به گزارش ایرنا رضا اردکانیان، چهارشنبه در آیین کلنگ زنی این طرح بیان داشت: با اجرای این پروژه 15میلیون مترمکعب آب آشامیدنی، مصرف خانگی و همچنین صنایع موجود در شهرستان لامرد و مُهر تامین خواهد شد.
وی گفت: از این میزان آب، هشت و نیم میلیون مترمکعب آن متعلق به صنایع انرژی بر لامرد و مُهر با تضمین خرید از
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، 2 و نیم ملیلون مترمکعب آب آشامیدنی با تضمین خرید از وزارت نیرو و چهار و نیم میلیون مترمکعب سهم سایر صنایع موجود در شهرستان های یاد شده است.
وزیر نیرو ادامه داد: این طرح یکی از 10پروژه نمک زدایی آب دریا (شیرین سازی) است که از سال 92 در دولت تدبیر و امید برنامه ریزی های آن انجام شد و مطابق برنامه زمانبندی شده، مرحله نخست این طرح ظرف مدت 2 سال به اتمام خواهد رسید.
اردکانیان با اشاره به اینکه مسیر آزاد راه لامرد - پارسیان در استان هرمزگان برای انتقال آب شیرین به منطقه لامرد انتخاب شده، افزود: انتقال آب شیرین به دشت لامرد شامل، حدود 70 کیلومتر مسیر خط انتقال با پنج ایستگاه پمپاژ است و همچنین هفت مخزن تعادلی برای انجام این کار پیش بینی شده است.
وزیر نیرو اضافه کرد: برای اجرای این طرح، کلنگ زنی با هدف راه اندازی تاسیسات نمک زدایی از آب دریا، مهرماه 97 در زمینی به مساحت 6 و نیم هکتار در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان در استان هرمزگان به زمین زده شد.
اردکانیان گفت: این پروژه نیز در سه مرحله احداث خواهد شد و ظرفیت تولید نمک زدایی یا آب شیرین کن آن در مرحله نخست، 50 هزار مترمکعب در روز است و از این طریق آب طرح های موجود در 2 منطقه ویژه پارسیان استان هرمزگان و لامرد فارس تامین خواهد شد.
وزیر نیرو اظهار داشت: همچنین در قالب اجرای این طرح، تولید روزانه 750 هزار متر مکعب آب در روز (معادل 273 میلیون متر مکعب در سال) پیش بینی شده است.
اردکانیان گفت: از دیگر طرح هایی که وزارت نیرو برای آینده در دستور کار دارد، تامین آب شهرک جدید 54 هزار نفری تابناک لامرد و سایر مناطق شهری و روستایی این شهرستان است.
وی بیان کرد: هم اینک وزارت نیرو 13پروژه بزرگ در بخش آب و فاضلاب و افزون بر 107 طرح در حوزه برق و انرژی با اعتباری بیش از 6هزار و 700 میلیارد تومان در استان فارس در دست اجرا دارد.
به گفته اردکانیان، به طور متوسط پیشرفت فیزیکی طرح های یاد شده افزون بر 51 درصد است.
شهرستان‌های لامرد و مُهر به ترتیب در فاصله 365 و 330 جنوب شیراز قرار دارند.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.