به گزارش ایرنا، علی اصغر مونسان شامگاه یکشنبه در آیین اهدای لوح ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت افزود: از این رقم حدود 250 میلیون دلار به شکل چمدانی توسط گردشگران و مابقی از طریق گمرک به سایر کشورها صادر شده است.
وی، تعداد گردشگران خارجی وارد شده به کشور در سال 96 را پنج میلیون و 100 هزار نفر برشمرد و ادامه داد: در 9 ماه امسال نیز 6 میلیون گردشگر خارجی به کشور وارد شدند.
مونسان، با اشاره به ثبت جهانی محور ساسانی و منبت آباده استان فارس در سال جاری تصریح کرد: کشور ایران رتبه اول ثبت شهرهای جهانی در حوزه صنایع دستی را به اختصاص داده که این نشان از فرهنگ و هنر مردمان این سرزمین دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به پتانسیل خوب ایران در حوزه گردشگری و صنایع دستی افزود: می توانیم این صنعت را تقویت و ارتقا دهیم.
او اظهار داشت: این امکان وجود دارد که با سرمایه گذاری اندک در صنعت گردشگری و صنایع دستی شغل و درآمد ایجاد کرد که این موضوع نشان دهنده مزایای بسیار بالای این بخش ها است.
مونسان، با اشاره به فعال بودن 400 رشته صنایع دستی در کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از موفق ترین دستگاه ها در ایجاد اشتغال دانست.
وی اظهار داشت: گردشگری از بخش هایی است که نشاط اجتماعی ایجاد می کند و این موضوع یکی از کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این حوزه است.
لوح ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت در این آیین که با حضور عنایت الله رحیمی استاندار فارس و خانم غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی برگزار شد، به مسئولان استان فارس و شهر آباده اهدا شد.
در حاشیه جشن منبت آباده از میدان منبت و تمبر منبت این شهر رونمایی شد.
به گفته مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس منبت از آباده ابداع و تولید شده و به همین دلیل منحصر به فرد است و در طرح و نقش، نوع و انجام کار نظیر ندارد؛ از این رو شورای جهانی صنایع دستی آذرماه گذشته عنوان شهر جهانی منبت را به آباده اختصاص داد.
با توجه به طرح ایجاد شبکه شهر‌های خلاق در محور‌های مختلف اعم از ادبی و صنایع دستی همچنین نظر به اصالت و قدمت این هنر و لزوم حفاظت از هنر‌های سنتی، پرونده پیشنهاد شهرستان آباده به عنوان شهر ملی منبت پس از طرح در شورای راهبردی شهر‌ها و روستا‌های ملی در معاونت صنایع دستی مطرح و پس از طی روند قانونی با این عنوان ثبت شد.
پس از آن، شورای جهانی صنایع دستی نام آباده را به عنوان شهر جهانی منبت ثبت کرد.
هنر منبت یکی از هنر‌های دست ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت سنتی (ظریف) در استان فارس شهر آباده است.
این هنر اصیل ایرانی که از ریشه نبات (گیاه) گرفته شده، هنر کنده کاری بر روی چوب است و در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.
آباده در 278 کیلومتری شمال شیراز است.
6122 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.