به گزارش ایرنا،وی که در نخستین فرش قرمز هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز چهارشنبه شب 17 بهمن‌ ماه در هنر شهر آفتاب سخن می گفت افزود: البته ایجاد سبک جدید انگ نیست، اما افتخار هم نیست.
همایون غنی زاده کارگردان و نویسنده فیلم مسخره باز و بابک حمیدیان بازیگر این فیلم با حضور در هنر شهر آفتاب در میان مخاطبان این اثر را تماشا کردند و پس از اکران آن در جلسه نقد و بررسی آن حضور یافتند.
غنی زاده درباره نوع شکل گیری ایده و پرداخت فیلمش در جمع مخاطبان و خبرنگاران گفت: یک روز تصمیم می‌گیری فیلم بسازی و برای آن فیلم‌نامه‌ای می‌نویسی، یک روز تصمیم می‌گیری تئاتری را بر روی صحنه ببری و برایش نمایشنامه پیدا می‌کنی. من تصمیم نمی‌گیرم فیلم بسازم و فیلمنامه ای برایش بنویسم، گاه می نویسم و یکباره احساس می کنم می‌توان ایده ذهنی این فیلمنامه یا نمایشنامه یا داستان را به اشتراک گذاشت.
غنی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا می توان مسخره باز را به عنوان اثری پوچ گرایانه تعریف کرد گفت: وقتی از ابزوردیسم یا پوچ انگاری در سینما و تئاتر حرف می‌زنیم، نمی‌خواهیم بگوییم همه چیز بی معناست. می‌خواستم بگویم که ما به زندگی عادت می‌کنیم، به اتفاقات عادت می‌کنیم و عادت قویترین مخدر است که می‌تواند به ابزودیسم منتهی شود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم مسخره باز را می‌توان ضدروایت دانست، گفت: ضد روایت خود، نوعی روایت است. روایت ریتم زمان است. وقتی گذر زمان را در یک اثر هنری می‌ببینیم و تعقیب می‌کنیم، به روایت بدل می‌شود، حتی اگر ضد روایت باشد.
کارگردان نمایش در انتظار گودو در واکنش به این پرسش که آیا علاقه مند به ایجاد سبکی جدید در سینما هستید، بیان کرد: مراحل ساخت یک فیلم از زمانی که تصمیم می‌گیری آن را بسازی، بر روی کاغذ آوری تا روزهایی که بر سر صحنه، پلان به پلان فیلم را می‌سازی مدتی طولانی ادامه می یابد. هر روز صبح بیدار می‌شوی و در آن خلال این تفکر که سبکی جدید به سینما ارائه می‌کنی نمی تواند انگیزه کافی برای ادامه دادن و ساخت فیلم باشد.
این کارگردان شیرازی عنوان کرد: من فکر می کنم دوست دارم ایده ای جدید را ارائه دهم و فکر می کنم دوست دارم آنچه را در ذهنم است، زنده کنم. دست و پا می‌زنم تا آن را با مخاطب در میان بگذارم. تلاش می کنم تا نشان دهم نزدیک ترین چیزی که در ذهن من شکل گرفته چگونه است. مثل در میان گذاشتن یک راز، مثل واگویه یک پچ‌پچه.
بابک حمیدیان که امسال افزون بر مسخره باز با فیلم سال دوم دانشکده من نیز در جشنواره سی و هفتم حضور دارد، درباره فیلم غنی زاده گفت: مسخره‌باز می تواند به شکلی پیچیده تحلیل شود؛ اما در عین حال یک چیز ساده است.
او از مسخره‌ باز با عنوان معدود اثر سینمایی یاد کرد که فیلمساز در آن سوگ خود را بیان می‌کند و توضیح داد: سوگواری همایون برای هما روستا و تقدیم فیلم به او، این فیلم را مامنی برای بازگو کردن علاقه غنی زاده به هما روستا بدل می‌کند.

** تئاتر کلیدواژه مشترک بازیگران مسخره ‌باز برای ورود به دنیای غنی زاده است
این بازیگر سینما و تئاتر بیان کرد: همه بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند، محصول تئاتر بوده‌اند و تئاتر کلید واژه مشترکی برای ورود به این جهان بود. در نتیجه چندان مسیر دشواری را برای نزدیک شدن به این دنیا طی نکردیم و وقتی دیدیم استاد علی نصیریان بازی در این فیلم را پذیرفت، ما نیز خواسته کارگردان را پذیرفتیم و درنگ را جایز ندانستیم.
حمیدیان ادامه داد: در چند سال اخیر کارهایی کردم که مخاطب فکر کرد درگیری ایدئولوژی و سیاست شده‌ام؛ اما برای من مسخره باز مثل حجامت کردن است، رها کردن زخم هایی است که آنها را بر دوش کشیده بودم. این فیلم برای من یک اتفاق کاملاً تازه در بازیگری است و کار پیچیده‌ای نکردم فقط به همایون گوش کردم.

** جشنواره فجر شیراز در انتظار اکران‌های فوق‌العاده
با نزدیک شدن به روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر، مسئولان برگزار کننده از افزودن حدود ده سانس فوق‌العاده تا روز پایانی سخن گفتند؛ همچنین گفتند باید منتظر دیگر فرش قرمز‌های جشنواره نیز بود.
در هفتمین روز از برگزاری هجدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز قرار است فیلم ناگهان درخت صفی یزدانیان، قصر شیرین رضا میرکریمی و سرخپوست نیما جاویدی در تالار حافظ اکران شود.
سالن نارنجی هنرشهر آفتاب میزبان سمفونی نهم محمدرضا هنرمند و زهرمار سید جواد رضویان خواهد بود، طلا در سالن آبی هنر شهر آفتاب اکران می‌شود و زهرمار دیگر بار در این سالن نیزطی یک روز به نمایش در می‌آید.
ماجرای نیمروز 2 نیز در پردیس سینمایی گلستان برای مخاطبان اکران خواهد شد.
جشنواره فیلم فجر شیراز با دو روز تعطیلی در روز‌های جمعه و شنبه به مناسبت شهادت فاطمه زهرا (س) بار دیگر در روز‌های یکشنبه 21 و دو شنبه 22 بهمن ماه کار خود را از سر می‌گیرد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.