به گزارش ایرنا شاهرخ شجری، چهارشنبه در کارگاه آموزشی خرما در شیراز، با اشاره به دلایل مطرح شدن ممنوعیت صادرات خرما افزود: علت طرح این مساله در ستاد تنظیم بازار به دلیل در پیش بودن ماه مبارک رمضان و کنترل قیمت بود که ما مخالفت خود را با ممنوع شدن صادرات خرما اعلام کردیم.
او ادامه داد: صادرات یک مقوله دائمی و پیوسته است و اعمال ممنوعیت های مقطعی مشکلاتی از جمله تصاحب بازارهای هدف توسط رقبا را برای صادر کنندگان ایجاد می کند.
وی، بر لزوم تقویت زیرساخت ها و امکانات با هدف تقویت صادرات به ویژه صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: از مجموع 120میلیون تن محصول کشاورزی که سالانه در کشور تولید می شود 6میلیون تن به خارج از کشور صادر می شود که اغلب فساد پذیر است و این در حالی است فقط 350 کامیون یخچال دار با ظرفیت 20 تن در کشور وجود دارد.
مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در مورد چالش های پیش روی صادرات محصولات کشاورزی گفت: نبود بسته بندی مناسب، خلاء ناوگان مناسب حمل و نقل و نبود راهبردی صحیح و پایدار در صادرات از مهمترین این چالش ها است که در کنار این موارد باید تحریم های ظالمانه را نیز لحاظ کنیم.
شجری، ایران را دومین تولید کننده خرما در جهان دانست و افزود: 60 تا 70 درصد صادرات خرمای ایران به کشورهای هند، پاکستان، قزاقستان، ترکیه و عراق انجام می شود که باید تمرکز صادرات را از چند کشور محدود برداشته و رشد تنوع و سهم کشورهای هدف را افزایش دهیم تا صادرات دچار خدشه نشود.
مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی افزود: سهم ایران در صادرات خرما متناسب با تولید آن نیست و با وجود اینکه از نظر وزنی در تولید این محصول دارای رتبه قابل توجهی هستیم اما از نظر ارزش صادرات سهم مناسبی نداریم.
وی بیان کرد: برداشت و جمع آوری غیر بهداشتی، نبود تشکل های بازاریاب و صادر کننده، نبود سامانه اطلاع رسانی کارآمد، نبود شهرک های صنعتی و پایانه های صادراتی و نبود ناوگان حمل و نقل مناسب از مهمترین مشکلات حوزه صادرات خرماست.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.