فرید مُر، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارک‌های علم و فناوری از جمله سازمان های علمی و تحقیقاتی هستند که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه فرهنگ نوآوری، افزایش توان رقابتی میان شرکت های حاضر در پارک و موسسه‌های متکی بر علم و دانش، تاسیس شدند.
وی ادامه داد: در قالب سیاست‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت کاربردی کردن نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها و به دنبال تغییر ماموریت در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، شعب این سازمان در استان‌ها به نام پارک‌های علم و فناوری تغییر و در اواخر دهه 70 شمسی فعالیت خود را آغاز کردند.
مر اضافه کرد: پارک علم و فناوری فارس در شهریور ماه 1381 با استناد به مصوبه شورای عالی گسترش آموزش عالی به منظور ایجاد زیر ساخت های مناسب و توسعه فناوری تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
وی رسالت راهبردی پارک علم و فناوری فارس را کارآفرینی و اشتغال زایی تخصصی به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها از طریق ایجاد شرکت های کوچک و متوسط و حمایت ازآنها تا تجاری کردن نتایج فعالیت‌هایشان عنوان کرد و گفت: پارک علم و فناوری فارس به عنوان زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تحت نظارت هیات امنا و با پشتیبانی مالی دولتی اداره می شود.
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس با اشاره به دستاوردهای چهل سال گذشته انقلاب اسلامی افزود: سایت پارک علم و فناوری فارس با مساحت 20 هکتار در ضلع شمالی غربی شهر شیراز واقع شده که مجموع زیربنای فضای تاسیس شده آن 31 هزار متر مربع است که 25 هزارمترمربع آن با بودجه ملی و شش هزار و 500 مترمربع آن با درآمد اختصاصی پارک ساخته شده است و شامل فضای اداری، کارگاهی و فضاهای خدماتی از جمله سالن آمفی تئاتر و سالن های جلسات است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت پارک علم و فناوری استان فارس حدود 700 شرکت فناورانه به این محل وارد و بعد از توانمندسازی از آن خارج شده‌اند گفت: تعداد واحدهای فناورانه مستقر در این پارک در سال 92 ،184 واحد ،در شش ماه نخست امسال 294 و اکنون به بیش از 300 واحد افزایش پیدا کرده است.
مر ادامه داد: تعداد اشتغال مستقیم در واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان فارس در سال 92 حدود 900 نفر ،در سال 96 این تعداد به دو هزار نفر و اکنون به دو هزار و 100 نفر افزایش پیدا کرده است.
وی تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس را 50 واحد عنوان کرد و اظهار داشت: ارزش صادرات محصولات شرکت های مستقر در این پارک از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از پنج میلیون دلار بوده است.
رئیس پارک علم و فناوری استان فارس بیان کرد: تعداد محصولات تجاری‌سازی شده شرکت‌های مستقر در این پارک در سال گذشته 187 محصول بوده که این رقم در شش ماه نخست سال 97 به 448 محصول افزایش پیدا کرده است.
وی تعداد شرکت‌های موفق و خارج شده از پارک علم و فناوری در سال گذشته را 21 واحد عنوان کرد و گفت: در شش ماه اول سال 97 نیز 21 شرکت به مرحله توانمند سازی رسیده و از این محل خارج شده‌اند.
مر تعداد مراکز رشد دارای موافقت اصولی پارک علم و فناوری در سراسر استان فارس را 10 مرکز عنوان کرد.
9873 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.