به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس شامگاه شنبه در گزارشی اعلام کرد: طی مراسمی با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عنایت الهم رحیمی استاندار فارس، غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و دیگر مسئولان کشوری و استانی لوح شهر جهانی منبت آباده اهدا می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در این باره گفت: پس از بررسی های صورت گرفته و اعلام شورای جهانی صنایع دستی در آذرماه گذشته، شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شد و لوح این دستاورد بزرگ در جشن مردمی روز یکشنبه 28 بهمن ماه جاری اهدا می شود.
مصیب امیری افزود: منبت از آباده ابداع و تولید شده و به همین دلیل منحصر به فرد است و در طرح و نقش، نوع و انجام کار نظیر ندارد.
این مقام مسئول ادامه داد: استان فارس دارای صنایع دستی فاخر، اصیل و شناخته شده ای است که هر یک به نوبه خود می توانند بیانگر فرهنگ غنی مردم فارس در کشور و جهان باشند.
هنر منبت یکی از هنر‌های دست ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت سنتی (ظریف) در استان فارس شهر آباده است.
این هنر اصیل ایرانی که از ریشه نبات (گیاه) گرفته شده، هنر کنده کاری بر روی چوب است و در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.
با توجه به طرح ایجاد شبکه شهر‌های خلاق در محور‌های مختلف اعم از ادبی و صنایع دستی همچنین نظر به اصالت و قدمت این هنر و لزوم حفاظت از هنر‌های سنتی، پرونده پیشنهاد شهرستان آباده به عنوان شهر ملی منبت پس از طرح در شورای راهبردی شهر‌ها و روستا‌های ملی در معاونت صنایع دستی مطرح و پس از طی روند قانونی با این عنوان ثبت شد.
پس از آن، شورای جهانی صنایع دستی نام آباده را به عنوان شهر جهانی منبت ثبت کرد.
آباده در 278 کیلومتری شمال شیراز است.
9873/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.