به گزارش خبرنگار ایرنا،حیدر اسکندرپور دوشنبه در نشست خبری افزود: یکی از راه ‌حل‌های موجود برای مقابله با وضعیت ترافیکی موجود و جلوگیری از تشدید شرایط در آینده ،کاهش تردد خودروها در مرکز شهر شیراز و تشویق شهروندان به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است.
وی اضافه کرد: احداث مسیرهای دوچرخه سواری در مرکز شهر شیراز و تشویق مردم به استفاده از دوچرخه برای سفرهای درون شهری یکی از موارد مقابله با وضعیت قرمز ترافیکی و همچنین کاهش آلودگی هواست.
اسکندرپور به انتقادات مطرح شده در هفته های اخیر در پی ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها حدود هشت کیلومتر از مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در شیراز ایجاد شده اما به مرحله بهره برداری نرسیده است و باید این مسیرها به علائم، دوربین و سایر تجهیزات لازم مجهز شوند؛ نسبت به طرحی که هنوز رسما افتتاح نشده نقدهای ناعادلانه بسیاری صورت گرفته است.
وی با بیان این مطلب که در پی مطالعاتی که انجام شده در سال 1355 حدود 26 درصد مردم شیراز از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده می کردند،گفت: متاسفانه این آمار اکنون به یک دهم درصد در شیراز کاهش پیدا کرده که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال 1402 باید میزان استفاده شهروندان از دوچرخه به 26 درصد افزایش یابد.
شهردار شیراز ادامه داد: با بهره برداری از مسیرهای دوچرخه سواری در این شهر ایستگاه‌های تامین دوچرخه نیز ایجاد خواهد شد و در سه ماه نخست پس از بهره برداری نیز استفاده از این وسیله نقلیه سالم برای شهروندان رایگان خواهد بود و بعد از آن نیز نرخ کرایه دوچرخه تشویقی و برای دانش‌آموزان و کسبه با تسهیلات ویژه خواهد بود.

** شب‌های شیراز نازیباست
شهردار شیراز گفت:در حال حاضر سیمای شهر شیراز در شب زیبا نیست و به همین دلیل اخیرا با شرکت نورپردازی هلندی که نمونه‌ کارهای آن در امارات و قطر وجود دارد وارد مذاکره شده‌ایم و توافقات اولیه برای نورپردازی اماکن تاریخی و عمومی شیراز حاصل شده است.
اسکندرپور افزود: براساس این قرارداد بخشی از اماکن تاریخی شیراز تا ایام نوروز 98 و بخش دیگر کار نیز تا هفته شیراز سال آینده نورپردازی خواهد شد که این کار شامل پل‌ها و تقاطع‎های غیرهمسطح این شهر نیز می‌شود.

** روگذرها
وی اظهار داشت: در شرایطی که به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از طرح‌های بزرگ عمرانی کشور در رکود به سر می‌برند عملیات احداث روگذر مطهری- امیرکبیر از ابتدای سال جاری با جدیت پیگیری شد.
وی با اشاره به روند اجرای این پروژه در سال جاری گفت: به دلیل افزایش قیمت مصالح در تابستان امسال و پیچیدگی عملیات اجرایی ساخت روگذر سه سطحی مطهری - امیرکبیر همزمان با در نظر گرفتن مسایل ترافیکی، هیچ پیمانکاری علیرغم اینکه سه مرحله مناقصه برگزار شد زیر بار ساخت و تکمیل آن نمی رفت.
شهردار شیراز اضافه کرد: در پی خودداری پیمانکاران برای ادامه ساخت این طرح تصمیم بر تکمیل آن با روش دستمزدی گرفته شد و کار تا به امروز به پیش رفت تا جایی که هنوز نیز بخش‌های پایانی این تقاطع تکمیل نشده اما این وعده به شهروندان شیرازی داده می شود که حداکثر تا 20 بهمن ماه 97 عملیات اجرایی آن تکمیل می شود و در 22 بهمن امسال و مصادف با سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری می رسد.
وی اشاره کرد: روگذر (تقاطع غیرهمسطح) جوادیه و فاز اول ایستگاه قطار شهری میدان امام حسین(ع) نیز از دیگر طرح های آماده بهره برداری در دهه فجر امسال است.
اسکندرپور گفت: شرایط مالی شهرداری شیراز مناسب نیست و به همین دلیل در سال 97 تصمیم به اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی نیمه تمام این شهر براساس حساسیت و محل قرار‌گیری این پروژه‌ها گرفته شد.
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز در این نشست خبری گفت: روگذر (تقاطع غیرهمسطح مطهری- امیرکبیر) در سه سطح و مجموعا با مساحت 64 هزار متر مربع در حال احداث است.
کریم شکوهیان افزود: مساحت این طرح عمرانی در سطح دو و سه 32 هزار متر مربع و در همکف 30 هزار متر مربع است که در این پروژه جمعا 564 شمع، 16 هزار متر مکعب خاک‌برداری، 72 ستون، 65 دهنه پل‌سازی، 55 هزار متر مربع قالب بندی و سه و نیم کیلومتر لوله گذاری صورت گرفته است.
شکوهیان گفت: تقاطع سه سطحی مطهری-امیرکبیر از ابتدای کلنگ زنی در سال 94 تا پایان سال 96 حدود 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ساخت این پل مجموعا 130 میلیارد تومان هزینه در پی داشته است.
9873 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.