یوشا باشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زندگی کلیمیان شیراز در دوران قبل از انقلاب اسلامی و در محله‌ای مشخص، ناشی از ترس غالبی بوده که در آن زمان بین این قشر وجود داشت.
وی اظهار داشت: به دنبال تامین امنیت کلیمیان در سال های پس از پیروزی انقلاب، اکنون کلیمیان در سطح شهر شیراز پراکنده شده و محله قدیمی خود را رها کرده اند که این امر، نشانه آسودگی خاطر آنها است.
رئیس انجمن کلیمیان شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هیچگونه محدودیت و مشکلی در زمینه زندگی آزادانه اقلیت های دینی و پیروان ادیان توحیدی در جامعه نظیر تحصیل و اشتغال وجود ندارد و این مساله ریشه در اعتباری دارد که پدران ما در میان جامعه کسب کرده‌اند.
باشی اظهار داشت: در چهار دهه انقلاب، آیین ما هیچ زمان موجب محدود کردن و یا تاثیر منفی در کار و مراودات کلیمیان در جامعه نداشته بلکه در بعضی موارد نیز این مساله باعث شده کارها سریعتر انجام شود.
رئیس انجمن کلیمیان شیراز گفت: جامعه کلیمیان همیشه و در همه برهه‌ها در کنار سایر هموطنان خود بوده و بعد انقلاب اسلامی نیز سازمان روشنفکران یهودی در ایران ایجاد شده است که مساله بسیار با اهمیتی است و ریشه در ژرف اندیشی رهبران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی دارد.
باشی افزود: در طول چهل سال گذشته هم‌کیشان من در شیراز برای حضور در مراسمات ملی و مذهبی ایرانیان همت کرده اند و امسال نیز همانند سالهای گذشته برای گرامیداشت دهه فجر 97 برنامه های متنوعی پیش بینی کرده‌ و همگام با آحاد مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال نیز شرکت خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه ما خود را ایرانی کلیمی می‌دانیم، گفت: جامعه کلیمیان همیشه و در همه برهه‌ها در کنار سایر هموطنان خود بوده و ما نیز ایرانی هستیم و به واسطه دین و آئین‌مان هرگز از سایر اقشار جامعه ایران جدا نخواهیم شد.
رئیس انجمن کلیمیان شیراز گفت: کلیمیان ایران قبل و بعد انقلاب با امام خمینی(ره) ارتباطی نزدیک داشتند و ما خود را ایرانیان کلیمی می‌دانیم و هیچ زمان نیز در طول چهار دهه گذشته خودمان را از انقلاب اسلامی جدا ندانسته و نمی دانیم زیرا جزئی از این ملت هستیم.
باشی ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی پزشکان کلیمی در جبهه‌ها حضور مداوم داشته و کلیمیان ایران در این دوران 11 شهید تقدیم انقلاب اسلامی و دفاع از کیان کشور کرده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انجمن کلیمیان شیراز به طور مداوم در نمایشگاه‌ کتاب شرکت می‌کند،گفت: تعطیلی شنبه ها برای شرکت در مراسمات مذهبی و آئینی ما امر بسیار مهمی است که خوشبختانه با پیگیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکنون دستگاه‌های مرتبطی نظیر آموزش و پرورش فارس همکاری لازم را در این باره با جامعه کلیمی انجام می دهند تا دانش آموزان کلیمی بتوانند در این روز آیین های مذهبی خود را انجام دهند و حتی در بسیاری موارد امتحاناتی که در این روز باید برگزار شود را به خاطر دانش آموزان کلیمی به روز دیگری موکول می‌کنند.
باشی همچنین اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی سالنی برای برگزاری مراسمات مذهبی و ازدواج کلیمیان در شیراز وجود نداشت در صورتی که اکنون سالن و جایگاهی ویژه به همین منظور در اختیار داریم و علاوه بر آن، رستوران و کشتارگاه مخصوص برای آنها احداث شده است، وضعیتی که از برکات انقلاب اسلامی برای ما محسوب می شود.
9873/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.