دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر در آمد کارگران 100 درصد از دستمزد واقعی عقب است از بی توجهی دولت به قشر کارگر انتقاد کرد و گفت: بحران های اقتصادی در چند ماه اخیر باعث شد سفره خالی مردم و کارگران خالی‌تر از هر زمان شود به‌طوری‌که وضعیت جامعه کارگری زیر خط فقر است.

علی راستگو در گفت وگو با ایلنا افزود : سال گذشته حقوق بازنشستگان و سایر سطوح به ترتیب 19.8 و 13 درصد افزایش یافت که حقوق ثابت کارگران به حدود یک میلیون صد و بیست هزار تومان رسید اما نوسانات ارز و اتفاقاتی که در بخش اقتصاد کشور ایجاد شد مشکلات عدیده ای را برای کارگران رقم زد.

وی با اشاره به اینکه مزد کارگران  60 درصد از میزان واقعی آن عقب است، افزود : دولتمردان و مسئولان در سال های گذشته بی مهری هایی به قشر کارگر انجام داده‌اند به طوری که در زمان‌هایی که تورم کشور حدود 30 درصد اعلام شد حقوق کارگران 6 درصد افزایش پیدا کرد که در جهت جبران این موارد مقرر شد آنها از طریق شورای عالی کار که متشکل از نمایندگان عالی دولت، کارفرمایان و کارگران در آن حضور دارند کمبود‌های حقوق کارگران را در یک مدت زمان 4 الی 5 ساله جبران کنند.

دبیر تشکیلات خانه کارگر استان فارس ادامه داد: با در نظر گرفتن بسیاری از موارد و مخارج زندگی در استان متوجه می شویم خط فقر در استان حدود سه میلیون تومان است که به تایید دولت هم رسیده است.

به گفته او حقوق 70 درصد بازنشستگان بین یک میلیون و دویست الی یک میلیون و پانصد هزار تومان است.

راستگو با بیان اینکه در حال حاضر دولت توجهی به کارگران ندارد  ادامه داد:  از آن جا که کارگران در تمامی برنامه ها و جاهایی که نیاز به حضورشان بوده در صف اول حاضر می شدند اما جای تاسف دارد زمانی که قرار است حق و حقوقی بهشان تعلق بگیرد مورد بی مهری قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه دولت از سال 86 تاکنون هیچ اقدامی را در جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگران انجام نداده است افزود: این در حالی است که سالهاست که دولت حقوق بازنشستگان کشوری را همسان سازی کرده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس ادامه داد: از آنجا که جامعه کارگری 45 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اما هیچ حق و حقوقی از بیت المال به آنها تعلق نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه تا کی کارگران باید چشم انتظار وعده های دولتمردان باشند خاطر نشان کرد: کارگران هیچ سهمی از درآمد نفت و مالیات ندارند این در حالیست که کارگران جزو اولین افرادی هستند که به دولت مالیات می پردازند.

وی با بیان اینکه قرار بود موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری تا پایان سال 97 اجرایی شود بیان کرد: پس از تلاش‌های فراوان و جلساتی که با نمایندگان مردم در مجلس برگزار کردیم بالاخره توانستیم موضوع همسان سازی حقوق کارگران را در برنامه ششم توسعه به قانون تبدیل کنیم اما تا این لحظه هیچ اقدام عملی در این بخش اتفاق نیفتاده است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.