به گزارش ایرنا، عنایت الله رحیمی در آیین سومین دوره جایزه ادبی ریحانه که شامگاه پنجشنبه 2 اسفندماه در سالن فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، حضرت فاطمه (س) را یکی از درخشان ترین چهره‌های والای انسانی و نمونه کامل خلقت خواند.
وی با بیان اینکه شناخت همه ابعاد شخصیتی فاطمه زهرا (س) دشوار است، افزود: در تاریخ اسلام زنان قدیس فراوان‌اند و این از آن رو است که در دین اسلام در حرکت به سوی خدا هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد.
استاندار فارس با بیان اینکه مقام این بانوی دو عالم چنان والاست که قرآن می‌فرماید، انا اعطیناک الکوثر، ابراز کرد: در دنیایی که زن را شر مطلق و وجود دختران را سرشکستگی خانواده می‌دانست، قرآن در توصیف فاطمه می‌گوید که او نه‌تنها خیر است، بلکه کوثر است.
رحیمی بیان کرد: آیه انا اعطیناک الکوثر به طیب بودن، صالح بودن و ستون فقره اسلام بودن اشاره دارد که با نگاهی به شجره طیبه او حقایق بر ما ‌آشکار می‌شود.
استاندار فارس با اشاره به اینکه هیات منا الذله از همین اندیشه والا نشات گرفته است، افزود: این بانوی صدیقه صاحب خطبه‌ای تاریخی و مستحکم است که در این خطبه به ارزیابی قوم عرب قبل از اسلام و تحولی که اسلام در این قوم به وجود‌ آورده می‌پردازد.
رحیمی با بیان اینکه فاطمه (س) یک انسان بهشتی است، ایشان را مادر حقیقی همه انسان‌ها دانست و بررسی سیره رفتاری فاطمه (س) و تلاش و مجاهدت‌آن بزرگوار را در راستای حفظ گوهر وجودی زن دانست.
وی بیان کرد: نگاه نقادانه وی به وضعیت پیرامونی خویش از نگاه عمیق او به مسائل جامعه نشان می‌دهد که جنسیت تاثیری بر حساسیت اجتماعی ندارد و شیوه مبارزاتی حضرت، براساس آگاهی بخشی و رشد سیاسی به زنان بوده است.
استاندار فارس گفت: این شیوه نشان می‌دهد اگر در جامعه ای به جای مشغول ساختن زنان به خود کار فرهنگی صورت گیرد و به آنان آگاهی سیاسی داده شود، آنان بهتر می‌توانند در شناخت بدون تعارفات دیپلماتیک و بازی‌های سیاسی وارد صحنه شوند و به دفاع بپردازند.
رحیمی عنوان کرد: حضرت زهرا (س) همچون سیاستمداری برای تاثیر بر افکار عمومی به رسالت خویش عمل می کرد و تلاش او در جلوگیری از نهادینه شدن باورهای غلط چون ضرورت حضور زن در خانه و اختصاص عرصه های عمومی به مردان ضروری دانست.
وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در فدک به دفاع از ارث زن در اسلام می‌پردازد، افزود:این در حالی است که حق مالکیت زن و دفاع از این ارزش بر خلاف افکار موجود در افکار جاهلی بوده است.
سومین همایش ملی ریحانة‌النبی و جایزه ادبی ریحانه شامگاه پنجشنبه دوم اسفندماه در تالار فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با معرفی برگزیدگان بخش داستان و شعر برگزار شد.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.