی این‌ نماد تاریخی شهر شیراز را یادآورد شد.

**ساعت گل با ظاهر قدیمی اما سیستم پیشرفته احیا می‌شود
محمد مهدی حسین ‌پور، طراح و سازنده ساعت گل نیز گفت: این ساعت در سال 1338 به همت عبدالله قوامی پس از دیدن مدل سوئیسی آن سفارش داده شد و از این کشور به شیراز آمد و در میدان ستاد(امام حسین) نصب شد.
وی با بیان اینکه از سال 1338 تا زمان انقلاب این ساعت همواره فعال بود، عنوان کرد: سیستم ساعت گل در این سال‌ها برقی نبود و روزانه دو مرتبه کارمندان شهرداری آن را کوک می‌کردند.
حسین‌ پور ادامه داد: پس از شروع جنگ تحمیلی به دلیل شرایط موجود امکان مراقبت و نگهداری از ساعت گل وجود نداشت به این علت از کار افتاد و پس از آن نیز با ساعت دیگری جایگزین شد.
وی با بیان اینکه ساعت جدید تا سال 1386 در میدان‌ ستاد فعال بود گفت: با آغاز عملیات عمرانی ایستگاه مترو میدان امام حسین امکان ادامه فعالیت ساعت گل وجود نداشت و مجددا تا سال 1391 از این مکان جمع آوری شد.
طراح و سازنده ساعت جدید گل گفت: سال 1391 ساعت قدیمی با تغییراتی باز سازی و مجددا نصب شد که به دلیل تلاقی مکان آن با عملیات عمرانی مترو مجددا از سال 92 تا 95 جمع آوری شد.
حسین پور با اشاره به اینکه تعمیر و فعالیت مجدد ساعت گل در سال 95 به او سپرده شد، اظهار داشت: در این مرحله ساعت گل پس از تغییرات و بازسازی‌های انجام شده همزمان با لحظه تحویل سال 1396 فعالیتش را از سر گرفت.
وی ادامه داد: در همین فاصله به طور موازی مراحل طراحی و ساخت ساعت گلی که الان موجود هست را شروع کرده بودیم و سرانجام بعد از دو ماه از ابتدای سال 96 ساعت جدید با مشخصات جدید که بسیار تکنولوژی پیشرفته و دقت بالایی دارد نصب شد.
طراح و سازنده ساعت گل افزود: در حال حاضر به دلیل وجود ایستگاه مترو میدان امام حسین فضای ساعت گل باید به لحاظ سازه مرتفع باشد چرا که مکان قرار گرفتن آن با سقف مترو یکسان است و امکان فرو رفتن آن در زمین وجود ندارد.
حسین پور با بیان اینکه طی دو سال گذشته به دنبال راه حل هایی برای امکان بازسازی و ادامه فعالیت ساعت گل همچون گذشته بودیم، اضافه کرد: با مشارکت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ساعت گل به شکل آنچه در ابتدا از سال 1338 بوده بازسازی شد با این تفاوت که سیستم آن بر اساس مدرن ترین روش ها تغییر کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد بازسازی این نماد و خاطره تاریخی شهر شیراز همزمان با نوروز 98 به اتمام برسد و در معرض دید شهروندان قرار گیرد.
9873 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.